bijen houden op twee bakken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
bijen houden op twee bakken

Bericht door Barry Sp » wo 18 apr 2007, 11:36

Hoi,

Ik heb gistren met een imker gepraat
die houd zijn bijenvolken op twee bk met
een rooster er tussen dat de koningin niet
in de twee,de broedkamer kan komen en toen vroeg
ik ik aan hem of ze dan vroeg gaan zwermen nee zei
hij ik krijg altijd zwermen rond half mei en half juni
eerder niet! zijn de bijenvolken daar nog wel geschikt voor
tegen woordig om dat de volken zo groot worden?

B.Speet

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: bijen houden op twee bakken

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 18 apr 2007, 12:23

De koningin heeft maar één bak tot haar beschikking om te leggen. Ze wordt beperkt in het leggen van grote hoeveelheden eitjes. Hierdoor is de aanwas van het volk beperkt. De Renson methode hanteert ook deze strategie. Het is een vorm van broedbeperking.
Helemaal optimaal is het niet om dit op twee bakken te doen. Op drie bakken heb je meer voordelen. De koningin in de middelste bak. Stuifmeel en nectar kunnen onderin worden opgeslagen. Broed in de tweede bak en honing in de bovenbak. In de bovenbak kun je de bijen ook nog eens naar hartelust laten uitbouwen.
Bij het maken van de kunstzwermen kun je dan uit de onderbak een raam met stuifmeel/nectar meenemen en deze in de kunstzwerm hangen. De kunstzwerm heeft dan direct de beschikking over veel stuifmeel en nectar voor het nieuwe broed. Dit is belangrijk, zeker als je de kunstzwermen op de stand laatstaan zodat de vliegbijen op de uode kast terug vliegen en er dus de eerste dagen geen voer binnenkomt. Of het verstandig is om een oud raam in een kunstzwerm te hangen, daar zal Hennie Kroeze het niet mee eens zijn.:D

Van de Renson methode is eveneens een 'voordeel' (Het is maar net wat je wilt) dat het zwermvertragend werkt. Ik kan me indenken dat de broedbeperking op twee bakken ook zwermvertragend werkt. Nadeel is dat je de bijen niet kunt laten bouwen wat weer zwermstemming met zich mee brengt.

Jaap

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: bijen houden op twee bakken

Bericht door de vos roger » wo 18 apr 2007, 15:14

Zo doe ik het meestal ook,tussen de twee broedbakken een rooster met vliegopening voor de darren buiten te kunnen.Boven de tweede broedkamer nog een rooster met de honingkamer erop.Dit is een goede vorm van broedbeperking voor de voorjaarsdracht goed te benutten.Onderaan wordt dan heel veel stuifmeel opgeslagen in de cellen.Na de voorjaarsslinger wordt de rooster tussen de twee broedkamers verwijderd en neemt de koningin de onderste onmiddellijk in om het broednest uit te breiden.
Maar als de bijen op het koolzaad staan is dit niet mogelijk met een rooster tussen de broedkamers,je zou heel vlug zwermstemming krijgen.Thuis kan je vlugger ingrijpen bij zo'n methode als het noodzakelijk blijkt.

roger

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bijen houden op twee bakken

Bericht door LWPisa » wo 18 apr 2007, 19:38

Soms kom ik ook tot een 2-bakken systeem. De oude moer die overwintert is op 1 bak heeft deze volgelegd en komt dan in een nieuwe bak met strips/kunstraat met een rooster en de oude volle bak erbovenop. Dat heeft een paar voordelen...bij sterke dracht halen ze de bovenste BK vol met honing, de moer en bijen hebben ruimte zat en veel te bouwen met als resultaat een vertraging van zwermgedrag en een bak met eerstejaarsraat voor de komende winter.

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten