Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 15 feb 2007, 12:12

Vanmorgen de nieuwe "Bijenhouden" ontvangen, met daarin als eerste artikel een stuk over segebergers. En wat lees ik daar? (blz #5, 2e kolom) :

    "Daarnaast is ons gebleken, dat het vochtgehalte van de gewonnen honing enkele procenten lager is dan van de honing die in dezelfde periode werd afgenomen van de volken in houten kasten. "
Dat "enkele procenten" is nogal wat. Aangezien de vochtmarge in honing in Nederland tussen de 20 en 16% ligt
Wie kan hier iets meer over vertellen?

Els

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door marc » vr 16 feb 2007, 19:54

Dag Els, het voordeel van EPS kasten is vooral voelbaar in de winter (buiten het honingseizoen), in het honingseizoen (zomer) zullen houten (ademende) kasten veel beter ventileren dan de (niet-ademende) Segebergers (of andere EPS).
Waarschijnlijk dus het zoveelste windje dat iemand uit de Segeberger hoek heeft gelaten. [:)]

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Lammert van Beek » vr 16 feb 2007, 21:55

Els Kleijnendorst schreef:
Vanmorgen de nieuwe "Bijenhouden" ontvangen, met daarin als eerste artikel een stuk over segebergers. En wat lees ik daar? (blz #5, 2e kolom) :
    "Daarnaast is ons gebleken, dat het vochtgehalte van de gewonnen honing enkele procenten lager is dan van de honing die in dezelfde periode werd afgenomen van de volken in houten kasten. "
Dat "enkele procenten" is nogal wat. Wie kan hier iets meer over vertellen? Els

Hallo Els,
Ik kan hier niet iets meer over vertellen, maar ik zou hier wel het volgende bij willen denken.
Honing die in dezelfde periode uit verschillende kasten wordt afgenomen, behoeft niet dezelfde (vocht)samenstelling te hebben, ook al staan die kasten bij elkaar. De herkomst van de honing kan immers voor een deel verschillend zijn en dat is dan medebepalend voor het verschil in vochtgehalte.
Je zou in elk geval ook de honing moeten typeren op basis van het stuifmeel dat je er in aantreft. Als de stuifmeelsamenstelling identiek is, dan begin ik erin te geloven.
Een andere vraag hierbij is nog: is het vochtgehalte gemeten in verzegelde honing, direct uit de raat, of is het vochtgehalte gemeten in de honing nadat deze was geslingerd?
En zo zijn nog meer vragen te bedenken.
In elk geval moeten de monsters honing uit de verschillende typen kasten voor 100% identiek zijn en de bewerking moet ook voor 100% identiek zijn; pas dan kun je een conclusie trekken over aangetroffen verschillen in het vochtgehalte. Als de schrijvers van het artikel dat kunnen bevestigen, dan hebben zij een punt.
Lammert

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 17 feb 2007, 23:34

Jan Charpentier, een van de auteurs van het artikel, heeft op mijn verzoek de verschillen nagekeken van de laatste 2 jaar.

    Zijn resultaten:
    hout: 80.4 brix . . . . kunststof: 82.33
    hout: 81.55 . . . . . . kunststof: 82.75
    hout: 80.7 . . . . . . . kunststof: 81.6

    De waarden per groep zijn met de refractometer op dezelfde dag dat geslingerd werd gemeten.
    De waarden zijn gemeten bij 4 spaarkasten en 3 Segeberger.
    De gemiddelden zijn genoteerd omdat er altijd wat variatie optreedt.
    Er is geen correctie naar honing toegepast.

Dat zijn toch aanzienlijke verschillen. Hebben enkele van u dat ook geconstateerd?

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Lammert van Beek » zo 18 feb 2007, 18:04

Els Kleijnendorst schreef:
Jan Charpentier, een van de auteurs van het artikel, heeft op mijn verzoek de verschillen nagekeken van de laatste 2 jaar.
    Zijn resultaten:
    hout: 80.4 brix . . . . kunststof: 82.33
    hout: 81.55 . . . . . . kunststof: 82.75
    hout: 80.7 . . . . . . . kunststof: 81.6
    Er is geen correctie naar honing toegepast.
Dat zijn toch aanzienlijke verschillen. Hebben enkele van u dat ook geconstateerd?

Als je de Brix-waarden vertaalt naar het suikergehalte, kom je volgens mij tot de volgende getallen:
hout: 82,2 % (suiker)..kunststof: 84,1.....verschil: 1,9%
hout: 83,4.................kunststof: 84,6.....verschil: 1,2%
hout: 82,5.................kunststof: 83,4.....verschil: 0,9%
Els Kleijnendorst schreef:[br[i]]Vanmorgen de nieuwe "Bijenhouden" ontvangen, met daarin als eerste artikel een stuk over segebergers. En wat lees ik daar? (blz #5, 2e kolom) :
"Daarnaast is ons gebleken, dat het vochtgehalte van de gewonnen honing enkele procenten lager is dan van de honing die in dezelfde periode werd afgenomen van de volken in houten kasten. "

Gemiddeld bedraagt het verschil tussen houten kasten en Segeberger kasten 1,3% en dat dat zijn geen “enkele procenten”, zoals het artikel in Bijenhouden vermeldde.
Lammert

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 18 feb 2007, 20:40

Mee eens Lammert, het is geen 2%. Maar op de smalle marge tussen nectar en de maximum te bereiken suikerwaarde in Nederland, is een gemiddelde van 1,3% toch heel veel.
Want denk eens in wat je daarmee kan doen: je hoeft bij een open honing met een hoger suikerpercentage wellicht niet te wachten tot 75% verzegeld is voordat je ze kan oogsten. Dat betekent bij grote oogsten een aanzienlijke tijdbesparing, want narijpen kan immers ook in het vat.

Het is dat mijn red ceder kasten nog in prima staat zijn, anders was dit een doorslaggevend argument om op styropor kasten over te gaan.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Lammert van Beek » zo 18 feb 2007, 22:29

Els Kleijnendorst schreef:
Het is dat mijn red ceder kasten nog in prima staat zijn, anders was dit een doorslaggevend argument om op styropor kasten over te gaan.
Hallo Els,
Je moet gewoon door imkeren met jouw red cedar kasten. Het verschil in suikergehalte van de honing is eigenlijk niet de moeite waard om over te praten.
Denk ook eens aan de levensduur van de kasten en het milieu aspect!
Een houten kast kan een imkersleven meegaan. Ik kreeg mijn eerste bijenkast in 1963 en het is nog steeds een goed bevolkt pronkstuk in mijn bijenstal, dat nog elk jaar meegaat naar de heidedracht.
Lammert

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Jan Kruit » zo 20 mei 2007, 13:50

Honing geslingerd van de de koolzaaddracht.
Was bijna niet te slingeren vanwege het vochtgehalte.
Gemeten + correctie (1.6) = droge stof
83 + 1.6 = 84.6 d.w.z.vochtgehalte 15.4 %
Honing van volken die gevestigd zijn in Segebergers.
Collega imker, zelfde drachtveld, houten kasten. vochtgehalte van 18.5 %

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 mei 2007, 15:18

Jan en anderen je moet eens de proef doen; een paar druppels van verzegelde honing uit verschillende kasten je zult verbaast staan wat een wisselend beeld dit geeft van het suikergehalte.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vochtpercentage in honing uit Segebergers lager?

Bericht door Kroese » zo 20 mei 2007, 16:48

Jan Kruit schreef:
Honing geslingerd van de de koolzaaddracht.
Was bijna niet te slingeren vanwege het vochtgehalte.
Jan Kruit

Afgelopen Vrijdag heb ik de honing van 2 Segebergers geslingerd.
In deze kasten zaten mijn 2 TFB teeltmoeren. Omdat ik die nooit naar de fruit breng, hebben ze de thuis honing gehaald.
In de Fruit periode bloeide hier de Esdoorn, terwijl er op 1 km een koolzaad opslag bloeide op een bouwterein.

De honing was zo taai als stroop, terwijl ik het al 2 dagen op de warmte circulatie stapel op 30 Graden C had staan. Dit had ik thuis nog niet zo mee gemaakt.
Ik zat aan de droogte te denken, of misschien dat de honing van de Esdoorn zo taai is.

Maar nu dit artikel weer boven komt, zou dit ook wel eens van invloed kunnen zijn.
Van de zomer moet ik de linde honing uit de segebergers maar eens vergelijken met die van de spaarkasten.

Deze zomer ga ik voor het grote deel over op omgebouwde Combi (Dadant-Blatt) kunststof bakken. Alleen vanwege de isolatie en het lage gewicht. Krijg ik die taaie honing er ook nog bij.:D

Hennie......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten