zwerm in spouwmuur

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bverbeek
Berichten:4
Lid geworden op:za 10 apr 2004, 18:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
zwerm in spouwmuur

Bericht door bverbeek » do 10 jun 2004, 15:59

Heeft iemand een idee of een zwerm die zich twee dagen geleden genesteld heeft in een spouwmuur nog eruit te krijgen is in een kast?
Kun je dan nog een kast aantrekkelijker maken dan de spouwmuur?

Bart Verbeek

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: zwerm in spouwmuur

Bericht door Frans vanTongeren » do 10 jun 2004, 16:56

Dag Bart,
Naar mijn idee lukt het je niet !
Surf naar:
Hoe krijg ik een nest uit mijn spouwmuurhttp://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =spouwmuur

zonnig46
Berichten:54
Lid geworden op:vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm in spouwmuur

Bericht door zonnig46 » vr 11 jun 2004, 15:30

Frans, prachtig verhaal over het verwijderen van van een Bijenvolk in de spouwmuur in deze URL. Toen ik het las zag ik het als een film in mijn hoofd voorbij gaan. Het is eigenlijk geen verhaaltje, het is kunst!

Vriendelijke groeten
Erik Rene

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: zwerm in spouwmuur

Bericht door Frans vanTongeren » vr 11 jun 2004, 18:22

[:I]

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: zwerm in spouwmuur

Bericht door frits dalm » zo 13 jun 2004, 00:11

probeer ze eens uit te drijven met carbolwater
daar schijnen ze niet van te houden
als het lukt zal je de zwerm moeten scheppen.
mvrgr Frits

Frits

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm in spouwmuur

Bericht door robvanhernen » wo 23 jun 2004, 15:58

Met een honinguitlaat en een raampje broed wil het wel, althans is me dat twee keer gelukt. Voor de ventilatieopening of de open voeg, bevestig je een uitlaat, (andere in en uitgangen uiteraard dichtmaken), ik heb het met zo'n trapezium vormige gedaan. De bijen die naar buiten willen die gaan er wel uit , maar de bijen kunnen de terugweg niet vinden en trekken vervolgens op het raampje broed, die ik in een (geisoleerde) drieramer heb hangen waar ik de bodem onderuit heb gelaten.
Uit een schoorsteen heb ik een keer een zwerm gevangen, door op het uiteinde van de schoorsteenpijp een trechter te maken door een stuk opgerold horrengaas. Ook nu verlaten de bijen via de trechter het volk op relatief grote afstand van de normale plek de schoorsteen, maar als ze terugkomen willen ze toch weer bij de rand van de pijp naar binnen maar dan kunnen ze dat niet door het horrengaas. Zo dicht mogelijk bij de plek waar de bijen nu rondlopen omdat ze naar binnen willen, zet ik weer een kastje, met een raampje met een klein beetje broed. Tot nu toe heb ik de volkjes steeds pas na drie of vier weken verwijdert. Waaschijnlijk kan dat veel sneller, maar daarvoor heb ik hiermee te weinig ervaring, en vanwege het geknutsel hoog boven de grond, ben ik ook niet zo happig op veel meer ervaring.
Succes
Rob van Hernen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten