Rode Boenwas

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Rode Boenwas

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 23 mar 2005, 13:13

Wie weet een oplossing voor het volgende.

In het verleden bestond er z.g Rode Boenwas speciaal voor Mahonie meubels.
Graag zou ik weten welke stof er gebruikt moet worden om deze rode kleur te geven aan de te maken boenwas.
Dus speciaal voor antiekMahonie meubels.


gerard.b.w.vos

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Rode Boenwas

Bericht door Henk Klok » ma 28 mar 2005, 13:49

Gerard,

je zou Gebrande Sienna of Gebrande (rode) Oker kunnen proberen, met wat Gebrande Omber. De pigmenten moet je wel goed wrijven, zodat er geen korreltjes achterblijven. Ik heb geen ervaring met boenwas, weet niet of zulke pigmenten geschikt zijn voor boenwas, maar door die pigmenten / kleuren te mengen kom je volgens mij in de buurt van een mahoniekleur.


groet,
Henk

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Rode Boenwas

Bericht door Piet Jager » ma 28 mar 2005, 14:50

Dag Gerard,

Was is goed oplosbaar in terpentijn, ether, chloroform, benzine. Koude alcohol heeft nauwelijks invloed op de was.

Recept tegen houtworm: - 2 delen bijenwas / - 5 delen terpentijnolie / - 2 delen fijne cayennepeper

De nog levende houtworm overleeft de cayennepeper niet en de kleur geeft een mahoniehouten uitstraling.

Of?

Even naar een ouderwetse drogist voor een zakje hennapoeder van de echte Alkanna

Zie verder:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ms=boenwas

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten