† Pure mishandeling †

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
”  Pure mishandeling ” 

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 26 jun 2001, 00:58

Ik heb dit zondagavond laat geschreven. Het gaat over tevens over die zondag 24 juni. Het wordt pas dinsdagmiddag als ik het op het forum zet. Op dit moment, 13.36 hoor ik de maaimachines van de gemeente razen over de mooi groen met witbespikkelde tapijten voor en naast ons huis. De witte klaverhoofdjes worden gaan allemaal door de grote machinale guillotine.

Ik wie sa wiis as in protter. Zelf een zwerm ontdekt, met toeval weliswaar, maar toch. Zo gauw mogelijk geschept. "En moet je eens kijken", dacht ik bij mezelf, "Mijn eerste zwerm van dit jaar". Vorig jaar was het al zo ver toen met moederdag er twee zwermen waar aankomen zetten.
Ik was met mijn buurman aan het fietsen naar de groentetuin van hem. Ik zou daar eens gaan kijken omdat hij nogal wat zat te zwetsen over zijn geweldige groente die zo enorm hard groeide en waar geen enkele groentetuin en tuinman tegen op kunnen boeren.
Op weg en langs de kruiskerk fietsend waren het allemaal beestjes. In eerste instantie dacht ik dat het muggen waren(of vliegen). Maar bij een nadere inspectie zag ik al snel dat het om bijen ging.
Ik kwam op een andere wereld en volledig in extase. Maar de bijen hadden zich nog niet gesetteld en dus heb ik eerst de tuin bekeken en daarna pas de zwerm geschept.

Toen ik bij de zwerm was aangekomen heb ik de bijen eerst even goed nat gespoten. Ze zaten in een dichte Berberisstruik en vervolgens mijn schepkorfje gepakt die onder de zwerm gehangen en vervolgens de stugge takken afgeknipt. Alles verliep op rolletjes. Even een steen onder het korfje een anderhalve meter verder de bijen in de korf weggezet!
Even gewacht en ze stertselden geweldig.
Om vier uur weer wezen kijken en verdikkeme de zwerm hing opnieuw in de struik. Ik had dus niet goed geschept(of geknipt) en moest opnieuw de handelingen uitvoeren. Dit keer ging het goed deed later blijken.
Eerst hebben we gebarbecued en later om acht uur heb ik de zwerm opgehaald. Ik heb de korf opgedoekt en nu ligt hij achter ons huis.

Toen ik de zwerm ophaalde en ook bij de vorige tijden dat ik bij de zwerm aanwezig was had ik bar weinig bekijks. Ik vond het eigenlijk een beetje vreemd en wonderbaarlijk zat ik bij mezelf af te vragen waar die mensen bleven. (Apart dat je als imker eigen bijna verlangt naar op dat moment een stuk te geven informatieverstrekking, want zelf vind ik een zwerm elke keer weer een opwindend fenomeen) Mensen reden wel op de fiets en in de auto voorbij, maar deden net als was het de gewoonste zaak van de wereld. Voor hen heel bekend. Dat dat niet zo was deed later blijken!

Pas morgenavond laat zet ik hem over naar een nieuwe kast. Ik had allemaal nog raampjes met kunstraat klaar staan. Dus hij komt zeer gelegen, want zoals BeeBoB zegt: "Het meeste kunstraat laat ik door zwermen uitbouwen, want zij kunnen dat zo goed." Waarom ik dat pas morgenavond doe, dat is omdat ik vorig jaar een zwerm ben kwijt geraakt, doordat ik hem te snel in een kast heb geplaatst en vervolgens door de warmte van de volgende dag weer is vertrokken. Misschien dat ik nóg wel een dag wacht met het overzetten.

Ik heb de zwerm getoond aan degenen die het maar wilde horen. Ik ben even een rondje gaan lopen langs de visite, die rondom de etenstafel was gesetteld, gaar onderuitgezakt door dikke gewichten van hun ronde buiken. Iedereen heeft 'mijn' bijtjes even horen zoemen. Geweldig is dat.
Ze voelden vrij heet aan en daarom heb ik nog maar wat koud water door het doek laten lopen.

Nadat al de visite weg was en alles netjes was opgeruimd ging om negen uur de telefoon. Er sprak een mannenstem aan de ander kant van de lijn: "Klopt het dat u bijen houdt?", vroeg hij mij op een vriendelijke wijze.
En ik antwoordde natuurlijke met: "Ja."
Er hangt hier namelijk een zwerm in een kastanjeboom bij de kinderspeelplaats. Het is niet zo'n grote zwerm denk ik, maar u kunt het vast beter beoordelen dan ik."

Ik was opnieuw in extase en ik vond het geweldig dat er een tweede zwerm zich kwam me

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: † Pure mishandeling †

Bericht door Oude Essink » wo 27 jun 2001, 00:57

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 27-06-2001 23:18
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jelte Pieter,
Jouw belevenissen hebben een redactioneel mooi stuk opgeleverd en dat is winst, temeer omdat er weinig Fries in stond en dus ook voor een buitenlandergoed leesbaar.
Ik heb bij dit soort ervaringen (en welke imker heeft ze niet!)gauw de neiging de AID te bellen om "het ze af te leren". Dat werkt natuurlijk niet. Die lieden van jou zijn onbezuisd tekeer gegaan tegen die steekbeesten waar ze bang voor waren; en het is een winst, dat ze er naderhand eigenlijk van geschrokken zijn en met hun houding geen raad meer wisten. Goede voorlichting, zoals je schrijft, is ver te preferen boven boeman spelen; tegen bewezen onwilligheid wegens vermeend eigenbelang is altijd nog de AID in te zetten. Schrijf je je ervaringen ook naar een van de huis aan huis bladen in jouw omgeving; daar kun je voorlichting kwijt en je telefoonnummer! Dank voor je verzorgde stuk!
hennie oes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: † Pure mishandeling †

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 jun 2001, 00:58

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer
Deelnemer # 110
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 27-06-2001 23:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Hennie,
Je schreef o.a.
Hallo Jelte Pieter,
Jouw belevenissen hebben een redactioneel mooi stuk opgeleverd en dat is winst, temeer omdat er weinig Fries in stond en dus ook voor een buitenlandergoed leesbaar.

Bedankt voor je aardige opmerking. Al de dialogen in de bovenstaande bijdrage zijn natuurlijk in het Fries gevoerd. Alleen ik zag het zelf ook al niet zitten omdat eerst allemaal in het Fries te schrijven en tenslotte allemaal te vertalen. Alleen al de gedachte dat het in het Fries is gesproken en jullie nu bekend is geeft mij al een goed gevoel.

Je schreef verder:
Schrijf je je ervaringen ook naar een van de huis aan huis bladen in jouw omgeving; daar kun je voorlichting kwijt en je telefoonnummer! Dank voor je verzorgde stuk!

Ik ben twee jaar geleden al eens benaderd door een ambtenaar van milieu van mijn gemeente om eens een stukje te schrijven in het plaatselijke weekblad 'Actief' Er is nu zeker een aanleiding toe. Alleen de tijd!!

Gegroet J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten