MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 06 sep 2007, 23:15

Je hoort er nooit meer wat van......MS patienten en de zoveel belovende apitherapie......Ook onderzoek Taco Weselius ben ik het laatste jaar niet meer tegengekomen in kranten of tijdschriften. Wie weet als er nog MS patienten apitherpaie toepassen?? De site van Karel uit Burgum, die boordevol informatie over steektherapie staat, kan ik niks meer gewaar worden van enige activiteit op dit gebied.

JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Bart de Coo » vr 07 sep 2007, 15:28

JP,

Als je nog even dit oude lijntje naleest, waar je zelf overigens prominent aanwezig bent, dan begrijp je wellicht waarom je vermoedelijk gelijk hebt:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5403&SearchTerms=apitherapie

Conclusie: bijensteken helpen niet. Het was kennelijk niet zo'n goed idee. En daarom hoor je er niets meer over.

Mag ik overigens vaststellen, JP, dat je dit opschrijft met een enigszins kwaadaardig genoegen[}:)]?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Gerard van Gastel » vr 07 sep 2007, 15:44

Zie: http://www.bijenwereld.nl/bijensteek.html
met name het onderste bericht van Jelle Hulzinga.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 07 sep 2007, 16:34

Mag ik overigens vaststellen, JP, dat je dit opschrijft met een enigszins kwaadaardig genoegen?


1) Nee dit mag je niet...
Wat ik wel vind is dat het erg jammer is dat MS patienten geen baat bij bijensteken hebben gehad. Ik meende dat het allemaal was begonnen bij de vrouw van Taco Weselius. Zij kreeg jarenlang steken toegediend en had daar veel baat bij.

1) Ik vind mijn 'prominentie' (vooruitstekendheid) in de gegeven link wel meevallen.

jp

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 08 sep 2007, 00:15

JP,
"mijn" MS-patiënte heeft de therapie na de officiële periode nog 1 jaar doorgezet. Daarna een half jaar gestopt omdat al die steken haar teveel werden. Maar na dat half jaar toch weer begonnen omdat de conditie en MS zonder de streken hard achteruit ging. Wel laat ze zich sindsdien door aanzienlijk minder bijen steken en voelt zich daar redelijk goed bij.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Bart de Coo » za 08 sep 2007, 11:27

JP,

Allereerst mijn excuses. Tussen de regels meende ik een 'kwaadaardig genoegen' te lezen. Het gaat dan om termen als 'een doodgeboren kindje'. Die interpretatie komt dus duidelijk voor mijn rekening. Pardon. Met een 'prominente aanwezigheid' op het lijntje waar ik naar verwijs, bedoelde ik overigens dat je toch op de hoogte zou moeten zijn van de negatieve uitslag van het Groningse onderzoek, een paar jaar geleden. Dat was zeker geen sneer. Verder wijs je me op subtiele wijze op het volgende. Als je met een breed, gemakkelijk gebaar bijensteektherapie van tafel veegt, dan leg je weinig respect aan de dag voor de mensen die lijden aan MS en - misschien in hun wanhoop - hun toevlucht zoeken tot onbewezen behandelingen. Nou ja, here endeth te lesson, zullen we maar zeggen.

Om het goed te maken, heb ik mijn huiswerk extra zorgvuldig gedaan.

Gerard van Gastel verwijst hierboven naar zijn site. Daar lees ik:

'Over de bestanddelen van bijengif is zeer veel bekend wegens het risico op een allergische reactie. Maar de medische wetenschap heeft de positieve werking van de bijensteek tot nu toe afgedaan als kwakzalverij. Geen wonder. Het lijkt overal goed voor, leert een snelle speurtocht via Google. Het gif zou niet alleen de auto-immuunziekte multiple sclerose (MS) genezen, maar ook reuma en bepaalde vormen van kanker. En vanzelfsprekend gaat het hier om een duizend jaren oude therapie, komt het oorspronkelijk uit China, en werd het later, zo blijkt uit papyrusrollen, door de Egyptenaren beoefend. In Europa schijnt Karel de Grote zich af en toe bij de hofimker te hebben vervoegd om zich te laten steken ter genezing van zijn arthritis. Typische alternatieve kwakverhalen. Er is nog nooit fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek naar de therapie gedaan. Er is nauwelijks literatuur te vinden over dierproeven met bijengif, laat staan over klinische trials met patiënten.'

Touché, zou ik zeggen.

Maar onderaan de bladzijde staat een reactie van een zekere Jelle Huizinga. Zijn eigen site ziet er niet zo geweldig uit, maar hij vertelt dat hij zijn informatie vooral haalt van http://www.pubmed.nl. Ik gauw daarheen gesurft. Als zoekterm 'apitherapy' ingevoerd. Ik krijg 20 pagina's onderzoeksresultaten. Bovenaan staan vier resultaten met betrekking tot bijensteken en spierziektes. Drie onderzoeken van een zekere Choi en eentje van Lee. Die zijn allevier gematigd positief. Eentje ging bijvoorbeeld over positieve resultaten bij ratten. Er wordt expliciet bij gezegd - ik parafraseer - dat deze resultaten een indicatie zouden kunnen zijn dat bijensteken helpen tegen bepaalde spierziektes.

Het klinkt allemaal niet zo overtuigend.

Dus voorlopig hou ik nog even vol, met alle respect voor MS-patiënten!: bijensteektherapie was misschien niet zo'n goed idee. En daarom hoor je er niks meer van.

Tot slot moet mij van het hart dat ik het heel merkwaardig vind om therapieën eerst te beoefenen en pas jaren later, soms eeuwen later, uit te testen, zoals bijvoorbeeld het geval is met homeopathie of acupunctuur. Dat kun je beter in omgekeerde volgorde doen, dunkt mij.


Vriendelijke groet,


Bart de Coo


Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 sep 2007, 10:38

Goede tip Gerard!

Verder schrijft Bart: Dus voorlopig hou ik nog even vol, met alle respect voor MS-patiënten!: bijensteek therapie was misschien niet zo'n goed idee. En daarom hoor je er niks meer van.
Dit laatste "steekt" mij! Het is niet zo dat ik apitherapie wil promoten maar er zijn meer krachten - vooral in Nederland - die de apitherapie tegen houden.
Als je meer wilt weten over het gebruik van apitherapie kijk dan vooral over de grenzen van op dit onderwerp bekrompen Nederland. Vooralsnog is dit niet de plek om over het gebruik van apitherapie hiervan gedachten te wisselen.

Hans

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door Astrid Schoots » ma 10 sep 2007, 10:28

Hans van der Post. schreef:... als je meer wilt weten over het gebruik van apitherapie kijk dan vooral over de grenzen van op dit onderwerp bekrompen Nederland....
Hans

Wijze woorden,
Astrid

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: MS en steektherapie? Voorgoed dood geboren kindje?

Bericht door m.kolsters. » wo 12 sep 2007, 23:07

Enkele jaren terug belde een bedrijf uit Hapert mij op of ik een honderd bijen wilde verkopen ik vroeg waarom het was al november, ze kregen bezoek van de baas uit USA john Bearden deze moest voor zijn vrouw de ms verzachten en ze mochten niet invoeren van uit USA. Ik heb ze weg gegeven en kreeg het boek van haar ( HOW WELL ARE YOU WILLING TO BEE???)hier in staat alles beschreven van de ms therapie.
Als ik U hier mee kan helpen kan kontact op nemen.

[k
m.kolsters


[m.kolsters]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten