bijenhouden een moderne bezigheid

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door UATheo » za 04 nov 2006, 10:28

maartenkleijne schreef:
Ik zie 2 soorten nieuwe imkers:
-mensen die het in hun jeugd gedaan hebben, omdat een opa of buurman het ook deed, er vervolgens geen tijd meer voor hadden, en het later in hun veertiger jaren weer oppakken, zodra ze iemand tegen komt die toevallig imkert en hen er graag bij betrekt.
-veertigers of vijftigers die een vriend hebben die imkert, en daardoor in de ban raken.

Imkers zijn niet alleen wat ouder maar soms ook wat eenzelvig. Het probleem ligt denk ik niet primair bij voorlichting maar bij 'vrienden maken'.

Van de schattige kindekens die dit jaar een keer mee mochten met de imker zal een deel over 20-30 jaar graag imker willen worden, als ze tegen die tijd een imker in de straat of buurt hebben, die een beetje aardig voor ze is.
Daar hoort ook bij dat het niet erg is als er wat concurrentie bijkomt in de honingverkooop aan huis. Maar als je net aan je honing kunt slijten zit je er niet op te wachten dat je buurman ook nog eens weer gaat imkeren.


Er is nog een 3e groep:D:D:D
Dat zijn zij die toevalig tegen een imkersvrouw aanlopen en dan al pratende er achter komen dat t een hele mooie activiteit is voor op een zorgboerderij. Zodoende wil ik in t voorjaar starten met deze mooie hobby. ps uitgangspunt is, ik aLS begeleider zorg 100% voor de bijen en wat de clienten leren en voor ze zorgen is allemaal mooi meegenomen

UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door UATheo » za 04 nov 2006, 10:29

maartenkleijne schreef:
Ik zie 2 soorten nieuwe imkers:
-mensen die het in hun jeugd gedaan hebben, omdat een opa of buurman het ook deed, er vervolgens geen tijd meer voor hadden, en het later in hun veertiger jaren weer oppakken, zodra ze iemand tegen komt die toevallig imkert en hen er graag bij betrekt.
-veertigers of vijftigers die een vriend hebben die imkert, en daardoor in de ban raken.

Imkers zijn niet alleen wat ouder maar soms ook wat eenzelvig. Het probleem ligt denk ik niet primair bij voorlichting maar bij 'vrienden maken'.

Van de schattige kindekens die dit jaar een keer mee mochten met de imker zal een deel over 20-30 jaar graag imker willen worden, als ze tegen die tijd een imker in de straat of buurt hebben, die een beetje aardig voor ze is.
Daar hoort ook bij dat het niet erg is als er wat concurrentie bijkomt in de honingverkooop aan huis. Maar als je net aan je honing kunt slijten zit je er niet op te wachten dat je buurman ook nog eens weer gaat imkeren.


Er is nog een 3e groep:D:D:D
Dat zijn zij die toevalig tegen een imkersvrouw aanlopen en dan al pratende er achter komen dat t een hele mooie activiteit is voor op een zorgboerderij. Zodoende wil ik in t voorjaar starten met deze mooie hobby. ps uitgangspunt is, ik aLS begeleider zorg 100% voor de bijen en wat de clienten leren en voor ze zorgen is allemaal mooi meegenomen

peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door peter en ward » za 04 nov 2006, 14:41

dag beste imkers
hier ward
ik ben 14 jaar en toen we begonnen wisten we niet hoe we dat moeten dan .na een raadselachtige zoektocht kwam dat altijd maar interesanter uit .na een helse zoektocht kwamen er maar meer mensen uit die al bijen hadden .als goede raad zou ik mij meer op de ouders concentreren dan volgen de kinderen vanzelf.met ik was het zo
groetjes ward

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door r0bpl0mp » di 07 nov 2006, 09:31

Bijen hebben een negatief imago. Daar werken de imkers alleen maar aan mee met:
kreten als "Bijen houden... niet voor watjes".
met een observatiekastje (bijen achter glas want ze zijn gevaarlijk!)
met een zwerm vangen met beschermende uitrusting


Kinderen kijken teveel tekenfilms waar Donald Duck altijd achtervolgt wordt door een zwerm bijen (zoals ik nog nooit gezien heb behalve bij de geafrikaniseerde bijen).


Neem de angst weg van de bijen, we hebben toch minder agressieve volken tegenwoordig. Laat zien waaron je zelf entousiast bent, laat mensen meekijken, maak de drempel laag. Maar begin niet gelijk met een beginnerscursus aan te bieden: duur en veel tijd.

In Bennekom en Arnhem geven we een curus Bijen aaien (kinderen doen dat altijd). Laat zien hoe lief bijen zijn, dan blijkt later dat er altijd wel mensen zijn die meer interesse hebben. Lease, geef, leen ze een kast en een volk en hele goede begeleiding. Levert elk jaar enkele leden op (soms 1), leeftijd maakt niet uit.
Rob Plomp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten