Honing op brood!

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Honing op brood!

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 03 aug 2008, 09:49

Bij velen van ons bekend, maar hoe komt dat nu?

Op de Grote en drukbezochte markt in Zuid-Laren gisteren 2 augustus werd aan de keurmeesters van de honingkeuring de volgende vraag gesteld;
Als je op een niet met boter of margarine besmeerde boterham vloeibare honing smeert wordt de boterham binnen de kortste keer "droog". Het lijkt wel of de boterham droog, korzelig en bros wordt.(uitgedroogd is)
Wij hebben deze toch wel leuke vraag besproken en denken het antwoord te weten.
Omdat we het denken te weten worden er enkele proefjes en metingen uitgevoerd komende dagen, en hopen zo de vragensteller hiermee een antwoord te kunnen geven.
Maar bij deze wil ik de medeforumleden hier ook eens over laten denken en zien of er ervaringsdeskundigen zijn die het echt weten.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Honing op brood!

Bericht door Hugo » zo 03 aug 2008, 14:31

gerard.b.w.vos schreef:....Als je op een niet met boter of margarine besmeerde boterham vloeibare honing smeert wordt de boterham binnen de kortste keer "droog". Het lijkt wel of de boterham droog, korzelig en bros wordt.(uitgedroogd is)...
Maar bij deze wil ik de medeforumleden hier ook eens over laten denken en zien of er ervaringsdeskundigen zijn die het echt weten.


Beste G.,

Ik stel juist het tegengestelde vast : als ik een snee brood zonder boter met vloeibare honing beleg (wat ik elke dag minstens 2 x doe) dan wordt de boterham juist WAK i.p.v. droog of bros, zeker als je de boterhammetjes pas enkele uren later op eet.

smakelijk,

Hugo (1/2 bij en fretsak 1ste klas)

ps. volgens meneer Van Dale "wak (bijvoeglijk naamwoord) (van voedsel) slap, zacht, niet vast of knapperig



Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Honing op brood!

Bericht door Wim Joosten » ma 04 aug 2008, 09:25

Hallo Gerard,
ik denk dat het komt omdat honing hygroscopisch is. Honing trekt vocht aan. Doordat er geen boter op de boterham zit, trekt al het vocht uit de boterham in de honing. Dat zou dan de verklaring kunnen zijn dat deze boterham droog en bros zou worden.

Met vriendelijke groet,
Wim

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Honing op brood!

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 04 aug 2008, 20:38

Wim,
Dit antwoord hadden wij ook bedacht.
Zelf heb ik het nog uitgetest, met als resultaat het volgende;
Stukje bruinbrood, met vloeibare honing besmeerd.
Honing had een vochtpercentage van 17,2%.
Na ca een minuut de opgenomen honing in het brood eruit gedrukt en opnieuw gemeten.
Vochtpercentage was nu >24%.
Of er nog andere factoren in het spel zijn zouden we eigenlijk ook nog wel willen weten.
Dat het brood van Hugo "WAK" wordt na verloop van tijd kan liggen aan de volgende factoren:
- Hugo moet wat sneller eten, dan constateerd hij het ook dat het bros wordt:D
- Het brood in Belgie heeft een andere samenstelling[8D]


Maar Hugo, zonder gekheid denk ik dat als je het echt weer langer laat staan het vocht als het ware weer in het brood komt en de boterham weer ´zacht´ of zoals jullie noemen het WAK maakt.
Het is toch zonde om je boterham zolang te laten staan[:)]

Het is leuk als je dat soort vragen tijdens een honingkeuring vanuit het publiek krijgt! en ze dan ook goed kan beantwoorden.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten