Bijen rond een jacuzzi

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
Bijen rond een jacuzzi

Bericht door Bart Maes » do 05 apr 2007, 22:21

Deze week was ik 's avonds in de tuin aan het werken toen een koppel van de wijk een babbel kwam maken. Een drietal weken terug (het was toen mooi weer[8D]) stond hun jacuzzi aan de rand van hun koer bij het huis. Blijkbaar is er een deksel op zo'n jacuzzi met een verluchtingsgat, er was geen bij te zien errond of in de naaste omgeving.
Mijn bijen vlogen toen al rond op de stand. Twee weken terug werd het frisser en dus kalmer in bijenvlucht.
Deze week werd de jacuzzi dieper in de tuin verplaatst en die mensen hebben 's avonds nog zo'n 20 dode bijen uit het water geschept. Er cirkelden ook nog bijen rond het verluchtingsgat in het deksel.
Op mijn vraag of ze iets deden in het water zeiden ze enkel ontsmetting toe te voegen, geen gewone chloor.
Is er iemand die dat ooit al eens heeft meegemaakt? Het is niet dat er geen ander water in de buurt is, er liggen nog enkele tuinvijvers en poelen in de buurt. Blijkbaar moeten ze aangetrokken worden tot één of ander ontsmettingsmiddel in water?

[?] Hun eerste vraag was of er geen planten bestaan die bijen afstoten? [?] Van een ijsbreker gesproken![;)]





met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: Bijen rond een jacuzzi

Bericht door mike » do 05 apr 2007, 23:47

In de koudere periodes komen de bijen naar het warme water +/- 38 graden. Dit gebeurd ook bij mij. Mijn bijen staan op 15 m van de jacuzzi. Ik heb dit ook dit voorjaar gemerkt. Mijn vijver(22000 l met omtrek van 45 meter) ligt juist naast de jacuzzi. Normaal halen de bijen water aan de vijver waar er een paar plaatsen met mos in de moeraszone voorzien zijn.

Mike

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen rond een jacuzzi

Bericht door labrador » vr 06 apr 2007, 08:42

vorig jaar zomer haalden de bijen waer uit het zwembad wat we hadden opgesteld voor de kinderen. Daar zaten wel chloortabletten in. De bijen hadden ook andere opties, maar kozen toch voor het chloorwater.....
Ik heb een grote regenton met en druppelaar eronder waaruit ze in eerste instantie dronken. Dit water is ook warm (door de zon)
Het zal toch te maken hebben met een geurtje denk ik

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen rond een jacuzzi

Bericht door Ati » vr 06 apr 2007, 09:26

Ik herinner me een reeks waarnemingen op dit forum (maar kan hem zo snel niet meer terugvinden) van plaatsen waar bijen water halen. Dat ging over heel vies water: poeltjes met rottend blad en zelfs het water op de mestvaalt. Toen werd ook al geopperd dat er misschien stoffen in het water zaten waar de bijen behoefte aan hadden. Ondertussen begin ik het gevoel te krijgen dat ze maar lukraak wat doen. "Als het maar drank is", die mentaliteit...

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Bijen rond een jacuzzi

Bericht door Bart Maes » ma 09 apr 2007, 12:10

Het is dus een combinatie van de twee: warmte en een voorliefde om wat er eventueel in het water zit. Onze bijen zijn soms rare beestjes:D. Bedankt voor de reactie.


met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten