honing samenstelling

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

honing samenstelling

Bericht door van trijp » ma 23 jan 2006, 19:46

Onder forum imkers is vast wel iemand die mij uit kan leggen wat gepolariseerd licht is, links draaiend, rechts draaiend, en de afbeelding glucose een zeshoek fructose een vijfhoek en saccharose een zeshoek verbonden met een vijfhoek.
Deze gegevens worden waarschijnlijk gebruikt om honing te analiseren
gr.Rini

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: honing samenstelling

Bericht door willem » di 24 jan 2006, 19:46

Rini
Voor uitvoerig antwoord op de eerst drie vragen kun je het HONINCURSUSBOEK van de VBBN downloden op deze site.
Uitleg over de ringstructuren kan ik je niet geven.
Groeten, willem


x

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing samenstelling

Bericht door NicoVredegoor » wo 25 jan 2006, 17:29

Eerst maar het moeilijkste stuk:
Licht bestaat uit elektromagnetische straling van een bepaalde golflengte. Deze lichtgolf kunnen verschillende standen hebben (zeg maar 360 graden om ze as draaien), dit wordt de trillingsrichting genoemd. Normaal licht heeft meerdere trillingsrichtingen Gepolariseerd licht is licht met maar een trillingsrichting. Bepaalde stoffen hebben een polariserend effect (bijv. honig). Door een licht bundel eerst door een polarisatie filter te sturen, dan door de honing en dan door nog een polarisatie filteer kan je bepalen of de honing rechts of links draaiend is. Hiermee kan je ongeveer afleiden waar de honing van afkomstig is en wat de belangrijkste suikers in de honing zijn.

De zeshoek van glucose, de vijfhoek van fructose en de combinatie van een zes- en een vijfhoek bij sacharose. Dit zijn scheikundige formules om weer te geven hoe de molecuul er uitziet.
De reden om deze manier van schrijven te gebruiken is omdat glucose en fructose de zelfde chemische samensteling hebben namelijk C6H12O6. Aan de hand van de schematische weergaven kan afgeleid worden om welke enkelvoudige suiker het gaat.
Sacharose is en tweevoudige suiker. Ook hiervan zijn verschillende moleculen bekend met de zelfde chemische samenstelling. Sacharose is een combinatie van een glucose en een fructose molecuul. Vandaar de gebonden zes- en vijfhoek.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

Nico

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: honing samenstelling

Bericht door Hugo » wo 25 jan 2006, 21:21

van trijp schreef:
... iemand die mij uit kan leggen wat gepolariseerd licht is, links draaiend, rechts draaiend, ...


Rini,

Het volgende komt uit Prisma Elektronische Encyclopedie. Hopelijk heb je er wat aan. Bij mij roept de onderstaande tekst alleen maar vage herinneringen op aan mijn middelbare schooltijd, en veroorzaakt tevens een vreemd weemoedig verlangen naar de tijd dat ik zulke zaken uren kreeg voorgeschoteld tijdens de lessen chemie.


fructose (linksdraaiend)
(levulose, vruchtensuiker) Suiker met zes C-atomen en een ketongroep. Komt vooral voor in planten (naast glucose), in dieren slechts in zeer kleine hoeveelheden. Vormt normaal een linksdraaiende oplossing waarin het f.-molecuul een vijfringstructuur (furanosidische structuur) aanneemt. Ondergaat mutarotatie, waarbij waarschijnlijk een zesringstructuur optreedt.
Toep.: in de geneeskunde voor suikerzieken, die f. beter verdragen dan glucose.

glucose (rechtsdraaiend)
(dextrose, druivesuiker, bloedsuiker, graansuiker) Meest voorkomende enkelvoudige suiker met zes C-atomen en een aldehydgroep. Kleurloze, enigszins zoetig smakende vaste stof, spt. 83-86°C, dichtheid 1560 kg/m3. Meestal met kristalwater; goed in water oplosbaar. Vertoont met sterke zuren mutarotatie. Bestanddeel van zetmeel, cellulose, glycogeen, rietsuiker, lactose en tal van andere sacchariden en bovendien in glycosiden. Kan in organismen opgebouwd worden uit eenvoudiger bouwstenen.


Smurf ook eens naar Tempeljan

http://www.xs4all.nl/~jtemp/ImkerCursus ... 002H5.html

en naar Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fructose
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat

mvg,

Hugo (1/2 bij en 1/2 leerling-tovenaar)

Nobodies prefetc

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing samenstelling

Bericht door Hennie Peters » do 26 jan 2006, 08:39

Mijn lessen in de koolstofchemie zijn ook al weer meer dan 25 jaar geleden. Ik kan me nog herinneren dat de begrippen links en rechtsdraaiend met spiegelisomeren te maken hebben.
Heel even zoeken op wikipedia leverde deze pagina op die het perfect uitlegt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Optische_isomerie

Afbeelding
Kort samengevat:
Wanneer de beide stoffen in oplossing worden gebracht, draait de ene stof de polarisatierichting van licht linksom en de andere rechtsom.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten