Pas op! Heide honingt niet!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » vr 15 aug 2008, 14:12

1a - Een natuurlijke vijand van de heide is het heidehaantje, een kevertje dat verzot is op struikheide. Heidehaantjes overwinteren in de grond onder de heidestruiken. In de lente leggen ze honderden eitjes in het vochtige strooisel van de oude struiken. Vroeg in de zomer komen de eitjes uit en de kleine larven beginnen onmiddellijk van de blaadjes, de knoppen en de schors te eten. In de herfst hebben de larven zich verpopt en komen de volwassen kevers te voorschijn. Zij doen zich te goed aan de heide om een winterreserve op te bouwen. De aangevreten heide raakt vervolgens door de suikerreserve heen en sterft aan watertekort. Omstreeks 1870 werd de kale roodbruine heide in juli-augustus in Drente 'kruitnevel' genoemd. Verondersteld werd dat de heide verschroeid was door de zon of dat het een gevolg was van de vorst. Pas in 1928 kwam men er achter dat het werd veroorzaakt door Lochmaea suturalis Thomson, het heidehaantje.

1b. - Je ziet het aan de massale roestbruine kleur van de heide

2. - Stuiven = Als je door de bloeiende heide loopt en er wolken stuifmeel rondom je opstijgen.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 aug 2008, 22:22

Piet,

is het heidehaantje van oorsprong een exoot??

jp

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » vr 15 aug 2008, 22:46

J-P,

Of het van oorsprong een exoot is, dat weet ik niet. Maar in heidegebieden overal in Europa komt hij algemeen voor.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 aug 2008, 22:58

Er is nog niets over het heidehaantje geschreven op Wikipedia. Dus zou ik zo zeggen: voelt u geroepen...[;)]

jp

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » za 16 aug 2008, 14:10

Zaterdag, zondag en maandag ca 24 graden en wind uit het zuiden.

'Wind uit het zuiden brengt nectar in de kruiden
Wind uit het oosten geeft grote kroosten'


Vandaag (za) komt de wind uit het zuid-oosten
en de bijen brengen dan ook flink stuifmeel binnen,
hetgeen weer grote kroosten geeft.

!Piet

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Kees van Gortel » za 16 aug 2008, 16:38

Heidevelden Vierhouten-Elspeet-Nunspeet zijn voor het grootste deel aangetast door het haantje. Stukken die aan de bosranden liggen en een deel van de dag schaduw hebben zien nog wat groen.
Het lijkt alsof de aantasting door het heidehaantje een alles of niets verhaal is. Heeft een veld het eenmaal, dan ook het hele veld!!!
Vanmorgen zat een schilderend gezelschap tussen Elspeet en Vierhouten in de heide de "bloeiende heide" te schilderen. De kleur zullen ze wel in de ogen gehad hebben, want dit jaar komt die er niet meer in.
De volken in Vierhouten halen niet of nauwelijks. Apifonda eten ze snel op...
Bij ons in Gortel OOGT te heide beter, maar honingt nog niet echt. Bijen vliegen goed op de vossebes... Ze weten de weg richting de heide en zullen wanneer deze echt honingt wel overstappen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » ma 18 aug 2008, 11:38

Afbeelding

'Hoever . . . is mijn heide?'

Jaap en ik staan hier (met vergunning!) op de heide, zowel oude als jonge heide. Toch zag ik hier en daar wat struiken aangetast door het heidehaantje, maar ook een paar hagedissen. Deze doen zich weer tegoed aan het heidehaantje en haar larven. Zo houdt de natuur zich in evenwicht! De kleur van de heide kon beter. Enkele struiken op de voorgrond stonden al in het zaad. De bijen vlogen zondag redelijk goed op de bloemen, maar de heide stoof nog niet.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 aug 2008, 23:31

Ik vind het er wel redelijk goed! uitzien Piet. Toch goed paars op de foto.

Ik ga vrijdag is de bedoeling even bij het Dwingelerveld zien om te kijken hoeveel volken daar staan. Ook wil ik dan even foto's nemen.

JP

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » za 23 aug 2008, 20:15

Inderdaad, de heide honingt niet! Ze ligt er mat en flets bij! Stuift nauwelijks. Dat wordt dit jaar dus geen heidehoning. Vanmiddag wezen kijken en morgen ga ik elke kast 2 liter voer geven. Ze staan er nu vanaf 15 aug. en blijven er tot 5 sept. staan, omdat ze op de thuisstand op een ander plaats komen te staan. Vlak voor de kast doen de hagedissen zich tegoed aan de bijen. Hun buikjes zijn vet en rond! We hebben er een paar zien smikkelen. Op de heidestruiken zelf wemelde het van kleine mini-bijtjes. De heide begon heel ietsjes haar specifieke heidehoning-geur af te geven.

!Piet

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Ed Pieterse » zo 24 aug 2008, 09:50

Wegens tijdgebrek ben ik dit jaar weer niet naar de heide geweest. Maar de bijen die thuisstaan hebben het ook moeilijk, want het weer werkt bepaald niet mee. Ben langzaam aan het invoeren voor de winter en heb de laatste dracht dus opgegeven. Bij mijn inspecties de laatste dagen vond ik dat, door het weer, er niet erg veel stuifmeel in de kasten zat. De carnica's zijn sterk teruggelopen in dm2 broed en de primorsky's doen dat nog redelijk en hebben nog flink broed. Maar die broeden normaal ook een maand langer door dan de carnica's.
Dat stuifmeel is erger dan te weinig broed of voer. Het heeft hier elke week wel 30 mm regen gegeven de laatste weken. Dus ook geen stuifmeel halen door de dames. Voeren heft het ene probleem op, maar stuifmeel is belangrijk en niet makkelijk op te lossen.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten