Mede zonder alcohol

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:
Mede zonder alcohol

Bericht door amja » vr 19 okt 2007, 19:41

Wie kan mij helpen aan een recept voor een honingdrank waar geen alcohol in zit, ze noemen het ook wel alcoholvrije mede.
Ik weet dat het bestaat maar kan het niet meer vinden.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door m.kolsters. » za 20 okt 2007, 16:08

Hallo Amja.
Mede zonder alcohol moet te veel sufiet in om het te bewaren.
Probeer eens met mede op te warmen dan verdampt de alcohol,en dan warm drinken(gloeimede) met de kerst.
Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 okt 2007, 19:31

Probeer eens met mede op te warmen dan verdampt de alcohol,

Zonde van de alcohol.

Jaap v P

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door amja » za 20 okt 2007, 19:54

Het is inderdaad zonde van kostbare mede om die te koken en er gaan dan ook veel geur en smaakstoffen verloren.
Ik dacht eerder dat het aan de verhouding water, honing en gist moet liggen en van sulfiet ben ik niet zo'n voorstander.
Het alcohol percentage in deze mede mag 0,5% zijn, precies genoeg voor mensen die niet van alcohol houden.
Hou je wel van alcohol dan kun je beter goede mede drinken, daar ga je van gloeien zonder warm te maken.

Amja

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 okt 2007, 21:02

Als je maar een 0.5 % alkohol wil hebben moet je 1 % suikers vergisten, en honing is 80 % vaste stof
Dus ongeveer 1.25 % honing toevoegen in plaats van de 30 % om ongeveer 12 % alcohol in je mede te krijgen .Maar ik weet niet of de smaak dan gelijk is.

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door LWPisa » zo 21 okt 2007, 10:26

Als je maar heel weinig honing toevoegt en de mede een tijd laat gisten dan wordt nagenoeg alle suiker omgezet in alcohol en is de mede totaal niet zoet, ik denk dat je met weinig honing ook niet de typische honingsmaak krijgt.

Als ik een laag% mede zou willen hebben zou ik het aanpakken als bij het maken van "kwas" (kwast?)...een honingoplossing maken, enten met gist en dan na 2 dagen al serveren, al dan niet gefilterd. Dan zit er nog maar weinig alcohol in.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 okt 2007, 19:40

LWPisa schreef:
Als je maar heel weinig honing toevoegt en de mede een tijd laat gisten dan wordt nagenoeg alle suiker omgezet in alcohol en is de mede totaal niet zoet, ik denk dat je met weinig honing ook niet de typische honingsmaak krijgt.

Als ik een laag% mede zou willen hebben zou ik het aanpakken als bij het maken van "kwas" (kwast?)...een honingoplossing maken, enten met gist en dan na 2 dagen al serveren, al dan niet gefilterd. Dan zit er nog maar weinig alcohol in.
Suikers worden ALTIJD tot alcohol vergist, afhankelijk van het gistsoort b.v.Maxiferma vergist tot 20 % andere soorten tot 18 %
Als je zoete wijn wil hebben moet je boven dat aantal procenten gaan of sulfiet toevoegen

Als je gistende wijn wil drinken moet ik je dat afraden, die is niet geklaard en zit dus een slechte smaak aan
bovendien is na twee dagen de most nog niet aan het gisten.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door Oude Essink » zo 21 okt 2007, 21:09

Kortom:
Mede zonder alcohol is onzin; zonder alcohol zou je van honinglimonade moeten spreken.

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/kwal.jpg[/img]







Hennie oes

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door amja » di 23 okt 2007, 19:56

Mede zonder alcohol heeft een bepaalde gisting voor de houdbaarheid van de mede.
Hoe wil je de honinglimonade goed houden of wil je hem zo zoet maken dat hij daardoor een goede houdbaarheid heeft?????????

Amja

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Mede zonder alcohol

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 nov 2007, 18:46

amja schreef:
Wie kan mij helpen aan een recept voor een honingdrank waar geen alcohol in zit, ze noemen het ook wel alcoholvrije mede.
Ik weet dat het bestaat maar kan het niet meer vinden.


Toevallig vandaag gevonden.

Infoblad 13 Honing en honingrecepten ( V B B N )

Ik citeer .
Er is evenwel een honingdrank die gemakkelijk te bereiden is en best mede genoemd mag worden, al hoeft zij niet te gisten.
Ga als volgt te werk. Los 500 g honing op in 2 L water . Laat het op een laag vuur inkoken tot 1 1/2 liter. Schenk het over in een kom en dek het af met een doek. Twee of drie dagen laten staan en dan bottelen.
Gebruik voor mede een goede kwaliteit honing en voeg aan het water eventueel wat van de volgende kruiden toe : kaneelpoeder , gemberpoeder , foelie en kruidnagelen.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten