Massale bijensterfte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Massale bijensterfte

Bericht door Jozef Maier » di 27 feb 2007, 01:17

Daarna verketterd en afgezworen door intellectuele nieuwlichters die alles van het oude ambacht "klakkeloos" naar de prullenbak verwezen.
Dat is nu net wat ik bedoelde met: meer imker zijn en minder "wetenschapper", in een andere repliek.

Om on topic te blijven, ik meen dat deze methode reeds beschreven is door karl Pfefferle eind de zeventiger jaren, in zijn boek, dat toen een prijs won: (vertaald) "mijn bedrijfsmethode" Bij nader inzien had ik me vergist, mijn geheugen moest toch even worden opgefrist de titel was "Imkern mit dem Magazin".
.

Hij beschrijf erin hoe hij met (vertaald) "jongvolken" zijn bijen gezond houd, en hij aan vernieuwing doet. Hij gebruikt in zijn boek verschillende methodes om tot deze "jongvolken" te komen. De belangrijkse is het kontroleren op doppen. als die gevonden worden maakt hij, volgens het boek, een veger.

Productievolken worden als ze sterk genoeg zijn in het najaar vereenigd met jonge volken, zwakke volken met andere sterke volken. Jonge volken worden opgekweekt om het jaar nadien als productievolk in te zetten.

Het is lang geleden dat ik het boek nog eens ter hand nam, maar bij het lezen van deze rubriek, gaat me terug een licht branden, ik zal het terug eens lezen en zo mijn geheugen toch eens terug opfrissen.

Jozef

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Oude Essink » di 27 feb 2007, 14:15

Willem,
...Bij de rotatie methode blijft de oude moer in haar oude kast met de oude raten.
Met jouw vlotte afhandeling van mijn opmerkingen over de vernieuwde Aalstermethode wil ik je toch even uitnodigen het verhaal van Praagh b.v. in Bijen 15-9-219 ev. eens na te lezen.
De methode Pfefferle behelst een rotatie van 0,5 % van je volken (-raten); de helft derhalve vernieuwen; de rest komt het jaar erop; dat is ook wat jij beschrijft; ik heb het over de rotatiequotiënt van 1 (d.w.z. 100% van de volken (-raten) jaarlijks roteren) zoals van Praagh beschrijft; . Verder is er inmiddels lectuur genoeg over ook op dit forum.

Keren wij terug naar de vraag van Gerard Vos of dit de massale bijensterfte helpt terug te dringen: Ik denk het stellig.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen.jpg[/img]
Geef ze meer en betere pollen





Hennie oes

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door A.A. Staals » di 27 feb 2007, 16:55

Keren wij terug naar de vraag van Gerard Vos of dit de massale bijensterfte helpt terug te dringen: Ik denk het stellig.

Hennie oes
Je ruimt de volken op voordat ze verdwijnen. In beide gevallen zijn ze weg.
[:)]][:)]

ad staals

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Oude Essink » di 27 feb 2007, 18:25

Ha Ad,
Een leuke uitdaging. Bij de Aalstermethode maak je vroeg in het voorjaar van één volk twee; in het najaar ( of bij het uitwinteren daarop) verenig je weer tot één. Noem jij "verenigen" ook "opruimen"? of heb je het over iets anders[?]

hennie oes

Afbeelding

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door A.A. Staals » di 27 feb 2007, 19:16

Oude Essink schreef:
Ha Ad,
Een leuke uitdaging. Bij de Aalstermethode maak je vroeg in het voorjaar van één volk twee; in het najaar ( of bij het uitwinteren daarop) verenig je weer tot één. Noem jij "verenigen" ook "opruimen"? of heb je het over iets anders [?]
hennie oe
Hennie
Ik moet eerlijk zijn je hebt me te grazen. Maar ik denk dat ik me er uit kan.......Ik hou me niet altijd aan de regeltjes.
Liever verkopen in het voorjaar, dan verenigen! Dan heb ik toch meer.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Oude Essink » di 27 feb 2007, 19:41

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/equador.jpg[/img]
Hallo Ad,


Ik kan je verder helpen. Om het ene (halve) overgebleven volk toch snel naar zijn oorspronkelijke sterkte te brengen en bovendien naar een rijke productie te leiden, haal je al je vlierbomen uit je tuin weg en vervangt ze door deze uit Equador. Gezien de herkomst van de honing kun je er het veelvoudige voor vragen.
Tel uit je winst!!









hennie oes

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Jozef Maier » wo 28 feb 2007, 03:08

Hallo hennie,

Mooie bloem. Weet je toevallig ook de naam van deze plant? Groeit hij ook in ons klimaat? Is hij te vinden?






Jozef

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Oude Essink » wo 28 feb 2007, 11:10

Een vriend van mij bracht de foto mee van zijn vakantie in Equador.
In de Flora heb ik haar nog niet kunnen vinden; gezien de enorme nectarproductie wordt zij door vogels, vleermuizen of iets dergelijks bestoven. Een plant uit de tropen, geschikt voor een grapje richting Ad Staals; meer niet.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/kolibrie.jpg[/img]






Hennie oes

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Tieme » wo 28 feb 2007, 14:03

Hallo Hennie,

Ik denk dat het een soort Costus sp. is.

Kijk maar eens op google.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten