bijensteek therapie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
bijensteek therapie

Bericht door jaap » ma 21 jan 2008, 22:07

Enkele jaren geleden is er gestart met bijensteek therapie voor de ms.patienten. wie weet hoe nu de resutaten zijn? Ik hoor er weinig van.

jager

steven
Berichten:66
Lid geworden op:do 14 feb 2008, 12:02
Locatie:Balkbrug
Contacteer:

Re: bijensteek therapie

Bericht door steven » vr 15 feb 2008, 10:23

ik heb gelezen dat het heel effectief is. mischie niet voor iedereen.
de bijen worden vast gepakt met een pincert en worden tegen de patient aangehouden (tegen been,arm of dichtbij de ruggegraat)
het verzacht de pijn voor dagen of zelf weken.
ik heb ook gelezen dat ze in rusland ook hiermee bezig waren en dat ze patienten 100% genezen hadden.
er staat vast nog wel een heleboel op internet.

gr steven

Lau
Berichten:32
Lid geworden op:zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken:5
Locatie:zuid limburg
Contacteer:

Re: bijensteek therapie

Bericht door Lau » vr 15 feb 2008, 11:19

Enkele jaren geleden is er op de universiteit Groningen een onderzoek geweest naar de bijensteek therapie in samen werking met de stg MS. Als je op internet zoekt vind je dit misschien, ik kan het momenteel niet vinden. De eindconclusie was volgens mij dat bijensteek therapie niet hielp.

Lau
Berichten:32
Lid geworden op:zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken:5
Locatie:zuid limburg
Contacteer:

Re: bijensteek therapie

Bericht door Lau » vr 15 feb 2008, 11:26

Ik heb het inmiddels gevond, had beter moeten zoeken.[green][/green]


Bijensteektherapie niet effectief

SAMENVATTING
Bijensteektherapie heeft geen effect op ziekteactieviteit van MS-patiënten. Dit is de conclusie uit een studie die uitgevoerd is in het universitair medisch centrum groningen.

Omdat de mogelijkheden van de klassieke geneeskunde beperkt zijn zoeken mensen met multiple sclerose (MS) vaak hun toevlucht tot alternatieve geneeswijzen. Bijensteektherapie wordt wereldwijd voor MS toegepast, alhoewel de mogelijke effectiviteit nog nooit wetenschappelijk was onderzocht. In deze studie werd met MRI-onderzoek aangetoond dat bijengif geen effect had op de ziekteactiviteit in de hersenen van MS-patiënten. Het aantal nieuwe haarden van ziekteactiviteit was niet verschillend tussen de periode zonder behandeling en de periode van de bijensteekbehandeling. Ook was er bij de deelnemers geen verschil in het aantal aanvallen (schubs), de neurologische beperkingen, de graad van invaliditeit, vermoeidheid en de kwaliteit van leven. (Zie bijlage I voor uitgebreide informatie over het onderzoek). Opmerkelijk is dat de meerderheid van de personen die deelnamen aan het onderzoek - dit in tegenstelling tot de feitelijke medische testuitkomsten - wel baat dacht te hebben bij de behandeling.

De patiënten in het onderzoek kregen de bijensteken 3 keer per week toegediend in het bovenbeen en het aantal steken werd gradueel opgebouwd tot 20 per sessie.


Deze klinische studie werd uitgevoerd door dr. Taco Wesselius, radioloog en imker, werkzaam in het Gemini Ziekenhuis in Den Helder, samen met de afdeling Neurologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (dr. Thea Heersema, Marco Heerings, drs. Jop Mostert en prof.dr. Jacques De Keyser). De MRI scans werden blind geanalyseerd door radiologen van het Universitair Medisch Centrum in Leiden onder leiding van prof. dr. Marc van Buchem.

Stichting MSi financierde het ruim € 260.000 kostende onderzoek. Deze stichting zet alles in het werk om het dagelijks leven van de MS-patiënt zo dragelijk mogelijk te maken. Voor MS is nog geen medicijn gevonden dat de ziekte stopt. Bijensteek-therapie is een potentieel gevaarlijke therapie omdat allergische reacties kunnen ontstaan die in ernstige gevallen een dodelijke afloop kunnen hebben. Over de werking van bijengif doen al vele jaren positieve verhalen de ronde en veel MS patiënten denken eraan om deze behandeling te proberen. Nu beschikt de potentiële gebruiker in ieder geval over wetenschappelijk onderbouwde informatie dat deze behandeling niet geschikt is voor MS.


Zie ook:
Bijensteek als therapie (Kennislink artikel uit Bionieuws)
Bijensteektherapie niet effectief (uitgebreidere info)




verschenen in: Vakpagina Biologie
TAAL: Nederlands
AUTEUR: persbericht UMCG
BRON: UMCG
DATUM: 20/10/2005


PARTNERS BOEKENPLEIN
Kennislink wordt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgevoerd door Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie.
copyright 1999-2005 Kennislink colofon /disclaimer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten