koninginnemelk

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door Bieboerke » ma 06 nov 2006, 09:15

hans hoogendoorn schreef:Ik ga het zeker proberen (aankomende zomer)
Allereerst voor eigen gebruik ..... :D

Methode van koninginnebrij (KB) oogsten zoals ikzelf jaren gewoon ben uit te voeren.
1) De larfjes:ik larf om met larfjes van ongeveer 8 à 14 uur oud. Het volk dat de larfjes levert is (over ’t algemeen een zesramer). Als ik die larfjes later niet als teeltstof gebruik maakt het niet uit van welke moer die larfjes afstammen. (gebruik ik die later wel als teeltstof dan komen die larfjes van mijn teeltmoer, maar dit heeft dan niets meer te maken met KB oogsten) In het voorjaar zorg ik er voor dat ik zo’n 5tal raten heb die slechts één- of tweemaal broed hebben bevat. Dit zijn de raten die ik naderhand zal laten beleggen door de moer in de 6ramer om over voldoende (zo’n 650) kleine larfjes te beschikken om om te larven (die raten gebruik ik steeds terug gedurende het ganse tijdstip van KB oogst). Dat soort raat, lichtjes verwarmd en besproeid met warm honingwater, wordt midden in de zesramer gehangen rond 19 uur (niet vroeger want bij goede dracht wordt de raat gevuld met inkomende nectar en dus niet belegt met eitjes).
Afbeelding
Omlarfvlottels.
Laat ik dat dag 1 noemen, kan ik omlarven op dag 5 en daarvan oogsten op dag 8 en zo gaat het steeds verder in de tijd: inhangen op dag 4, omlarven op dag 8 en oogsten op dag 11 enz. Schematisch voorgesteld (behalve het begin): I-O-X betekend dagen achtereenvolgend I=inhangen, O=omlarven & oogsten, X=dag niets doen. Soms gebeurt het wel eens dat de raat niet belegt werd zoals voorzien en dat is dan een nadeel omdat je de geschikte larfjes moet zoeken in een ander volk.
Afbeelding
Raam om de moer één nacht lang op te sluiten.
In het geval ik 200% zeker moet zijn dat de raat belegt is zoek ik de moer op en sluit ze op het te beleggen raam op van 19 uur tot 9 uur s’anderendaags.
2) De teeltlat en teeltraam:
Afbeelding
de teeltlat is een gewoon houten raamlatje dat past in het teeltraam waarop zo’n 50 plastieknapjes zijn geplaatst, twee rijen van 25, waarin de jonge larven droog omgelarfd worden. Het teeltraam bevat boven de geplaatste teeltlat een bakje voor bijkomend voeder om de bijen te stimuleren en tevens de moer aan de leg te houden bij minder goed weder.
3) Het productievolk voor de brij: sterke productievolken op 2 broedkamers (simplex-formaat) en een hoogsel (zelfde formaat als broedkamers)boven op een moerrooster. Ik start na de fruitdracht bij het slingeren (rond 15/20 mei) en laat zo’n 10 kg honing in het volk. Je kan geen brij oogsten in een volk zonder voorraad aan voeder.
4) De start: uit het hoogsel haal ik 5 honingramen voor de slinger. Uit de broedkamers worden een vier raten open broed en eitjes uitgenomen en in het midden van het hoogsel gehangen. (De moer moet uiteraard onder het rooster blijven. ) De plaats in het midden van het hoogsel wordt vrijgehouden, kast sluiten en die open plaats loopt vol jonge bijen die uit de broedkamer komen versterken. In de opengekomen plaatsen in de broedkamer worden worden 2 raten met waswafel en twee opgewerke pasgeslingerde raten gehangen die de moer kan beleggen. Daarna wordt omgelarfd en het raam voor de koninginnebrij in de open plaats gebracht in de honingkamer. Daarna volgt het klaarmaken en omlarven van de volgende kast.
5)De oogst: drie dagen nadien kan ik oogsten en terug omlarven.
Brijraat uitnemen, nieuwe erin.
Afbeelding
De uitgenomen brijlat
De aangenomen napjes met de brij zijn reeds tot op zekere hoogte met was opgewerkt. Met een verwarmd fijn mesje wordt de was half weggesneden zodat de larf kan weggenomen worden van de brij met behulp van een klein ivoren haakje (geen metaal). Dan ligt de brij klaar om in een potje gezogen te worden.
Afbeelding
Met behulp van een motor uit een diepvries kan ik het potje, dat de brij zal opvangen, in onderdruk plaatsen zodat met het andere glazen buisje de brij in het potje gezogen word. Geen metaal gebruiken.

Om de negen dagen wordt open broed in het hoogsel gehangen. (eerstingehangene open broed en eitjes is dan gesloten). Om, in het hoogsel, plaats te maken voor de omhanging zijn twee oplossingen naargelang de weersomstandigheden: ledige raten uit het hoogsel onder de rooster brengen, van ieder volk een viertal volle raten uitnemen voor de slingeren of de gesloten broedraten terug onder het rooster plaatsen. (Voor de brijoogst werk ik met 12 volken: 12 x 4 raten van pakweg 2kg= 96 kg in het beste geval!!!! Dus al de moeite om de slinger vuil te maken. En zo gaat het door tot ongeveer 1/10 juli. En zijn die volken totaal uitgeput. Alle moeren zijn tweejarig en worden rond 20 juli vervangen door nieuwe door vereniging en versterking met een 10 ramer met de oeroude dagbladmethode .
6) Stimulerend voeder: aangezien er tussendoor geslingerd wordt kan ik geen stimul geven waarin suiker is gebruikt. Heel eenvoudig op te lossen. Bij het slingeren (ik kijk niet op een druppelje dat naar beneden valt) gebruik ik een bak en onzegelstelling waarin alle ontzegelwas valt maar ook een hoeveelheid honing. Alles wordt in een emmer van zo’n 30 liter gevuld en s’anderendaags is het grootste deel van de honing naar beneden gezakt. De bovenste wasdeeltjes worden gewoon met de hand voor het grootste deel weggenomen en de rest dient dan straks voor stimulerende voeding nadat ik daarbij een drietal stuifmeelraten heb verbrijzeld. Alles geroerd tot een zachte pasta en klaar is kees.
Misschien lijkt dit wel op een onuitvoerbaar iets voor “brijoogstbeginners” maar het is moeilijker alles te beschrijven dan te doen!
Marco

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door Bieboerke » ma 06 nov 2006, 11:52

hans hoogendoorn schreef:
Marco,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal het bestuderen.
De eerste indruk : Het heeft veel raakvlakken met koninginneteelt
en lijkt ingewikkelder als dat het in de praktijk is.

Hans,
Volledig met je eens.
1- het lijkt inderdaad moeilijker dan het is. Wat ik schrijf is hetgeen ik nodig heb en doe voor een tamelijk grote hoeveelheid brij.
2- ik gebruik die aangezogen larfjes de dag na omlarving voor koninginneteelt (dan hebben ze de ouderdom van ong. 36 u oud. Het enige verschil is dat de larven waarmee ik omlarf van een kweekmoer komen en dat ik zonodig om de drie dagen kan beschikken over aangezogen teeltlarven.
Een goede tip voor beginner: gebruik om de larven om te larven geen metalen omlarfnaald maar het houten (van Chinese oorsprong, uitvinding) omlarfvlottel dat ook in de bijenhandel te koop is. Daarme schep je niet enkel de larf maar ook het kleine druppeltje brij waarin het kleine larfje zwemt zodoende komt het larfje nooit droog te liggen.
Marco

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 06 nov 2006, 18:08

Hallo Marco,

Wat mis ik aan je uitleg? Die anders voortreffelijk is. Tenslotte veel moeilijker te beschrijven dan uit te voeren.

Hoe verwijder je was, larve en de pap?

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 06 nov 2006, 18:11

frits dalm schreef:
Mij is verteld dat nat omlarven de kans
geeftdat de bijen meteen de gelei opeten,
dus kans op mislukking.
Weet van een die er eerst een druppeltje
honing in de cellen had gedaan voor het omlarven.
Werd meteen terecht gewezen omdat het roof op
de cel kan uitlokken.
In een volk dat moerloos was en goed inhet
voer zat kan je gemakkelijk 80% of meer moeren
van je doppen halen.

Frits


Hallo Frits,

Moerloos is niet direct nodig. Wil je lange tijd doorgaan zoals Marco (Bieboerke) doet, kan dat niet in een moerloos volk. Je houdt geen verzorgende bijen over.

De techniek die ook gebruikt wordt voor moerteelt in een moergoed volk lijkt me beter.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door buckfast_beekeeper » di 07 nov 2006, 20:41

Bieboerke schreef:
buckfast_beekeeper schreef:
Hallo Marco,

Wat mis ik aan je uitleg? Hoe verwijder je was, larve en de pap?
Theo


Beste Theo e.a.,
Gelijk heb je. Over het oogsten zelf staat er niets. (Koninginnebrij verwijder je niet! Je oogst het![;)] en het woord pap gebruiken is koninginnebrij onwaardig Theo of niet :D) Ik zal, van zodra ik tijd heb, mits een paar foto's daar pogen een mouw aan te breien.
Marco


Hallo Marco,

Je hebt gelijk het wordt geoogst. [;)] Hier in de omgeving wordt algemeen gezegd dat de jonge larfjes dik in de pap liggen of net niet. Ik denk dat de vergelijking pap/koninginnebrij net hetzelfde is als moer/koningin. Beide worden parallel gebruikt. Pap en moer zijn waarschijnlijk iets oudere spreektaal en geraken misschien stilaan in onbruik. [:(]

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door Bieboerke » wo 08 nov 2006, 15:10

frits dalm schreef:
Mij is verteld dat nat omlarven de kans
geeftdat de bijen meteen de gelei opeten,
dus kans op mislukking.
Weet van een die er eerst een druppeltje
honing in de cellen had gedaan voor het omlarven.
Werd meteen terecht gewezen omdat het roof op
de cel kan uitlokken.
In een volk dat moerloos was en goed inhet
voer zat kan je gemakkelijk 80% of meer moeren
van je doppen halen.
Frits

Nat omlarven geeft heel goede uitslagen maar je moet enkel op de bodem een klein druppeltje warme (ong. 30°C) brij te leggen waarop onmiddellijk het kleine larfje komt te liggen. Besmeur zeker niet de celwand wan dan is het hommeles geblazen en het celletje leeggemaakt.
Een druppeltje honing in de cel doen voor het omlarven en je hebt een 100% zekerheid dat de omlarving is mislukt.
Marco

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door earnest » za 10 feb 2007, 11:53

Beste Marco, vanuit het "verre" Konijntje( van je buren moet je 't hebben jong) proficiat gewenst met je schitterend QB(koninginnebrij)-artikel van je. Apropos, is 't koninginnENbrij of koninginnEbrij? 'k Hoor je al reageren: tja als jij het niet weet! Desondanks doe ik ook al wat jaren aan QB-teelt, maar blijkbaar lange niet zo succesrijk als jij. Vakmanschap, tijd willen/kunnen vrijmaken zijn nogal dikwijls bepalend. Voornamelijk dat lange omlarven (zelfs met Chinese picking), voldoende voorradige jonge larfjes ter beschikking hebben, zwermperikelen bij teelt- en/of pleegvolk... In de loop van probeerde ik (om het eigenhandig omlarven te omzeilen) die arrestkooi van Nicot uit (goedkoper soort Jenter). Hoe ik ook op madame inpraattte, haar lokte, aaide en paaide... ze vertikte het meestal om in die plastieken kooi productief te zijn. Dan moet je in andere kasten beginnen rommelen op zoek naar larfjes van gepaste ouderdom... shit en dju en godver zijn dan niet veraf. Met jouw suggsties als stimulans hoop ik het dit jaar eens grondiger aan te pakken. Concreet, Marco: is voor een teeltvolk een 6-ramer beter dan een volk op 1 romp (11 R), volstaat 1 teeltvolk of heb je er voor je 12 pleegvolken meer nodig, welke ingrepen verricht je als in een van je productie-pleegvolken zwermneiging ontstaat?, welke olifant moest je neerleggen om aan een ivoren haakje te geraken (of komt dat uit moeders naaidoos?), tracht je te oogsten 72 u na omlarving ( ideale balans groei van de larve en haar eigen verbruik van QB?) of neem je 't niet zo nauw?, resulteert heromlarven na 3 uur in een grotere aanname?
Om af te sluiten, Marco, mocht je nu al spierkramp krijgen in je vingers wegens nog maar eens een te typen litanie, dan loop ik even graag bij je eens langs (omgekeerd geldt evenzeer). 't Is anders maar dat "forum'mers" daar dan allicht weinig baat bij vinden.
Werner

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door Bieboerke » zo 11 feb 2007, 09:57

Geplaatst door earnest voldoende voorradige jonge larfjes ter beschikking hebben, zwermperikelen bij teelt- en/of pleegvolk... In de loop van probeerde ik (om het eigenhandig omlarven te omzeilen) die arrestkooi van Nicot uit (goedkoper soort Jenter).

Jenter heb ik vanaf het ontstaan onmiddellijk aangekocht in Duitsland met het idee terug een "wondertoestel" in gebruik te hebben. Het gaat, maar voor veelvuldig gebruik op korte periode toch liever mijn oude methode met het inhangen van een mooi uitgebouwd raam dat reeds een paar maal broed heeft bevat. Nicot heb ik ook geprobeerd maar dat lag nog vroeger terug in het aarchief. Pas op, ik beweer niet dat deze systemen minder goed zijn. Ze zijn minder goed voor het gebruik en vragen nog meer kuiswerk in mijn werkwijze.
Als ik begin aan 50% (met 6volken), rond half mei zit mijn teeltmoer nog op 10 of 20 ramen omdat in die periode nog in volle eiafzetting is. Geen probleem voor larven te hebben op het ogenblik dat jij wilde. Is de omlarving echter om aangezogen teeltlarfjes te bekomen, die besteld zijn, dan wordt de geselecteerde teeltmoer opgesloten op het ledige raam zoals op de foto. Vanaf begin juni de volle sloef met een twaalftal volken. Dan pas worden twee zesramers gemaakt en gereserveerd om de larven te leveren. Zij worden, met gebruik van een afsluitplank, op 5 ramen gehouden met een sterke bezetting. Op het geschikte ogenblik wordt dan midden de zesramer de ledige raat ingebracht om te laten beleggen. Na het uitnemen van de raat voor omlarven gaat die enkel terug in één of ander volk om terug proper gemaakt te worden want de overtollige larven of eitjes worden door efkens in te vriezen gedood.
En als het bij mij ook al eens mislukt: :evil: dan wordt ook in Hansbeke gevloekt.

welke ingrepen verricht je als in een van je productie-pleegvolken zwermneiging ontstaat?,

zwermneiging, dat voel je zo komen: de hoeveelheid brij wordt altijd per volk en per oogst gewogen. Als de hoeveelheid plots stijgt naar 18 gr ipv 10 gr per lat hou ze dan maar in de gaten. Van zodra ik zie dat er aanbouw is van zwermcellen, je moet toch om de negen dagen broed halen vanonder het rooster, sluit ik de moer op in een kooitje, zonder eten of drinken en dat kooitje wordt tussen de ramen gehangen in het broednest. Links en rechts van het ingehangen kooitje de cellen een beetje induwen (wegkrabben) om de bijen ruimte te geven de moer te voederen doorheen het traliewerk. Pas op kooitje is gemaakt van op maat geplooid varroagaas, goedkoper kan niet! Langs vier zijden heeft dit doosje een wand van gaas dat de bijen toestaat de moer gemakkelijk te kunnen voederen.
Afbeelding
moerkooitje
Zijn er al aangezette belegde zwermdoppen dan worden die weggebroken en nog eens herhaald na een week. De moer blijft zo'n 10 dagen in het kooitje. En het vervolg, een drietal weken later kom je voor brijoogst in de problemen door gebrek aan jonge geschikte bijen maar meestal is de oogst dan op zijn einde of is voor dat volk voor brijoogst aan het einde van zijn latijn.


welke olifant moest je neerleggen om aan een ivoren haakje te geraken (of komt dat uit moeders naaidoos?),

da' s nog van mijn grootmoeder ;)











tracht je te oogsten 72 u na omlarving
éénmaal gestart blijft het spelletje IXO zonder onderbreking (ook op zaterdag en zondag)doorgaan waarbij I= inhangen van teeltraam, X dagje heerlijk niets doen en O=oogsten en opnieuw omlarven. De volle brijlat uit, de pas omgelarfde terug in en op dezelfde plaats. Ik begin rond 10 uur met kast A en begin 3 dagen nadien terug rond 10 u met kast A enz.

resulteert heromlarven na 3 uur in een grotere aanname?

Het sop is de kool niet waard.
Voor kleine hoeveelheid is het te doen maar voor mij nog veel meer werk! :doh: en zodra je de celwand besmeurt met een beetje brij bij het wegnemen na drie uur van de eerste larve wordt de volgende opgepeuzeld samen met de brij aan celwand.

[color=brown]dan loop ik even graag bij je eens langs (omgekeerd geldt evenzeer). 't Is anders maar dat "forum'mers" daar dan allicht weinig baat bij vinden.
Werner
Ik heb geen geheimen. Je komt maar.
Marco

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door earnest » ma 12 feb 2007, 13:58

Volledig akkoord dat KUISWERK inderdaad af en toe doorslaggevend kan zijn. Vandaar dat ik een ertalon teeltlat gebruik waarin de plastiekdopjes verzonken zitten (wegsnijden van was gaat dan makkelijker). In alle geval nu al bedankt voor je nuttige tips. En passant trek ik wel eens mijn remmen dicht, eenmaal de Reisduif voorbij.
Salue hé
Werner

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: koninginnemelk

Bericht door Bieboerke » ma 12 feb 2007, 16:05

earnest schreef:
Vandaar dat ik een ertalon teeltlat gebruik waarin de plastiekdopjes verzonken zitten (wegsnijden van was gaat dan makkelijker).

Werner,
Ik moet ook rekening houden met het feit dat zo'n 400 aangezogen dopjes de deur uitgaan over een periode van ong. 2 maand. Ik kan dan ook niet anders werken dan met gewone platieknapjes die ik gemakkelijk kan wegnemen met larf en brij als ze aangenomen is op de brijlat.
Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten