Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door apiario » ma 27 nov 2006, 14:09

Beste Hennie,

Inderdaad is het zo als je je in laat schrijven bij de kamer van koophandel, dan springt "Jut en Jul en zijn ouwemoer" boven op je
Want denk men er is iets te halen.(dus mooi niet)

Maar zo je in de topic tussen de regels naar voren probeerd te laten komen is het wel van belang dat de neusen de zelfde kant op zouden moeten staan zodat je het een en ander beter van de grond krijgt. Maar de meeste imkers zijn naar zo,n verhaal(topic)toch erg stil.

Stel dat we wel allemaal geregisterd zouden staan en onze inkomsten prijs moeten geven. En iedereen een etiket heeft,dat alles vermeld zouden we da grote ingewikkelde vraagstukken zoals varoa opgelost kunnen krijgen? ........ik denk dat dat nog de vraag blijft.(maar beter iets dan niets)
Zo kan het best zijn dat de oplossing van het vraagstuk varoa uit een geheel andere hoek komt,wat niemand verwacht had.

Bedankt voor je bijdrage ik heb er weer iets van geleerd.

Bertus

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door de vos roger » ma 27 nov 2006, 14:24

Oude Essink schreef:
.

Aftrekposten bleken aanzienlijk hoger dan de inkomsten en ik verzocht om teruggave wegens "onverrekende verliezen"; daarop is er twee keer iemand geweest voor boekencontrole; Vervolgens concludeerde de inspecteur, dat ik "geen bron" voor de belasting was en in de nabije toekomst ook niet zou worden
hennie oes
Hennie jij bent een echte Nederlander me dunkt,en voor die inspecteur zal dat ook duidelijk geweest zijn!!
Ja niet voor niets zeggen ze hier in Vlaanderen
"Met een Nederlander mag je gaan wandelen maar niet mee handelen":D[;)]


roger

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door Melinda » ma 27 nov 2006, 18:17

Marc, aan jouw reactie te zien was ik iets te vlug met mijn handjes, (zullen misschien de Walen geweest zijn).

Maar als we die registratie in Nederland ook gaan krijgen dan ben ik toch echt bang dat er nog veel minder imkers gaan komen.

Misschien moeten we in de toekomst dan ook ons bijen maar gaan oormerken). Maar waar het mij werkelijk om gaat is dat er weer een heel ambtenarenbestand bezig is met ons imkertjes op de vingers te kijken, wat weer tijd en geld kost en giga veel onbegrip oplevert.

Misschien is er met al die nieuwe regels in de toekomst misschien weer hoop voor de honingzemerijen[^], nadeel hiervan is dan weer dat dit weer geld kost[}:)]

Groetjes,

Mel.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 27 nov 2006, 19:58

Hallo,

Vooreerst is deze wet dubbelzinnig. Voor de belastingen dien je een ondernemingsnummer te hebben op het ogenblik men 1 potje honing wegschenkt/verkoopt. [:(] Op dat ogenblik wordt je aanzien als handelaar, in hoofd of in bijberoep. Deze wet zegt echter dat men de opbrengst van 24 bijenvolken zo mag verkopen. Tenzij je het in "bijberoep" uitoefent. Wil je dus wettelijk in orde zijn, zal het ondernemingsnummer EN favv zijn... of honing van 24 kasten zelf consumeren.

Mij stoort het niet dat ik het toch wel hoge bedrag van 187€ moet betalen als daar iets wezenlijk tegenover staat. Het gaat hier echter alleen om het in evenwicht brengen van een veel geld opslorpende organisatie. Wat zou het favv voor ons kunnen doen voor dat bedrag?
- gratis honing analyse.
- Om de 5 à 6 jaar een volledige controle van de bijenstand zoals dit in Zwitserland nu al gebeurd.
- Een deftig onderzoek naar onrustwekkende bijensterfte.

Alles wat met voeding te maken heeft in België moet betalen. Je moet niet vragen welk gigantisch bedrag er op die manier wordt verzameld. Maar ja, Verhofstad moet toch zien hoe hij de begroting in evenwicht krijgt. Vroeger was het favv een volledige federale instantie. Nu is dit een verzelfstandigde maatschappij die een groot deel van zijn budget moet halen uit plagerijen van hobby schapenhouders, imkers en dergelijke meer.


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door Dirk C » do 30 nov 2006, 23:41

Ik zie niet in wat het probleem is.
Zelf hoor ik als voorzitter van de lokale gilde ook enkele imkers moord en brand schreeuwen.[:0]
Ik vind het zelfs positief dat er een zekere vorm van controle of mogelijkheid tot traceren van herkomst van ons product komt.
Dit kan toch alleen maar ten goede komen aan de kwaliteit.
Als ik zie waar sommige mensen hun honing slingeren, een basis aan hygiëne mag er wel zijn vind ik.
Wat betreft het slingerlokaal, vragen ze alleen maar een zuivere ruimte, vb een keuken volstaat ruimschoots.
Het niet registreren van de bijen zal ook tot gevolg hebben dat de desbetreffende imkers die vb te maken krijgen met am. vuilbroed, geen vergoeding zullen krijgen na het vernietigen van hun volken.
Je moet de op het etiket je lotnr. plaatsen en natuurlijk ook weten wat dit lotnr. inhoud.
Dit begint bij de inwintering van de bijen en loopt tot moment van inpotten.
Dit kan toch niet zo moeilijk zijn, al wie een kastenkaart gebruikt heeft deze gegevens en een kastenkaart gebruiken we toch allemaal, niet?:D:D
Wat betreft de bijdrage >24 volken, iemand moet opdraaien voor de kosten, is het dan niet logisch dat elke bedrijfstak moet opdraaien voor zijn kosten? Anders moeten alle belastingbetalers hier mee voor opdraaien, daar maken we ons ook niet populairder mee hoor.

Dit is natuurlijk mijn idee.
Ik vraag een eerlijke prijs voor mijn produkten (4€/495gr.), dan mogen ze hem van mij ook controleren en ik ben blij dat ze dat voor mij als klein hobby imkertje (6 volken) gratis doen. Dat formuliertje (formaliteit) voor de registratie nemen we er dan maar bij.

groeten
Dirk

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door kreydt » vr 01 dec 2006, 02:31

Voor de verandering, eindelijk eens een positieve reactie over het federaal voedsel agentschap. Het enige probleem is dat de schrijver niet weet welke houding ( en prijs ) er in de toekomst aan vast zit.
In de landbouw werd in het begin ook redelijk positief gereageerd maar ondertussen is deze houding volledig veranderd.
Mijn eerste ervaring met de controle was ook zeer gunstig. Er werden redelijke voorstellen gedaan om een betere en veiligere productie te garanderen. Maar elk jaar daarop werden de nieuwe voorstellen meer en meer eisen, die meer en meer geld kosten. Zo heb ik vorig jaar een ruimte moeten inrichten voor het bewaren van mijn pesticides... kostprijs 3758,48 euro. Brandvrije deur, geisoleerd dak, betegelde muren, brandemmer, metalen leggers, opvangbakken in inox....enz.
Niet meer dan normaal zal je reactie zijn maar wacht maar eens af totdat ze je keuken niet meer voldoende vinden om je honing te slingeren. Dat de 24 kastjes toch aan de hoge kant is. Dat je een jaarlijkse dokters controle moet ondergaan omdat je in contact komt met verkoopbaar voedsel... het arsenaal aan maatregelen is onuitputtelijk.
Verder moet je rekening houden met de mogelijkheid dat alle databanken aan elkaar gekoppeld worden ( is reeds gestart) en je vergeet per ongeluk, uw verkoop aan te geven bij de belastingen... wat dan??? In het geval van de schrijver kan ik het volgende zeer goed voorstellen; 6 kasten...geschatte opbrengst aan honing 10kg per kast....gangbare verkoopsprijs 7 euro de kg maakt forfetair 6X10X7= 420 euro met een normale aanslagvoet van 40% is dit zo'n 170 euro belasting per jaar. Belachelijk???? Vraag dat maar eens aan de mensen die hun overtollige aardbeitjes van hun tuintje, naar de veiling brachten.
Of deze mogelijkheid opweegt tegen de vergoeding die je krijgt voor het vernietigen van de kasten bij besmetting van AVB is niet zo zeker.

kg

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door maartenkleijne » vr 01 dec 2006, 11:47

Dirk je zei: "........kan toch niet zo moeilijk zijn, al wie een kastenkaart gebruikt heeft deze gegevens en een kastenkaart gebruiken we toch allemaal, niet?"
Volgens hert mijn info gebruikt het merendeel van de (kleine) hobbyimkers geen kastkaarten, ook al is iedereen het ermee eens dat het in beginsel wel een goed idee is.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 01 dec 2006, 20:45

Dirk C schreef:
Ik zie niet in wat het probleem is.
Zelf hoor ik als voorzitter van de lokale gilde ook enkele imkers moord en brand schreeuwen.[:0]
Ik vind het zelfs positief dat er een zekere vorm van controle of mogelijkheid tot traceren van herkomst van ons product komt.
Dit kan toch alleen maar ten goede komen aan de kwaliteit.
Als ik zie waar sommige mensen hun honing slingeren, een basis aan hygiëne mag er wel zijn vind ik.
Wat betreft het slingerlokaal, vragen ze alleen maar een zuivere ruimte, vb een keuken volstaat ruimschoots.
Het niet registreren van de bijen zal ook tot gevolg hebben dat de desbetreffende imkers die vb te maken krijgen met am. vuilbroed, geen vergoeding zullen krijgen na het vernietigen van hun volken.
Je moet de op het etiket je lotnr. plaatsen en natuurlijk ook weten wat dit lotnr. inhoud.
Dit begint bij de inwintering van de bijen en loopt tot moment van inpotten.
Dit kan toch niet zo moeilijk zijn, al wie een kastenkaart gebruikt heeft deze gegevens en een kastenkaart gebruiken we toch allemaal, niet?:D:D
Wat betreft de bijdrage >24 volken, iemand moet opdraaien voor de kosten, is het dan niet logisch dat elke bedrijfstak moet opdraaien voor zijn kosten? Anders moeten alle belastingbetalers hier mee voor opdraaien, daar maken we ons ook niet populairder mee hoor.

Dit is natuurlijk mijn idee.
Ik vraag een eerlijke prijs voor mijn produkten (4€/495gr.), dan mogen ze hem van mij ook controleren en ik ben blij dat ze dat voor mij als klein hobby imkertje (6 volken) gratis doen. Dat formuliertje (formaliteit) voor de registratie nemen we er dan maar bij.

groeten
Dirk

Hallo Dirk,

Je komt duidelijk niet uit een sector die reeds te maken kreeg met FAVV/HACCP. Hun eisen gaan in de richting van het absurde. Een neef beenhouwer kreeg 4 controles op 1 jaar van 4 verschillende controleurs. Telkens waren er weer nieuwe en andere eisen. Niet erg zal je zeggen? Wat zeg je als elke aanpassing je 25 000€ kost? Het zijn zogezegd maar aanbevelingen maar als je ze niet uitvoert... sluiten.

Stel je geen illusies. Een keuken zal op termijn NIET voldoende zijn... tenzij alles in RVS is, je een naadloze epoxy vloer hebt met ronde hoeken. De wanden moeten naadloos en afwasbaar zijn. Behang is dus uit den boze, net zoals een tegelvloer en tegeltjes tegen de muur. Leugens zal je zeggen. 4 jaar geleden werd ik gek verklaard als ik zei dat de HACCP er zat aan te komen. Dit zijn nu éénmaal de norm voor al wie voeding in de handel brengt. Tot nader orde is de verkoop van honing nog steeds een handelsactiviteit en wordt er voeding in de handel gebracht. Ik zie niet in waarom er een uitzondering gemaakt wordt voor de (kleine) imker. Er wordt ook geen uitzondering gemaakt voor boeren met 1 koetje voor zich zelf.

Even een vraag tussendoor. Kan je me vertellen met welk merk suiker en welk lotnummer je hebt ingewinterd? Welk merk en welk lotnummer hadden de waswafels die je in de kasten hebt gehangen? Met welk product, hoeveelheid, en lotnummer heb je de varroa bestrijding gedaan? Te ver gezocht? Spijtig genoeg niet. Het is DAT wat ze willen weten. Heb je van alle honing van 2005 nog een staal staan? Dit is wel nodig omdat honing 2 jaar mag geconsumeerd worden en je bij de tegengestelde bewijslast zelf zal moeten bewijzen dat een consument niet is ziek geworden van jou honing.

Wat de prijs betreft. Ik zou het voor iedereen veel en veel eerlijker vinden dat er bijvoorbeeld 10€ per kast dient betaald. Dan betaald ieder een deel. Ik zeg dit niet omdat ik meer dan 24 kasten heb. Ik heb er nu 18. Maar wat gebeurd er nu in werkelijkheid veelvuldig (we zijn toch Belgen en zoeken achterpoortjes)? Mijnheer geeft 24 kasten door en madam ook nog eens. Madam weet nog niet eens hoe een bij er uit ziet. (zeker niet bedoeld om de vrouwelijke imkers in het harnas te jagen) 48 kasten zonder betalen. Dat dit zeer lang zal duren is natuurlijk een vraag. Als de bestanden op dubbel adressen worden gecontroleerd... Blijkbaar vind je ook dat de voedselveiligheid een probleem is van de bedrijven. Daar ben ik het helemaal NIET mee eens. De voedselveiligheid is het probleem van IEDEREEN. Laten we er dan ook allemaal samen voor opdraaien.

Wat AVB betreft. Hoeveel denk je te ontvangen bij het vernietigen van je bijen? Denk je uit de kosten te komen? Waarom niet ijveren voor de Deense AVB bestrijding? Dan zijn al deze kosten niet nodig.

Wat de controle betreft. Bij een vrijwillige honingkeuring bleken er enkele stalen "besmet" met antibiotica. Dit was afkomstig van het enten met aangekochte honing. Heel de partij werd vernietigd... en de leverancier van de besmette honing... bleef gewoon leveren. Is het dat wat je wil?

Ik heb in alle geval geen hoge pet op van het FAVV. Maar ja ik kom dan ook uit de voedingssector. Ik weet wat basishygiene betekent. Het is echter niet voldoende. Petje op? (liefst blauwe) latex handschoenen aan? En gebruik je alleen goedgekeurde afwasproducten? Het goedkeuringsnummer dient vermeld in je hygiëne plan. Het is niet even een formuliertje invullen voor het FAVV of een kastkaartje maken. Het is een volledige boekhouding bijhouden. Het is ook bijhouden wie van jou een moertje kreeg/kocht, wie een volkje kreeg en nog zo veel meer.
[:(]

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door Melinda » vr 01 dec 2006, 23:26

Dirk C schreef:
Ik zie niet in wat het probleem is.
Zelf hoor ik als voorzitter van de lokale gilde ook enkele imkers moord en brand schreeuwen.[:0]
Ik vind het zelfs positief dat er een zekere vorm van controle of mogelijkheid tot traceren van herkomst van ons product komt.
Dit kan toch alleen maar ten goede komen aan de kwaliteit.
Als ik zie waar sommige mensen hun honing slingeren, een basis aan hygiëne mag er wel zijn vind ik.
Wat betreft het slingerlokaal, vragen ze alleen maar een zuivere ruimte, vb een keuken volstaat ruimschoots.
Het niet registreren van de bijen zal ook tot gevolg hebben dat de desbetreffende imkers die vb te maken krijgen met am. vuilbroed, geen vergoeding zullen krijgen na het vernietigen van hun volken.
Je moet de op het etiket je lotnr. plaatsen en natuurlijk ook weten wat dit lotnr. inhoud.
Dit begint bij de inwintering van de bijen en loopt tot moment van inpotten.
Dit kan toch niet zo moeilijk zijn, al wie een kastenkaart gebruikt heeft deze gegevens en een kastenkaart gebruiken we toch allemaal, niet?:D:D
Wat betreft de bijdrage >24 volken, iemand moet opdraaien voor de kosten, is het dan niet logisch dat elke bedrijfstak moet opdraaien voor zijn kosten? Anders moeten alle belastingbetalers hier mee voor opdraaien, daar maken we ons ook niet populairder mee hoor.

Dit is natuurlijk mijn idee.
Ik vraag een eerlijke prijs voor mijn produkten (4€/495gr.), dan mogen ze hem van mij ook controleren en ik ben blij dat ze dat voor mij als klein hobby imkertje (6 volken) gratis doen. Dat formuliertje (formaliteit) voor de registratie nemen we er dan maar bij.

groeten
Dirk
Dus ik schreeuw moord en brand als ik zou moeten gaan betalen voor het houden van meer dan 25 bijenvolken? Ook als ik deze enkel en alleen zou houden voor de bestuiving van gewassen??

Als er op dees eerde van die dokussen rondlopen die zich overal mee willen bemoeien, alles verstikkend strak willen regelen en ook overal geld voor willen vangen dan moeten zij maar voor zichzelf beginnen, en ons imkers in elk geval met rust laten.

Ik ben het er mee eens dat alles wat in de voedselkring komt op een verantwoorde manier voortgebracht moet worden, maar moet daartoe een heel bureaucraat (als ik het zo goed schrijf[:I]) leger voor opgericht worden?

Het spijt me geweldig, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat er steeds meer dingen vastgelegd worden. Als het ooit in Nederland zo zot wordt als wat ik nu allemaal over het FAVV/HACCP in Belgie lees dan zal bij mij na zoveel generaties het imkeren toch echt over zijn.





Groetjes,

Mel.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhouder-hobbyist " registratie"

Bericht door maartenkleijne » za 02 dec 2006, 00:10

Oef, goed gesproken Mel!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten