Bijen in de winter

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Bijen in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 mar 2016, 11:00

Ik ben bij het zoeken naar de verwarming van de bijenkast tussen de tros en de buitenwand , een opmerkelijke zin tegengekomen .Ik citeer ; De buitenste bijen zitten zo dicht op elkaar dat, als het vriest, de rijp op de raten tot op 2 cm van de wintertros is te zien. einde citaat . Hieruit blijkt dat de bijen niet heel de ruimte verwarmen , enkel het gedeelte welke zij direct nodig hebben .
Hier de link ;..https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... EfHUMdyYog

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen in de winter

Bericht door ErikS » vr 25 mar 2016, 12:25

Hallo Jaap,

Een collega imker doet temperatuursmetingen en komt ook tot de conclusie dat de temperatuur in de kast de buitentemperatuur volgt met enkele graden verschil (als ik me goed herinner, dat wel). Ik kan dat voor je navragen. Ook uit andere bronnen blijkt dat de bijen niet hun "huis" verwarmen maar hun tros.
Rijp op 2 cm van de bijen zoals gemeld lijkt me wijzen op gebrekkige ventilatie maar dat terzijde.

Ik vraag me alleen af hoe de waarneming is gedaan. Bij diepvriestemperaturen doe je geen bijenkast open. Met een webcam zou je de lens al tussen de bijen moeten plaatsen om later een goed beeld te hebben van de buitenkant als de bijen dicht op elkaar gaan zitten in de wintertros.

grtz,

erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 mar 2016, 13:32

Ik heb wel meer een lezing over de temperaturen , op de universiteit in Wageningen gedaan met meerdere sensoren in één volk bijgewoond , maar kan daar geen verslagen meer van vinden . en ja :think: kennis zonder wetenschappelijk verslag ben je niets . :snooty:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen in de winter

Bericht door Hans van der Post. » vr 25 mar 2016, 14:52

Hans vd Wateren_.jpg
Citaat Jaap:
en ja :think: kennis zonder wetenschappelijk verslag ben je niets . :snooty:
Uit de nalatenschap van Hans van de Wateren - Haarlem heb ik "kennis" op papier in de vorm van .... zie foto gekregen.
Bij zijn pensionering kreeg hij een "schrijver" mee om de temperatuur in een bijenvolk te meten - Hans vd W. Werkte bij Philips. Dit stuk elektronica (1978) heeft hij een jaar lang gebruikt om de temperatuur van een bijenvolk te meten. Drie meetpunten in een raat en een buitenvoeler aan de achterkant- buitenkant kast.
Er werd 24 uur lang gemeten.
!Hans.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Bijen in de winter

Bericht door johan » vr 25 mar 2016, 15:25

Jaap v.Popering schreef: de rijp op de raten tot op 2 cm van de wintertros is te zien.
Hieruit blijkt dat de bijen niet heel de ruimte verwarmen , enkel het gedeelte welke zij direct nodig hebben .
.. wanneer de bijen in tros zitten. hiermee weet je nog niet hoe de warmtehuishouding geregeld is op momenten dat bijen niet in tros zitten en toch niet het de hele ruimte beheersen..
je zou kunnen aannemen dat hier dan de zelfde principes van toepassing zijn, maar je zou ook kunnen veronderstellen dat dit veel meer energie kost dan wanneer de bijen een dichte wintertros vormen (die niet voor niets sferisch is).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten