Puntjes op de I.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Puntjes op de I.

Bericht door Hans van der Post. » di 30 jul 2002, 13:59

Puntjes op de I
Een verslag: één "examen"!

Eind jaren vijftig verscheen in het "groentje" een reeks artikelen onder de naam " Puntjes op de I".
In die artikelen werd verslag gedaan van examens "praktijk imkeren". Als je hiervoor was geslaagd kon je de beginnerscursus geven. (Nu ontwikkelingscursus) Ook toen was er een te kort van lerarenbijenteelt. Ik zelf heb ook zo'n examen gedaan (1971) in de tuin van het bijenhuis toen nog in een grote villa. Het ging daar als volgt; meneer we hebben hier een bijenvolk daarvan willen we dat u de moer opzoekt, merkt en knipt. Daaromheen stonden drie examinators en de kandidaat

Zondag j.l. was het de kandidaat die zei wat er moest gebeuren en dit vervolgens zelf uitvoerde! Het ging als volgt dak er af daar kwamen een pak kranten van een week te voorschijn; "meneer lezen uw bijen de krant?" Antwoordt Jaaaa'¦.een enkel blaadje. Dit pak kranten was voor isolatie ik kan me wat moderne isolatie voor de geest halen. De kandidaat in deze zaak had ook modern kastmateriaal: Stegerbergerkasten!
Dit zit wel goed als het voorbeeld "de buurman" die met 40 kasten wat minder buurman wordt!

Vervolgens werd de dekplank verwijderd, een dot rook waarvan de bijen niet terug hadden. Zou u niet eerst in de onderbak kijken? als u de moer moet zoeken? Wat minder rook kan ook wel. De kandidaat; ja maar mijn buurman doet dit ook en zegt dat je zolang moet roken dat de bijen geen lust meer hebben om te steken. Mij zou ook de lust vergaan maar deze bijen lieten zich niet met rook bezweren en werden juist razend! Het was ook 30 graden Celsius, ik zag voor mij een fatamorgana van een boek en een groot glas koel ijsthee voorbij komen.

De gevonden moer werd gemerkt en gelijk verminkt ten minste dat vind ik, zowel de voor-als achtervleugel werd bij de basis weggeknipt. Mijn tegenwerping alleen de voorvleugel tip is genoeg werd met een ongeloof op het gezicht van de hand gedaan.
Nu we hebben gister vijf moeren van de twintig volken en volkjes gevonden. Een van de volkjes was het Kirchainerkastje waar de moer er ook aan moest geloven. Er was volgens het schoolvoorbeeld vier raatjes met broed in alle stadia aanwezig zonder darren en/of speeldop. De kandidaat = Jelte weet al heel veel voor de jaren dat hij verslingerd is aan de bijen. Toch is er een andere buurman nodig, eentje die minder volken heeft.

Het was voor mij een warme maar leerzame dag. Kom nog eens kijken als de paardebloemen bloeien in dat mooie Fryslan.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten