Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 17 feb 2008, 20:02

Uit de roterende verdwenen

Soms is er iets wat je aan het denken zet.Door extreme allergie van mijn vrouw voor bijengif had ik mijn bijenstand ingepakt. Dat wil zeggen anderhalfe meter van het vlieggat heb ik een hoge haag geplant van pakweg twee meter hoog. De bijen waren zo gedwongen vanuit het vliegat bijna verticaal omhoog te vliegen. Dat was gedurende de zomer geen probleem voor ze. Laat in de herfst ontdekte ik dat er op een bepaalde plaats plots veel dode bijen vlak onder de haag lagen (dus niet voor de kast). Ik heb nog even een deksel opgelicht maar merkte niets. Rond de jaarwisseling was dat volk door de verdwijnziekte verdwenen. Och 30 jaar geleden had ik dat ook wel eens en nu het er maar één is maak ik me daar ook nier zo druk over. De andere volken die dood waren lagen gewoon onder in de kast( konden niet goed bij het voer komen eigen schuld) Terug naar de verdwenen kast. Daar is dus een gedeelte uit gevlogen en heeft niet de kracht gehad om direct omhoog te vliegen. Dus helemaal verdwenen waren ze niet. Er was iets aan de hand. Als die hoge opstakel er niet was geweest had ik het nooit gezien en waren ze echt verdwenen. Het voorval kwam weer in mij op na het zien van De jakhalzen. Sorry...... ik wou het toch even kwijt.

bart vos
Berichten:27
Lid geworden op:wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door bart vos » zo 17 feb 2008, 20:42

Ik heb enige tijd gedacht/gehoopt dat het geneuzel van Apiario over zijn kasten echt afgelopen zou zijn. Nu ik al weer enkele malen zijn verhalen aangetroffen heb op een verstandig forum ga ik toch mij hart luchten.

Deze "apiario" (vermoedelijk Latijn voor bijenpester?) zou m.i. minimaal de dierenbescherming op zijn dak moeten hebben. Het permanent in een stress situatie brengen van levende dieren is m.i. dierenmishandeling. Ik zou hem wel eens willen zien functioneren in een vergelijkbare situatie.

Ik ben mij er al heel lang terdege van bewust dat ik mijn bijen in het gunstigste geval enigzins kan manipuleren. Maar ik probeer ze met respect te behandelen zonder dat ik hen al te veel geweld aan doe.
Geen handschoenen, geen gif, niet kaalslingeren etc. Kortom, ik probeer mijn bijen beestwaardig te behandelen.

Ik ben beslist geen voorstander van censuur maar ik zou het van harte toejuichen indien de beheerders geen ruimte meer zouden geven aan iemand die vroeger een dierenbeul genoemd zou worden.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door maartenkleijne » zo 17 feb 2008, 21:05

Wel Bart, dit valt onder negatief op de man spelen dus de beheerder zl dit commentaar wel verwijderen.

bart vos
Berichten:27
Lid geworden op:wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door bart vos » zo 17 feb 2008, 21:08

Heeft niets te maken met de persoon maar met diens gedrag!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door maartenkleijne » zo 17 feb 2008, 21:12

Persoonlijk ben ik dankbaar dat we dit jaar weer een serie berichten over dit onderwerp mogen meebeleven. Het lijkt mij een ideale oplossing voor een technisch handige weekend imker. Voor mij is het alleen maar erg leerzaam. Voor beroepsimkerij is het te omslachtig, denk ik.
De bijen blijken er goed mee om te gaan dus fout kan het niet wezen, ook al zijn er zat collega-imkers die het maar niks vinden. Ik denk dat de ingreep van kuntzwermen of afleggers maken -wat iedereen doet die geen tijd heetf om zwermen op te wachten- vele malen meer stress geeft aan de imme dan 1 of 2x daags een halve slag draaien.

bart vos
Berichten:27
Lid geworden op:wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door bart vos » zo 17 feb 2008, 21:24

Dat is een reactie die ik hoopte te krijgen!

Hoe ver mag/kun je gaan met beesten/dieren? Over de intensieve veehouderij en de misstanden wordt genoeg gepraat maar ik vind dat "roteren onder het mom van een goed alternatief" vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 feb 2008, 00:15

'¢ Roterende ramen? in een minuut een halve slag per 12 uur.

dierenwelzijn?
'¢ Moer zoeken hele kast uit elkaar!
'¢ Ramen afslaan om honing te ontfutselen!
'¢ Een volk nakijken of de moer aan de leg is!
'¢ darrenraat koppen!

kan nog wel een tijdje doorgaan.

Omdat ik medebeheerder van deze rubriek ben, zal ik het bericht van Bart Vos en de reacties daarop morgen weghalen.
Maar ik vraag Bart Vos - met klem - om een gedegen reactie wat hij van roterende ramen vind.
Ik zou me zelf bij Bertus uitnodigen en dan een oordeel hierover op het forum weergeven.

Hans

bart vos
Berichten:27
Lid geworden op:wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door bart vos » ma 18 feb 2008, 10:27

Een gedegen reactie hoef ik niet opnieuw te geven: ik denk dat mijn mening over dit systeem wel duidelijk is.

M.i. is het laten draaien van raten dusdanig onnatuurlijk dat het niet toegepast mag worden. Vergelijk het maar met het onverdoofd castreren van biggetjes, wegbranden van snavels bij legbatterijkippen etc.
Als imker dien je met respect met dieren om te gaan en zoals ik al in mijn openingsmeeltje schreef: ik ben mij er terdage van bewust dat ik ook verstoor maar ik doe het zo min mogelijk en met liefde voor de dieren.

GeertVG
Berichten:16
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 08:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door GeertVG » ma 18 feb 2008, 11:33

Bart,

Ik ben zelf nog maar leerling imker, dus ik heb misschien weinig recht van spreken. Maar als ik soms hoor wat "ervaren" imkers allemaal uithalen met hun bijen sorry hoor.

Apario staat hier heel ver van mijns inziens. Hij denkt na en probeert daar naar te handelen.
Daarenboven is hij heel open naar iedereen toe, zo kunnen we leren uit zijn fouten en zijn successen. En geef toe heel "transparant" is de imker wereld niet.

Ik vind het werk van Apario fantastisch, hij probeert de varoa last op een diervriendelijke manier te verminderen.
Bijen die ziek zijn behandelen dus,geen gif,gewoon even draaien, wat is daar dieronvriendelijk aan?

Als jij dat dieronvriendelijk noemt dan kan de mensheid maar beter ophouden met te bestaan.

Mvg,

Geert

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door hans hoogendoorn » ma 18 feb 2008, 11:41

Te zijner tijd wil ik graag ook zo'n roterende kast bouwen.
De kritiek van Bart moet er ook mogen zijn vind ik.
Dat kan een boeiende discussie worden.

De discussie kan misschien wel beter in een andere (nieuw) onderwerp.
Bart en Bertus en anderen : laat je niet weerhouden om je mening te geven.
Wel graag in een vriendschappelijke sfeer of toonzetting en zonder strijd.
Dat komt de waarheidsbevinding en het forum ten goede.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten