bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door piml » di 11 okt 2005, 15:56

Ik krijg net door dat het onderzoek van vorig jaar bij MS-patienten met bijensteken negatief is uitgevallen! Op scans is geen verbetering waarneembaar!


Kan iemand mij dat bevestigen?


groeten,

Pim Lemmers

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door jaap » di 11 okt 2005, 18:59

hallo piml er is een brochure van de mri ver. die daar overschrijft dat er op de scans geen verb.te zien is .de patienten die mee doen begrijpen niet waar de verbetering vandaan komt.

jager

Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door Karel » wo 12 okt 2005, 11:55

Pim

De conclusie die men naar buiten heeft gebracht is een algemene conclusie. Individueel zijn er wel verbeteringen te zien.
De helft van de patiënten heeft er wel baat bij [ zoals ik ] maar deze groep [ met hun verbeteringen ] was te klein om het gemiddelde omhoog te krikken.

Taco Wesselius is dan ook van plan om met deze groep verder te gaan en te onderzoeken.

Conclusie : Bijengif werkt niet bij iedereen.

Karel

[url][/url]www.karelsbijensteek.nl/uitslag.htm

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door croy » wo 12 okt 2005, 19:23

Zie http://www.ms-int.nl


Bijensteektherapie niet effectief

Bijensteektherapie niet effectief

PERSBERICHT

Amsterdam, 10 oktober 2005

Klinische studie toont aan:

BIJENSTEEKTHERAPIE HEEFT GEEN EFFECT OP ZIEKTEACTIVITEIT MS-PATIENTEN
Omdat de mogelijkheden van de klassieke geneeskunde beperkt zijn zoeken mensen met multiple sclerose (MS) vaak hun toevlucht tot alternatieve geneeswijzen. Bijensteektherapie wordt wereldwijd voor MS toegepast, alhoewel de mogelijke effectiviteit nog nooit wetenschappelijk was onderzocht. In deze studie werd met MRI-onderzoek aangetoond dat bijengif geen effect had op de ziekteactiviteit in de hersenen van MS-patiënten. Het aantal nieuwe haarden van ziekteactiviteit was niet verschillend tussen de periode zonder behandeling en de periode van de bijensteekbehandeling. Ook was er bij de deelnemers geen verschil in het aantal aanvallen (schubs), de neurologische beperkingen, de graad van invaliditeit, vermoeidheid en de kwaliteit van leven. (Zie bijlage I voor uitgebreide informatie over het onderzoek). Opmerkelijk is dat de meerderheid van de personen die deelnamen aan het onderzoek - dit in tegenstelling tot de feitelijke medische testuitkomsten - wel baat dacht te hebben bij de behandeling.

Deze klinische studie werd uitgevoerd door dr. Taco Wesselius, radioloog en imker, werkzaam in het Gemini Ziekenhuis in Den Helder, samen met de afdeling Neurologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (dr. Thea Heersema, Marco Heerings, drs. Jop Mostert en prof.dr. Jacques De Keyser). De MRI scans werden blind geanalyseerd door radiologen van het Universitair Medisch Centrum in Leiden onder leiding van prof. dr. Marc van Buchem.

Stichting MSi financierde het ruim € 260.000 kostende onderzoek. Deze stichting zet alles in het werk om het dagelijks leven van de MS-patiënt zo dragelijk mogelijk te maken. Voor MS is nog geen medicijn gevonden dat de ziekte stopt. Bijensteek-therapie is een potentieel gevaarlijke therapie omdat allergische reacties kunnen ontstaan die in ernstige gevallen een dodelijke afloop kunnen hebben. Over de werking van bijengif doen al vele jaren positieve verhalen de ronde en veel MS patiënten denken eraan om deze behandeling te proberen. Nu beschikt de potentiële gebruiker in ieder geval over wetenschappelijk onderbouwde informatie dat deze behandeling niet geschikt is voor MS.

MSi is een onafhankelijke Nederlandse non-profit organisatie, opgericht in 1996 en gevestigd te Amsterdam. MSi bestaat uitsluitend dankzij donaties van bedrijven en particulieren. Alle ingezamelde gelden worden door MSi op verantwoorde wijze binnen Nederland aangewend voor projecten. In totaal werd in 2004 bijna € 2.8 miljoen besteed. MSi is van mening dat haar financiële beleid volstrekt transparant moet zijn en wil daarover graag verantwoording afleggen aan haar donateurs en andere geïnteresseerden. Vraag voor nadere toelichting op onze inkomsten en bestedingen onze financiële paragraaf aan.

Stichting Multiple Sclerose internationaal
Katja Vledder - Bos, tel: 020 611 66 66
e-mail: info(APENSTAART)ms-int.nl http://www.ms-int.nl .


Voor specifieke informatie over de bijensteektherapie wordt u via MSi doorverwezen naar Dr. Taco Wesselius of Dr. Thea Heersema.

Bijlage I Het onderzoek naar de werking van bijengif bij MS-patiënten
Na een gewenningsperiode en onder medische begeleiding werden bij de deelnemers van dit onderzoek gedurende een half jaar 3 maal per week 20 bijensteken toegediend. Om de 6 weken werd een MRI scan van de hersenen gemaakt. Voor en na de behandeling werd er een lichamelijk onderzoek uitgevoerd door de neuroloog. Doel van het onderzoek was om op een wetenschappelijke manier uit te zoeken of bijeensteektherapie een effect had op de ziekteactiviteit, de neurologische beperkingen, vermoeidheid en de kwaliteit van leven bij mensen met Multiple Sclerose.

De ziekteactiviteit werd primair gemeten aan de hand van 6-wekelijkse MRI-opnamen van de hersenen. Dez

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door piml » wo 12 okt 2005, 20:20

En wat wordt het standpunt van de VBBN nu? Immers er lag al een folder klaar!!

Groeten,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 okt 2005, 21:02

Hoe bedoel je standpunt VBBN? Dat kunnen we toch zelf!!
Als er zich een "mens met MS" bij mij zich aanmeld met de vraag: "Ik wil graag bijen" krijgt hij/zij een pot bijen. Ik zal wel vragen of er al een allergie test is gedaan. Zo niet dan dit eerst maar laten doen!
Verder zou ik kijken of er geen mogelijkheid is om in de buurt van de "mens met MS" een imker of een bijenvolk te plaatsen is. Wij imkers zijn perslot geen therapeuten!! Een of twee keer voordoen hoe je zo’n bij laat steken en verder dan bemoeien met het bijenvolk. Wij zijn imkers. Sommige hebben het “Doktertje spelen” nooit afgeleerd.
Hoewel; als ik zo mijn oor te luisteren leg of mijn bril opzet om op het beeldscherm te lezen dan denk ik het er het mijne van!
Wordt vervolgd.
Hans

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door piml » wo 12 okt 2005, 22:04

Tuurlijk Hans. Ik blijf de mensen ook graag helpen! Maar je krijgt nu weer zo'n discussie van 'zie je wel dat het niet helpt'.

Ik denk dat wij allemaal (lees = alle betrokkenen) er vanuit waren gegaan dat het onderzoek positief zou uitvallen.

Het is nu dus wel even schrikken....

groeten,



Pim Lemmers

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door maartenkleijne » do 13 okt 2005, 15:01

Het genoemde wetenschappelijk (mini)onderzoekje had tot doel vast te stellen of bijensteektherapie enig genezend effect heeft bij MS. Antwoord: lijkt er niet op!
Dat zegt op zichzelf niks over het nut van bijesteektherapie bij MS. Er zullen nog veel onderzoeken volgen na dit minionderzoekje.
De in het onderzoek getoetste parameters zijn zeer gedegen, gelet op het doel van het onderzoek. Het zegt echter weinig over het welbevinden van de patient.
De scan kan een flinke exacerbatie aangeven waar de patient weinig van gemerkt heeft, of een lichte exacerbatie waar de patient helemaal van de kaart van was. Ook het wel of niet in de rolstoel zitten is niet perse gerelateerd aan de mate van zichtbare schade op de scan.

Nogmaals: ik denk dat niemand al geloofde dat onze bijen MS even genezen, maar het welbevinden kan er door verbeteren, tot en met invaliderende gevolgen uitstellen.
Heel veel medicijnen hebben absoluut geen genezende werking maar dienen juist om de ziekte beter dragelijk te maken. Vaak tot de ziekte vanzelf beter wordt, of in geval van MS of andere ernstige ziektes, om de ziekte (tijdelijk) minder invaliderend te maken.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door tory » di 18 okt 2005, 08:26

Gisteravond op het journaal werd mede gedeeld dat wetenschappelijk vast gesteld is dat bijensteektherapie voor MS niet helpt d.w.z. dat er geen veranderingen waren op de hersenscans.
Er werd ook gesteld dat desondanks veel patienten die aan het onderzoek deel hadden genomen zich wel beter voelden.
Bert.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijensteken helpen volgens onderzoek niet

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 28 okt 2005, 06:37

Hallo iedereen,

momenteel zit ik in Australia. Ik lees dat het onderzoek zelfs het nationale journaal heeft gehaald. Dat is zeer bijzonder.

Even over de inhoud. Het is teleurstellend dat de hersenscans geen verbeteringen laten zien. De waargenomen persoonlijke verbeteringen krijgen daardoor een placebo context.
Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is geworden vanuit de literatuur is hoe het precies zit met de ontstekingsremmende werking van bijengif op bijvoorbeeld een verbeterde blaasfunctie. Ik ben benieuwd of andere gemeten parameters dan hersenactiviteit hier iets zinnings over kunnen zeggen.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten