Maise of Honing in het voorjaar / zomer ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Maise of Honing in het voorjaar / zomer ?

Bericht door Karel » zo 05 jun 2005, 11:42

De laatste tijd kan ik bijen niet langer als 1 dag levend houden in een pot.Omdat het de laatste tijd nogal wisselend weer is moet ik nu 3x per week , door weer en wind bijen halen. Ik voer mijn bijen maise [ suikerdeeg ] , zou het beter zijn om ze nu [ gekristaliseerde ] honing te geven ?


http://www.karelsbijensteek.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Maise of Honing in het voorjaar / zomer ?

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 jun 2005, 12:13

Denk dat het toch vochtgebrek is.
Verder; als je honing voert dan de honing uit de omgeving van een van de imkers uit de buurt.
Hans

Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Maise of Honing in het voorjaar / zomer ?

Bericht door Karel » zo 05 jun 2005, 12:57

Hans

Ik laat een nat sponsje op het gaas in het deksel liggen deze houd ik constant nat.Wat zou ik verder kunnen doen ?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Maise of Honing in het voorjaar / zomer ?

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 17:51

Hallo Karel,

Waar haal je de bijen vandaan? Zijn het vliegbijen? Probeer ze eens iets jonger te nemen. Bijvoorbeeld uit de honingzolder. Ze frisser zetten kan misschien ook een gunstiger resultaat hebben.

Mocht je overwegen honing te geven zou ik dit aanbieden in een injectie spuit. Het uiteinde dichtmaken en een klein gaatje (2mm) maken aan de zijkant. Je voorkomt zo dat de honing er gewoon uitloopt en het een kleverige boel wordt, terwijl de bijen er wel aankunnen. Zie je dat het spuitje onderaan leeg is, even op het spuitje drukken en je kan er weer even tegen. Dit systeem gebruik ik in mijn broedstoof om mijn uitlopende moeren van honing te voorzien.

Veel geluk nog met je apitherapie


mvg

buckfast_beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten