tegenslag

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:
tegenslag

Bericht door Leo van der Heijden » di 13 aug 2002, 15:15

Toen ik het onderstaand berichtje op het imkerforum wilde plaatsen vernam ik het overlijden van Dick Vunderink. Met een schok werd mijn eigen teleurstelling in het grote perspectief van het leven geplaatst. Hoe groot is het verlies van deze man en hoe onbenullig is dan de vervlogen verwachting van de imker als het bijenvolk zijn eigen plan trekt.

Op 26 juli de volken nog even geïnspecteerd voor de vakantie. Bij volk nr. 1 had ik een week eerder de doppen gebroken. Dit volk haalde goed. De honingkamer werd al weer gevuld. Bij volk nr. 2, was de moer van dit jaar netjes aan de leg. In de bovenste broedbak 8 ramen bias. De kantramen met voer. Moerrooster en twee honingkamers erop die al half vol waren. Ik kan rustig met vakantie. Vandaag weer even gekeken. De honingkamers van volk nr. 2 waren niet echt veel zwaarder geworden terwijl in deze tijd er gewoonlijk toch flink wat te halen valt in de stad waar de bijen staan. De verklaring zat in de bovenste broedbak Geen open broed meer. Op één raam in het midden ongeveer 10 open geknaagde redcellen. Alle ruimte van het uitgelopen broed was gevuld met honing. Waarschijnlijk voldeed de moer niet en wilde dit volk nog voor de winter een nieuwe. Het gevolg is wel dat de honing nu niet in de honingkamer terecht komt maar in de bovenste broedbak. Aan verzegelen van de honing die al in de honingkamer zit komen ze waarschijnlijk ook niet meer toe. Helaas, het zag er zo veel belovend uit op 26 juli.
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten