Heide 2003

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Harm van de Pas
Berichten:35
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Angeren
Heide 2003

Bericht door Harm van de Pas » do 03 jul 2003, 23:54

Dagelijks rij ik over de A50 Arnhem-Apeldoorn. Aan beide kanten staat veel heide en het is leuk om te volgen hoe ze in het voorjaar langzaam groen wordt en dan vaak al eind juli begint te bloeien.

Maar dit jaar is het totaal anders. Door het extreme droge voorjaar in de maanden februari en maart is veel heide verdroogd. Dit is nu goed te zien omdat hele stukken bruin geworden zijn. Hele vlakten heide zijn dood. Andere stukken zien er donker grijs/groenachtig uit. Of deze stukken nog gaan bloeien weet ik niet.
Imkers zullen de slechte en dode stukken heide gaan mijden en massaal naar de (schaarse) betere stukken gaan. Gevolg veel bijenvolken per hectare. Daarom staat het nu al vast dat het geen al te best heide jaar zal worden.

Jammer, maar het zal volgens mij nog jaren duren voordat de heide zich weer volledig hersteld heeft. Want zo erg als dit jaar, heb ik het nog nooit meegemaakt.


Harm




Bijgewerkt door - harm van de pas op 04/07/2003 11:37:44

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2003

Bericht door Kees van Gortel » za 05 jul 2003, 19:26

Roerend mee eens.

De heide hier in Gortel is zeer slecht, hier en daar een groen plukje. Veel dood. Er is trouwens de afgelopen winter veel gemaaid.
We hebben eigenlijk een indrukwekkende winter gehad, veel vorst en extreem droog weer. De laagste temperatuur was hier misschien wel bijna -20.

Rond Nunspeet is het iets beter, maar nog niet voor een kwart zo goed als vorig jaar.

Ik heb er geen verwachting van, misschien een raampje slingerhoning, maar de raathoning???

Ja, wie weet een goede plek? Daar zal inderdaad massaal op af getrokken worden.

Tussen haakjes: Ik denk dat het ASK met die €50,-- per imker nu ook wel bot vangt. Past een leuk spreekwoord bij: Het onderste uit de kan het lid op de neus... Misschien dat ze Kamp gesproken hebben en zo bedongen hebben dat het ASK niet dicht hoeft.

hgr. Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten