Gebruik Propolis bij tongbrand

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Jasperius
Berichten:1
Lid geworden op:za 14 jul 2007, 14:32
Locatie:Nederland
Contacteer:
Gebruik Propolis bij tongbrand

Bericht door Jasperius » za 14 jul 2007, 15:07

Ik heb Propolis-tinctuur op waterbasis 30% rechtstreeks op mijn tong aangebracht om tongbrand te verminderen. Helaas brandde de tinctuur geweldig op mijn tong.
Mijn vraag is, kan ik de tinctuur verdunnen met water?
Lia van Best

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gebruik Propolis bij tongbrand

Bericht door Hans van der Post. » za 14 jul 2007, 17:19

Als je de propolis opgelost hebt in 80% alcohol en je gebruikt deze oplossing puur, brand het zeker! Dus verdunnen zou ik zeggen.
Ik waag mij ook niet 80% geestrijk vocht tot mij te nemen.
Je zult naar de bron moeten gaan - dwz - vraag het aan de gene die je het geadviseerd om propolis te gebruiken.
Ik weet niets van het gebruik van propolis af maar hou mij aanbevolen van de kennis daaromtrent.
Hans

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gebruik Propolis bij tongbrand

Bericht door Els Kleijnendorst » za 14 jul 2007, 21:32

Beste Lia,

vanzelfsprekend kan je propolis-tinctuur op waterbasis met water verdunnen. Maar weet je zeker dat de tinctuur op waterbasis is en niet op alcoholbasis? Die op alcoholbasis wordt immers bijna altijd aangeboden, maar ook deze is te verdunnen met water.
Ik weet niet wat tongbrand is, maar neem aan dat het om een aanzienlijk geirriteerde plek gaat, gezien het woord "brand". Dan lijkt mij een 30% oplossing wel heel geconcentreerd en als ze dan ook nog op alcoholbasis is, dan zal de alcohol ook nog de nodige irritatie opwekken. Verdunnen dus!

Lagerweij
Berichten:15
Lid geworden op:do 01 jul 2004, 10:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Gebruik Propolis bij tongbrand

Bericht door Lagerweij » za 14 jul 2007, 23:29

Overgenomen uit het boekje; De Geneeskracht propolis,
van Wiebe Braam


Tongbranden

Tongbranden is een verschijnsel waarvoor de medische wereld geen goede verklaring en behandeling heeft. Het wordt omschreven als een vrijwel constant aanwezig, pijnlijk of branderig gevoel in de tong, zonder dat er aan de tong veel meer is te zien dan enige roodheid. Als oorzaak wordt gedacht aan bepaalde vitamine B-tekorten, maar duidelijk is dat niet. Soms ontstaat het in aansluiting op een kuur met antibiotica, bij mensen met suikerziekte of een schildklierziekte en bij een droge mond. Maar omgekeerd ziet men het ook wel eens bij vermeerderde speekselvorming ontstaan. En tenslotte kan een branderige tong ook ontstaan als
Gevolg van elektrogalvanische stroompjes, afkomstig van gebitsvullingen in de mond als die van verschillende metaalsoorten zijn gemaakt.
Muresan (1978) heeft een onderzoek gedaan naar het eventuele nut van propolis bij tongbranden. Hij behandelde er 50 mensen mee die er al meer dan een jaar last van hadden. Geen van de diverse normale behandelwijzen had tot dan toe bij hen tot enig succes geleid. In feite waren ze dus 'uitbehandeld'. Muresan adviseerde hen elke dag de mond te spoelen met een propolisoplossing. Bij 16 patiënten (32%) verdwenen de klachten geheel. Een vermindering van het branderige gevoel trad bij 12 patiënten op (24%). Bij 22 patiënten (44%) werd echter geen enkel resultaat bereikt. Maar gezien het feit dat geen enkele behandeling tot dan toe enig succes had bereikt, mag de behandeling met propolis toch een redelijk succes genoemd worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten