Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 20 feb 2009, 16:57

Een bericht van onze zuiderburen.

Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses vrijgegeven

De constante en vrijwillige analysemogelijkheid deed de kwaliteit van de Vlaamse honing stijgen.
Te lezen op:
http://www.engineeringnet.be/artikel.asp?Id=2301
http://tinyurl.com/dbxraf

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » vr 20 feb 2009, 18:22

Wij krijgen hier de kans om gratis onze honing te laten onderzoeken in het labo van de universiteit in Gent.
Ieder jaar doe ik daar ook aan mee.
Wij krijgen dan een Attest zoals hieronder en een aantal (volgens eigen opgave)klevertjes die we op onze honigpotjes kunnen kleven waar opstaat gewaarborgde kwaliteit.

Afbeelding
groetjes
roger



roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 20 feb 2009, 21:06

Goed he die Belgen!!

JP

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » vr 20 feb 2009, 23:37

Ja hé Jelte.P. en toch........klagen wij hier ook nog zulle.[;)]

roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door marc » za 21 feb 2009, 08:17

Even kanttekenen : het honingonderzoek gebeurt met subsidiegeld en blijkt enorm duur te zijn want ze kunnen maar een 200-tal honingstalen onderzoeken per jaar.
Je moet je honing zelf in Gent gaan binnenbrengen. Het is dus vooral iets voor een kransje imkers dat er niet te ver vanaf woont. Ik ken niemand oostelijker in het land die speciaal naar Gent rijdt om daar een potje binnen te brengen. Ieder imker brengt ook binnen wat hij wil, er is geen objectieve staalname.
Maar men brengt wel uitgebreide rapporten daarover uit die representatief zouden zijn voor de honingkwaliteit in België.
Die rapporten zijn louter uithangborden van het onderzoeksinstituut om de volgende jaren weer de subsidies naar zich toe te trekken.
Hebben ze enige waarde ? NEEN. Spelen ze het slim en gaat er volgend jaar weer veel subsidiegeld naar hun kas ? JA

M.a.w. ook imkers die voorjaarshoning met veel wintersuiker aan hun klanten verpatsen, pronken met zulke certificaten tegen de muur, omdat ze een potje zomerhoning binnenbrengen van een kast die ergens in de natuur staat [:)].

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door jjmvaningen » za 21 feb 2009, 17:40

helder verhaal marc,
enige relativiteit is hier blijkbaar duidelijk op zijn plaats.
neemt niet weg dat het een leuk (en slim, zie subsidieverlening) initiatief is.
jacques

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » za 21 feb 2009, 19:55

Marc absoluut niet akkoord met wat je hier vertelt!
Die honingkeurig hier in Gent gebeurd op een correcte wijze!
De persoon Wim Reybroeck die deze testen uitvoert is een zéér bekwaam iemand.
Voor de eerlijke imkers heeft dat wel een grote waarde zo'n attest,dat bevestigd nogmaals dat ze goed en eerlijk bezig zijn met hun natuurprodukt.
Dat er door sommigen "gefoefeld" wordt zal ik niet tegenspreken.Zulke personen zijn er altijd al geweest en zullen er blijven zijn.Scheer daarom niet iedereen over dezelfde kam.Zo'n afbraak van jou op die honinganalyse vindt ik echt ongepast!
Dat er zaken gedaan worden om subsidies binnen te rijven is een héél normale handelswijze want als er geen projecten ingediend worden heb je ook geen kans om subsidies te krijgen.

roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door marc » za 21 feb 2009, 20:22

Dag Roger, ik heb niet gezegd dat de honinganalyses van Reybroeck niet deskundig gedaan worden, maar een Belgisch systeem dat zo mank loopt als maar kan, hoeft hier echt niet in de bloemetjes gezet te worden. Voor mij mag die subsidie best naar iets nuttigers gaan.

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n attest tegen de wand leuk staat [:)].

Marc absoluut niet akkoord met wat je hier vertelt!

Roger, kan je me 1 zin aanhalen van mijn reactie waarin ik me vergis ?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 feb 2009, 20:23

Beste mensen,

Het analyseren van dergelijke monsters is idd redelijk prijzig aangezien er ook op antibiotica wordt gescreend. En andere stoffen??
In 2002 en 2003 waren er in bepaalde stalen hoge concentraties antibiotica aanwezig, vooral sulfonamiden.

Het verbaasd me eigenlijk dat nog maar 5 jaar geleden deze stoffen in de ban zijn gedaan. Fumidil-B? Alleen al om dit soort redenen zou er verplicht elk jaar moeten worden gescreend. Verder ben ik heel erg benieuwd naar de accumulatie van andere stoffen in honing (en raat) aangezien er zo langzamerhand met alles en nog wat de varroa wordt bestreden. Hier ligt nog een te ontginnen terrein.

Ook ik denk dat Marc wel wat te negatief is. Bovendien is het altijd makkelijk schreeuwen vanaf de zijlijn. Toch ben ik wel gevoelig voor zijn kritiek.

Wat is er bijvoorbeeld op tegen om een deel (de helft?) van de monsters willekeurig te nemen bij publieke verkooppunten van de plaatselijek imker. Maar dan wel door een 'onafhankelijke' persoon gekozen. Juist deze honing komt bij de mensen terecht. Dit zegt natuurlijk veel meer over de overall kwaliteit van imkerhoning en de kwaliteit van (door de imker) ingediende honing. Dit zou jaarlijks kunnen rouleren: elk jaar weer ander imekrs. Imkerverenigingen in geheel Vlaanderen zouden op een dergelijke verandering kunnen aandringen! Ik heb geen bezwaar tegen het (her)aanvragen van subsidiegeld. Zo werkt die business nu eenmaal.

JP

PS JP die ook al een tijdje in Vlaanderen (met genoegen) woont en binnenkort gaat zoeken naar een rustig en beschut plekje voor zijn varroa tolerante bijtjes. Een verlaten bijenstal? Nog tips?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » za 21 feb 2009, 20:55

Ik weet niet wat je bedoeld met mank lopen van het honingproject Marc.
Ik weet wel dat er enkele aasgieren zijn die op de loer liggen en waar ze kunnen kritiek spuwen en denken het beter te kunnen.
Enkele jaren terug was er een imker uit mijn vereniging die een honingstaal binnenbracht en die na onderzoek teveel antibiotica's bevatte.
Als zoiets vastgesteld is dan wordt het voedselagentschap ingeschakeld die een onderzoek aanvat bij deze imker.De besmette honing wordt dan ook allemaal aangeslagen en vernietigd.
Deze imker had vloeibare honing aangekocht in een bekende bijenwinkel en deze gemengd met de zijne thuis en samen laten rijpen en nadien ingepot.Het was een van deze potjes die hij ter analyse had aangeboden.
Door dit voorval is niet alleen de imker zijn honing allemaal vernietigd,maar is gelukkig ook ontdekt dat de honing uit die bijenwinkel die ingevoerd was een zeer hoog gehalte antibiotica's bevatte.Hierdoor is een gans onderzoek op gang gekomen en zijn er strengere richtlijnen ontstaan voor invoer van buitenlandse honing.
En zo kan ik nog héél wat positieve zaken opnoemen die te danken zijn aan het honingproject.
Ons overlarfproject voor betere bijen op onze standen wordt ook gesubsidieerd door geld van het honingproject.
Mooi toch? En ieder imker kan er GRATIS van mee PROFITEREN.
Wat wil je nog meer?
groeten




roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten