walnotenhoning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

walnotenhoning

Bericht door hbeugeling » zo 09 sep 2007, 20:43

Heb een enorme walnotenboom ontdekt en inmiddels al een vuilniszak vol noten geoogst. Nu wil ik ze in de honing doen. Zag dat veel in het buitenland aangeboden.
Nu vind ik op internet nauwelijks iets over de rijping van de walnoten. Weet iemand hoe dit gaat. Moeten ze gedroogd worden, of geroosterd voor ze in de honing gedeponeerd worden? Dit ivm het vohtigheidsgehalte.
De noten zijn nu vrij vochtig wanneer ze gepeld zijn.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door maartenkleijne » zo 09 sep 2007, 20:58

Ze moeten droog bewaard worden als geheel (zonder de groene bast) en ze zijn droog als -na pellen- het bruine velletje er makkelijk afschilferd. Intussen kan je ze wel eten. Verse noten zijn het lekkerst.
Je kan ze ook versneld drogen, maar daar worden ze niet lekkerder van.
Als ze niet droog genoeg staan kunnen ze schimmelen.
In een mand bij de open haard was vroeger perfect.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 sep 2007, 22:17

Ik heb even gekeken naar het potje met halve walnoten wat ik in 2006 in zuid-Frankrijk heb gekocht. Daarin zitten halve noten met velletje.
Veder kan ik je nog en eigen idee aangeven; de gepelde noten= dus de harde bast eraf [:)] en het "vruchtvlees" in een koffiemolen malen en dit mengen met honing een paar weken laten staan en je hebt een heerlijk broodbeleg! in volume half honing half noten.


Hans

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door Piet Jager » zo 09 sep 2007, 22:36

Walnoten dien je langdurig te drogen leggen op kamer temparatuur en zijn pas tegen de kerst voor consumptie geschikt, aangezien eerst het blauwzuur er uit moet trekken. Mijn dochter heeft ook een grote walnotenboom en heeft zich in het eerste jaar zowat vergiftigd doordat ze er te vroeg mee begon te eten.

!Piet

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door de vos roger » zo 09 sep 2007, 23:13

En nochtans zijn walnoten zéér gezond.
Ik denk dat alleen dat pelletje licht giftig is in verse toestand.

Walnoten verlagen cholesterol
Recent heeft een Amerikaanse studie van de University of California nogmaals bevestigd dat wal- of okkernoten het cholesterolgehalte in het bloed drastisch kunnen verlagen. De Amerikaanse studie toont aan dat de dagelijkse consumptie van walnoten de hoeveelheid van de 'slechte' LDL-cholesterol in het bloed met 27 procent doet afnemen.


roger

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door ainanc » ma 10 sep 2007, 07:35

Gepelde walnoten hebben de vorm van de hersenen. En niets voor niets.

http://www.fonteine.com/walnoot.html


Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door Bart de Coo » ma 10 sep 2007, 22:36

Uit Johannes van Dam: 'Dedikkevandam, van aardappel tot zwezerik', Nijgh en Van Ditmar, 2006:

'Van half september tot eind oktober vindt de oogst plaats en in die tijd vind je ook verse, natte noten. Die zijn niet veel houdbaarder dan fruit en moeten binnen twee weken na de pluk gegeten worden. Je bewaart ze koel in een tenen mand. Als er sporen van schimmel op de dop zitten, vergeet het dan maar. Geheid zit die dan ook van binnen, al doen veel groenteboeren alsof er niets aan de hand is, of ze wassen de noten zelfs. Probeer er altijd eentje! Van verse noten moet je ook het nogal bittere velletje verwijderen. Dat gaat als ze vers genoeg zijn. Vraagt een recept om verse noten buiten het seizoen, dan is er een truc. Leg gedopte noten 12 tot 24 uur in de melk. Het is niet helemaal hetzelfde, maar je bent een eind. Zelfs het velletje laat zich - met moeite - weer verwijderen, maar dat is toch altijd al een corvee.'

Hij schrijft ook nog:

'Overigens blijven walnoten bijna altijd vrij krokant. Roosteren, zoals andere noten vereisen, hoeft dus niet.'

Wat Van Dam hier vertelt sluit dus heel mooi aan bij wat Maarten en Piet hierboven schrijven, alhoewel hij niets schrijft over het drogen van noten. Zelf heb ik al een jaar lang een tenen mandje met walnoten staan en toen ik er een maandje geleden eens eentje kraakte, vond ik ze pas lekker. Een jaar geleden vond ik dat zeker niet.

Van Dam schrijft alleen niets over blauwzuur. Maarten en Piet, weten jullie zeker dat die nare ervaringen met walnoten niet door de schimmel kwamen?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door m.kolsters. » wo 12 sep 2007, 22:21

Sinds mijn vakatie in griekeland is walnoten mijn favorieten product in honing,vers gepeld en het bitere vel verwijderen en meteen in de honing doen, honig ontrek het vocht van de noot en komt ten goede van de smaak.De grieken geven dit het bruitspaar en komt ten goede van de vruchtbaarheid???
Ik maak er ook mede van na een paar maaden en die is goet te drinken,

[k
m.kolsters


[m.kolsters]

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door Æbe » do 27 sep 2007, 20:34

PLANT VAN DE MAAND OKTOBER DE WALNOOT.
Ik heb van deze boom 2 stuks geplant in de Heemtuin van de gemeente Kampen ,maar als ik tevoren geweten had welke uitwerking de noten op mensen heeft, had ik er maar 1 geplaatst want de beide bomen zijn zo mishandeld ,dat ik de laagste takken er maar vanaf heb gezaagd en de andere gebroken takken er zoveel mogelijk er uit heb gehaald,en dat voor een paar walnoten.
Bij dezen een beschrijving van de walnoot, De walnoot (Juglans regia), ook wel okkernoot, gewone walnoot of Perzische walnoot genoemd, wordt al vele eeuwen geplant vanwege de grote economische waarde van het hout en de goed smakende noten. Deze boom is inheems in Zuid-Europa op de Balkan, Zuidwest- en Centraal-Azië tot de Himalaya en in Zuidwest-China. In Amerika wordt de boom ook wel "English Walnut" genoemd.In de Griekse mythologie wordt Carya door de God Dionysos in een walnotenboom veranderd. De notenboom staat daarom voor het symbool van de wijsheid. Onder het christendom werd de okkernoot een boom van de duivel en symboliseerde macht en wellust. Men geloofde dat je ernstig ziek kon worden als je onder de boom in slaap viel. De boom kan een hoogte van 20 m of meer bereiken en kan meer dan 10 m breed worden. De boom vormt een ronde half open kroon en bij het ouder worden krijgt de grijze stam een diep gegroefde bast. Op het KamperEiland staan hier en daar zulke grootte exemplaren Maar in de heemtuin zijn het nog heel jonge exemplaren ,maar de goedsmakende noten krijgen niet eens de tijd om rustig uit de boom te vallen omdat de noten bij bepaalde mensen bijzondere bijwerkingen veroorzaken,en dat is natuurlijk ,want met zijn botanische naam,Juglans Regina hangt een koninklijk waas om de boom, juglans,een verbastering van Jovis Glans- de noot van Jupiter, voedsel, geschikt voor de goden – terwijl Regina natuurlijk ’’ Koninklijk’’ betekent ,vandaar de run naar de noot,en daar komt nog iets heel belangrijks bij ,al beschreven in het huishoudelijk woordenboek,vervattende veele middelen om zijn goed te vermeerderen en zijne gezondheid te behouden (1771): voornamelijk dient deeze boom en desselfs vruchten, tot het huislijke gebruik; want voor eerst zo verstrekken de nooten tot spijze, niet zo zeer tot het noodige voetzel, als wel ,gelijk de Kastanjen en andere vrugten, tot naspijze (desert), snoeperij, en vercieringder Tafels enz., zijnde dezelve zoet en aangenaam van smaak,en wordenook voor gezond geagt,goed voedsel en bloed te maaken, en de mannelijke kragten te versterken:te weeten de versche nooten,want de drooge en oude zijn zo gezond niet,verwekkende een rouwekeel,hoest en hoofdpijn:dog worden veel gezonder en smaakelijker, als men ze voor het gebruik in water of wijn laat weeken, en dan het schilletje van de pit aftreken
In het Plantsoen staat wel een walnoot ,een hele dikke zelfs,in het midden van het plantsoen ter hoogte van de Oud Gereformeerde kerk,maar dat is de Zwarte Walnoot,deze noot is niet te eten, de bast van deze walnoot werd gebruikt om wol te verven

Beheerder Heemtuin Æbe Poutsma

bij mij thuisliggen de walnoten een paar weken te drogenop de cv radiatoren.

Æ.

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: walnotenhoning

Bericht door DaanL » zo 30 sep 2007, 00:41

Volgens mij zijn de walnoten dit jaar veel groter en breder dan andere jaren. Klopt dat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten