Vandaal

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jur wernsen
Berichten:11
Lid geworden op:vr 19 apr 2002, 20:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Vandaal

Bericht door jur wernsen » za 15 nov 2003, 18:55

Beste formers

Vandaag werd ik gebeld, door een van mijn vrienden in de bijen, met de mededeling dat er op onze schans vernielingen waren aangericht.
Hierbij was ook een kast van mij van de stellig geduwd, waardoor alle kastdelen uit elkaar waren gevallen en het wintervoer uit de raten was gelopen. Kortom een grote chaos. Of het volk de winter overleeft weet ik niet. Wat ik wel weet dat de zinloze vernieling mij woedend maakt. Woednend op diegene die mijn hobby en mijn beleving aantast en daarbij zinloos het leven vernield.
Dat wou ik even kwijt.

groeten
jur

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vandaal

Bericht door Henk Klok » za 15 nov 2003, 19:49

Jur,

erg naar voor jou en je bijen!
Op de stand waar ik als beginneling een paar jaar geleden mijn bijen had staan, een tuin aan de rand van de stad, met jongeren die graag op die plek rondhingen, zijn ook een keer s'winters een aantal kasten omgegooid, maar (gelukkig) niet die van mij. De volken uit die omgegooide kasten hebben het toen uiteindelijk wel overleefd, ondanks de verstoring en de kou.

Groeten,

Henk

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vandaal

Bericht door kole.amj » za 15 nov 2003, 20:25

Heren,

Duidelijk weer een staaltje van wetteloosheid.
Ergo je kunt je spullen bijna niet meer onbeheerd buiten of zelfs binnen
laten staan.Diegene die jouw rechten moeten beschermen zijn er niet,hebben geen tijd of mogen niet optreden.Neem je het heft in eigen hand dan wordt je wel goed aangepakt omdat je grijpbaar,zichtbaar en
rechthebbende bent.Ik vindt het dusdanig frusterend dat ik er aan
ga twijfelen of ik mezelf wel onder controle kan blijven houden.Ik
hoop van wel maar als je werkt om je spulletjes op orde te krijgen of te houden dan is het moeilijk te accepteren dat anderen zonder enig nut
de zaken kunnen vernielen of frusteren.Heren ik wens jullie alle beheersing toe maar sta niet versteld als eensdaags ondergetekende
behoorlijk door het lint is gegaan dit ondanks leeftijd,opvoeding en
opleiding.Zelfs dan kan de rek er een keer uitgaan en wordt ook ik
client van de reclassering en dat alleen omdat het recht op recht niet
meer voor iedereen haalbaar blijkt te zijn.
Overigens denk ik dat wanneer de volken weer rustig in de kasten
gedaan zijn er niet te veel problemen verwacht hoeven worden.Ik heb
zelf de ervaring en ik denk dat het volk al weer redelijk georienteerd is
of was op het moment dat de imker ter plekke kwam om de zaak te herstellen.De temperaturen die nodig zijn in de kast zijn ivm hoeveelheid broed denk ik toch al laag,de bijen hadden na de val genoeg ruimte om te herorienteren.Alleen is het noodzakelijk te zorgen voor voldoende reserve voer en dan is BEE-FIT een aanrader maar ook eventueel vaste suiker zoals eerder in een van de rubrieken is behandeld.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Vandaal

Bericht door Wim Joosten » za 15 nov 2003, 20:31

Jur, ik leef met je mee. Als ik jouw verhaal zo lees, dan maakt het mij ook kwaad. Wat een zinloos gedoe! Ik hoop dat het hierbij blijft en dat je bijen dit overleven.


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vandaal

Bericht door Hans van der Post. » zo 16 nov 2003, 16:05

Beste formers
Vandaag werd ik gebeld, door een van mijn vrienden in de bijen, met de mededeling dat er op onze schans vernielingen waren aangericht. Hierbij was ook een kast van mij van de stellig geduwd, waardoor alle kastdelen uit elkaar waren gevallen en het wintervoer uit de raten was gelopen. Kortom een grote chaos. Of het volk de winter overleeft weet ik niet. Wat ik wel weet dat de zinloze vernieling mij woedend maakt. Woedend op diegene die mijn hobby en mijn beleving aantast en daarbij zinloos het leven vernield. Dat wou ik even kwijt. groeten jur
Oorspronkelijk geplaatst door jur wernsen - 15/11/2003 : 18:55:06
Jur en andere openbare bijenstand bezitters. Ook wij hebben regelmatig "experimenten" met observatie -en bijenkasten. Door de onderstaande opstelling zijn er geen verprutste volken meer. De afd. waar ik lid van ben (Oegstgeest) heeft op de buitenplaats Poelgeest een bijenstand in L vorm. Waar de twee zijde van de L samenkomen is de toegang. Aan weerskanten staan drie lege kasten. Het blijkt dat men snel weg wil komen nadat de kast is omgeduwd. Dit idee passen we nu al heel wat jaren toe. Er is wel een kast om, maar de gevolgen zijn nihil.
Hans.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: Vandaal

Bericht door weertman » zo 16 nov 2003, 18:20

[quote]Beste formers

Jur

Jou ervaring met omgegooide bijenkasten bevestigd mij weer eens, om wat ik al jaren toepas bij mijn kasten, waar ze ook staan, altijd met een reisriem omsnoeren, zodat ze ten minste niet uit elkaar kunnen vallen.

Manni Weertman

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Vandaal

Bericht door frits dalm » zo 16 nov 2003, 23:42

Adrie,
ik ben het volledig met je eens,
als dader heb je rechten, een slachtoffer
weet wat het is om slachtoffer te zijn,
dus heb je geen enkel recht.
De mensen die je rechten moeten beschermen
zitten veel liever achter hun bureau dan iets
uit te zoeken, vooral liever niet de waarheid
want dan moeten ze weer een uur achter hun pc
zitten om iets foutloos uit te typen.
mvrgr Frits

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Vandaal

Bericht door frits dalm » zo 16 nov 2003, 23:49

Jur,
Vorig jaar zijn bij mij alle kasten omgegaan
door dat een storm een boom tot een stomp
terug bracht, ik heb de kasten weer overeind
gezet en een aantal volken hebben het overleefd.
Het volk waarvan de kast totaal gesloopt was,
van de bovenste kast waren de raten nog heel, is
helaas de winter niet doorgekomen.De andere volken
deden het beter. het was een komplete puinhoop.
Alleen waren de raten met voer niet uitgelopen,
ik hoefde slechts de kasten weer op elkaar te zetten.
mvrgr Frits

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Vandaal

Bericht door Wim Joosten » wo 19 nov 2003, 16:57

In mijn historisch onderzoek kwam ik nog een recent (13-5-1995) krantenartikel tegen. Het ging over de heropening van de bijenstal Eendracht.
Ik heb het volgende stukje er even uitgelicht:

De opening werd ook bijgewoond door vertegenwoordigers van de groep Drenthe van de Vereniging Bevordering Bijenteelt Nederland (VBBN) en de subvereniging Emmen. De laatste vereniging maakt noodgedwongen ook gebruik van de Beiler opslag, omdat vandalisme opslag in Emmen onmogelijk maakt.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Vandaal

Bericht door maartenkleijne » wo 19 nov 2003, 22:47

Vandalisme op een bijenstand heeft ook iets te maken met de sociale structuur en controle rond de stand. Je zou kunnen zeggen dat er voor elke imker op de stand 2 sympatisanten moeten zijn die deel zijn van de sociale controle rond de stand.
B.v.: vandalisme door tuig van een naburige school kan worden bestreden door een open dag op de stand voor de leerlingen van die school, waar het betreffende tuig niet eens komt. Maar door de open dag ontstaat een ander sociaal patroon rond de stand waardoor de stand wordt afgeschermd van het tuig door de overgrote meerderheid van goedwillende jongeren.
Omwonenden op een of andere leuke manier bij de bijen betrekken kan een grote uitwerking hebben.
Dat wil niet zeggen: hen betrekken bij het vandalisme van het tuig, maar juist bij hoe leuk de bijen zijn. De energie van het tuig verandert dan in sympatisanten energie. Klinkt vreemd maar het werkt wel.
Overal waar tuig is, is ook een overgrote meerderheid van goedwillenden aanwezig, die gemobiliseerd kan worden. Nogmaals: niet om het tuig te bestrijden maar om positieve energie te veroorzaken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten