Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door de vos roger » za 25 nov 2006, 10:41

Voorwaarden om als bijenhouder-hobbyist te worden beschouwd:
-Imkeren met maximaal 24 bijenkolonies.Een bijenkolonie is een volk dat bestaat uit een koningin met minimum 1,5kg bijen.Een aflegger,kunstzwerm of een bevruchtingskastje zijn dus geen bijenkolonies en worden niet als dusdanig aanzien.
-Jaarlijks moet de bijenhouder-hobbyist zijn aantal bijenkolonies opgeven .De beste periode om dit te doen is op 1april van ieder jaar.
-Een bijenhouder hobby-ist mag zijn bijenproducten rechtstreeks aan de eindverbruiker verkopen.

roger

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door hans hoogendoorn » za 25 nov 2006, 11:09

Om hollandse verwarring in dit warme weekend te voorkomen :
Dit gelt op dit moment dus voor onze zuiderburen.

Roger, is dit een vervolg op Na de etiketten .... ?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door de vos roger » za 25 nov 2006, 12:15

Ja Hans is een vervolg, maar ik vermoed dat het een algemene europese wetgeving zal worden .

roger

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door Voortwis » zo 26 nov 2006, 22:01

hans hoogendoorn schreef:
Om hollandse verwarring in dit warme weekend te voorkomen :
Dit gelt op dit moment dus voor onze zuiderburen.

Roger, is dit een vervolg op Na de etiketten .... ?
Hans, Roger,
In NL zouden we ons als primaire producenten moeten registreren vlgs. de europese hygiënewetgeving; zie: http://www2.vwa.nl/portal/page?_pageid= ... ema=portal . Echter als je de "beslisboom" volgt kom je tot de conclusie dat wij dat met onze kleine hoeveelheden niet hoeven.
De registratie zoals dat in België is verordonneerd is een volledig nationale regelgeving. Zie: http://www.favv-afsca.fgov.be/sp/pa/prod-api-1_nl.asp , punt 1.2. Vlgs. mij is dit niet gestoeld op enige europese wetgeving en zodoende ook niet direct in NL te verwachten, óf de georganiseerde bijenhouderij zou daar zich voor in moeten zetten. [^]
Ik zie echter ook dat je in België met >24 volken toch voor behoorlijke heffingen wordt aangeslagen: FAVV punt 1.3: €100 per vestiging en €87 variabel, (wat dat dan ook zijn mag) maakt €187: ik vind dat voorwaar geen kleinigheid!
Groet,

Dick te Voortwis

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door maartenkleijne » zo 26 nov 2006, 22:26

Als dit in Nederland wet wordt zou ik mezelf nooit registereren en veel andere imkers ook niet, al was het alleen maar uit onwetendheid.
Zo'n wet zou dus volautomatisch tot rechtsongeljkheid leiden.
Ik kan me voorstellen dat een imker met >24 volken vroeg of laat wel gesnapt wordt, maar een hobbyimker met een paar volken kan eeuwig onopgemerkt ongeregisteerd blijven.

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door Melinda » zo 26 nov 2006, 22:45

Dus imkeren met meer dan 24 volken wordt in Belgique ontmoedigd????

Ik heb die Belgen nog nooit begrepen, een land wat Nederland uitlacht om zijn regeltjes voert zelf een regel in wat het imkeren nog meer ontmoedigd.

Hoewel ik wel begrijp dat dit is om de voedselveiligheid te controleren ben ik van mening dat er grenzen zijn. Ik hoop niet dat dit in Nederland zo geregeld gaat worden. Zie je het al voor je, een potje honing met een kastnummer erop, want daar gaat het dan naartoe.

Groetjes,

Mel.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door marc » ma 27 nov 2006, 02:20

Melinda, ik ken toch geen Belg die lacht met de Nederlandse regeltjes, ik denk zelfs dat er in België zeker zo veel regeltjes zijn dan bij jullie, alleen wij houden er ons niet altijd aan [:)]

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door de vos roger » ma 27 nov 2006, 08:37

Melinda schreef:

Hoewel ik wel begrijp dat dit is om de voedselveiligheid te controleren ben ik van mening dat er grenzen zijn. Ik hoop niet dat dit in Nederland zo geregeld gaat worden. Zie je het al voor je, een potje honing met een kastnummer erop, want daar gaat het dan naartoe.

Groetjes,

Mel.
Ja inderdaad Melinda daar willen ze naartoe ,net zoals in de veeteelt en noem maar op tegenwoordig alles moet tot aan de bron bekend zijn.En wees er maar zeker van dat dit binnen afzienbare tijd ook zo zal zijn .Toen ik op de laatste vergadering bij ons over de registratie sprak stonden de meesten daar nogal huiverachtig tegenover.Begrijpelijk trouwens ,want dan heb je kans dat ze alles komen controleren bij je thuis ,en als je weet aan welke voorwaarden een goed slingerlokaal moet voldoen ja dan zal het aantal imkers nog meer dalen.[:(]

roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door apiario » ma 27 nov 2006, 10:16

Begrijpelijk trouwens ,want dan heb je kans dat ze alles komen controleren bij je thuis ,en als je weet aan welke voorwaarden een goed slingerlokaal moet voldoen ja dan zal het aantal imkers nog meer dalen.
Nou, dat zou best kunnen , maar ik ben er niet zeker van. De wal keert meestal het schip. Als ik naar Arno kijk daar in Brazilie, voor de verkoop aan winkels heeft hij een zegel nodig ,die wordt verstrek door een organisaitie die ook contole uitvoerd . Toen ik er was kreeg hij ook controle van de plaatselijke overheid. Hij verkoopt honing dus wordt er gekeken naar hoe schoon alles is, hoe goed je slinger wordt onderhouden. Zelfs kijk men naar de rekken waar de spullen op staan enz. enz. Of er daarom nu minder imkers zijn geloof ik daar niet. Men is er aan gewend. Wat belasting en heffingen betrefd worden de imkers onder de boeren gerekend. Het veranderd als je op grote schaal gaat produceren, dus meer imkomen heb. Ik weet niet hoe dat hier in Nederland is als men wat honing of aanverwante artikelen verkoopt. Ik krijg het idee dat er geen snars aan wordt gedaan . Als ik niets hoor is dat zo.

Bertus

PS om te lachen: Een kok die roet in het eten gooit. Of een tandarts vragen of hij nog een gaatje heeft,is niet prettig.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door Oude Essink » ma 27 nov 2006, 10:55

Hallo Bertus,
Je vraagt erom, dus daar gaat hij:
staande op de markt met een kraam: 3 x contole gehad; etiketten gecontroleerd en honing meegenomen ter controle.
thuis: 2 x controle op hygiënisch honing verwerken; iemand van de keuringdienst van waren kwam ( onverwacht) langs.
thuis: 2 x iemand van de belastingienst, die boeken naliep; vooral op door mij opgevoerde aftrekposten.

opm. 1 Regelmatig met een kraam op de markt krijg je alleen gedaan als je je inschrijft in de kamer van koophandel: je staat dan als "ondernemer" te boek.
opm. 2 Bij de belastingdienst kwam ik terecht, toen ik een ongevraagde aanslag kreeg: ik had honing verkocht en de inkomsten daarvan niet opgegeven! Ik heb toen een billet ingevuld, waarop ik inkomsten invulde maar ook de bijbehorende aftrekposten: aanschaf/onderhoud bijenvolken - afschrijving stalling en kastmaterialen - aanschaf honingpotten - afschrijving slinger -
kosten inwintering (suiker/ziektebestrijding) en zo nog een aantal zaken. Aftrekposten bleken aanzienlijk hoger dan de inkomsten en ik verzocht om teruggave wegens "onverrekende verliezen"; daarop is er twee keer iemand geweest voor boekencontrole; Vervolgens concludeerde de inspecteur, dat ik "geen bron" voor de belasting was en in de nabije toekomst ook niet zou worden; vervolgens hoefde ik "inkomsten uit bijenteeltproducten" niet meer op te geven. Eerlijkheidshalve vermeld ik er bij, dat ik niet alleen inkomsten uit honingverkoop had, maar ook inkomsten uit "verhuur bijenvolken".
Voor telers een aftrekpost - voor mij derhalve een bron van inkomsten. Ik heb uitgevogeld, dat je bij plm.50 bijenvolken quitte kunt spelen op je winst/uitgaven rekening. sindsdien ben ik een groot voorstander van "beleidsmatig imkeren" ook door hobbyïsten.
zie mijn opstel over "de imker en zijn kosten" :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3368

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten