Jonge imkers gezocht voor Imkertreffen Oostenrijk 2011

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Leon Gütz
Berichten:8
Lid geworden op:za 12 feb 2011, 16:52
Contacteer:
Jonge imkers gezocht voor Imkertreffen Oostenrijk 2011

Bericht door Leon Gütz » za 12 feb 2011, 17:44

Beste mensen,

Even voorstellen, Leon Gütz, 'nieuw' op het Forum, hoewel ik het al ruim 10 jaar volg (waarvan vele jaren via de - helaas vervallen - dagelijkse Forumkrant). Ik zal ooit nog wel meer gaan schrijven en het forum gaan verkennen, maar voor dit moment laat ik het even hier bij, want ...

Reden voor deze aanmelding en dit bericht is het volgende: namens mijn zwager, de voor velen niet onbekende Baldi Dekker uit Oostwoud, ben ik dringend op zoek naar een aantal 'jonge imkers' die zouden willen deelnemen aan een internationaal imkerevenement te weten het "Internationales Treffen Junger Imker In Warth (Österreich)" van 11 tot en met 14 juli 2011. Jong betekent in dit verband tussen de 12 en 16 jaar oud, met andere woorden geboren in 1995 of later. Via andere wegen is het ons niet gelukt de juiste doelgroep te vinden, vandaar dat ik het nu via deze weg probeer. Dat Baldi dit bericht overigens niet zelf plaatst heeft te maken met het feit dat ik net wat handiger met computers ben dan hij :D

Enige achtergrondinfo:
- Vorig jaar was het treffen in Tsjechië - zie http://zlatavcela.rajce.idnes.cz/IMYB_2010/ - dit jaar dus in Oostenrijk;
- Deelname is gratis, waarbij de Oostenrijkse Imkersbond de volledige kosten (overnachtingen, voeding etc.) voor haar rekening neemt - alleen de reis komt voor eigen rekening, maar daar valt waarschijnlijk onderling wel wat te regelen;
- Er worden deelnemers uit meer dan 20 landen verwacht;
- Het programma bestaat (uiteraard) uit allerhande imkerzaken, zoals werken in de bijen, werken met de microscoop, drachtplantenkunde en brokjes theorie. De voertalen zijn Duits en Engels (aangevuld met Tsjechisch, Slowaaks en Russisch), maar vertaling kan natuurlijk ook door de Nederlandse begeleiding plaatsvinden. Daarnaast is er natuurlijk volop ruimte voor 'leuke dingen', informatie-uitwisseling over de verschillende landen etc.
Kortom, een bijzonder leuke kans voor jonge imkers, waarvoor waarschijnlijk helaas de meeste forumdeelnemers nèt te oud zijn :(

En dan nu de oproep: kent (of bent) u een jonge imker die mogelijk geïnteresseerd is en graag als deelnemer een aantal fantastische imkersdagen in een internationaal gezelschap wil doorbrengen, laat hem of haar dan z.s.m. contact opnemen met Baldi Dekker, telefoon (0229) 20 15 08. Even mailen kan natuurlijk ook: dekker-willems18@zonnet.nl en gutz@telfort.nl

Let op: enige haast is geboden, aangezien de inschrijving formeel al aanstaande dinsdag, 15 februari, sluit.

Zegt het voort, zegt het voort, en wij hopen eind juli met een prachtig verslag dit forum te kunnen verblijden.

Met vriendelijke groeten,
Leon Gütz, namens Baldi Dekker.

Leon Gütz
Berichten:8
Lid geworden op:za 12 feb 2011, 16:52
Contacteer:

Re: Jonge imkers gezocht voor Imkertreffen Oostenrijk 2011

Bericht door Leon Gütz » zo 27 feb 2011, 12:55

Beste mensen,

Dat het lastig zou worden, het vinden van jonge imkers, dat was vooraf al duidelijk. Onze oproep van twee weken geleden heeft helaas nog geen enkel resultaat opgeleverd. Waar in andere Europese landen, met name meer naar het oosten, jongeren via een gerichte beroepsopleiding (MBO-niveau) in enkele jaren volwaardig imker kunnen worden, kennen wij in Nederland deze traditie niet. Dat verklaart natuurlijk veel.

Toch zou het jammer zijn als wij vanuit Nederland niet aan dit Europese initiatief deel zouden kunnen nemen. In overleg met de organisatie is de inschrijvingstermijn voor een Nederlandse delegatie verlengd.

Daarom nogmaals graag uw aandacht voor onze oproep: kent u via uw vereniging, een imkercursus, via school (biologieles of profielwerkstuk) of op welke wijze dan ook een jonge imker die interesse zou hebben in dit internationale evenement laat hem of haar dan contact met ons opnemen voor meer informatie.

Alvast bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke groeten,
Leon Gütz, namens Baldi Dekker

Telefoon: (0229) 20 15 08
E-mail: dekker-willems18@zonnet.nl

stefke
Berichten:15
Lid geworden op:vr 26 mar 2010, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Jonge imkers gezocht voor Imkertreffen Oostenrijk 2011

Bericht door stefke » di 08 mar 2011, 23:31

Beste Leon,

is dit enkel beschikbaar voor de jeugd of bestaat er ook
zo'n cursussen voor volwassen imkers?Ik heb eens van
iemand vernomen dat hij het imkeren geleerd had in oostenrijk,nu vraag ik me af
of je inderdaad voor een korte periode(een week ofzo)het
imkeren kunt verfijnen in oostenrijk bij grote imkers? :be8:
Ik heb vroeger(van m'n 13 tot m'n 24) al geimkerd en ga volgende week
terug starten(ben nu 38),maar zou dolgraag eens bijleren bij een imker met
een groot aantal kasten omdat deze imkers dingen doen en weten
waar wij nooit gaan opletten! :be9:
Wachtend op een gunstig antwoord,

Vriendelijke groeten,
Stef

Leon Gütz
Berichten:8
Lid geworden op:za 12 feb 2011, 16:52
Contacteer:

Re: Jonge imkers gezocht voor Imkertreffen Oostenrijk 2011

Bericht door Leon Gütz » vr 18 mar 2011, 17:15

Hallo Stef,

Zoals je ziet ben ik niet dagelijks op het forum te vinden, hoewel dat met de voortgaande 'Zembla-discussie' wel enorm interessant is :D. Excuses dus voor mijn wat late reactie.

Helaas moet ik je teleurstellen. Het Imkertreffen is inderdaad alleen voor 'jeugdigen'. Er is echter een 'ontsnappingsroute' denkbaar: voor zover bij ons bekend is er op dit moment nog geen Belgische delegatie ingeschreven. Als jij in staat bent om 1 à 3 jonge Belgische imkers hiervoor te interesseren kun je zelf als begeleider mee. Laat even wat weten als je hier interesse in hebt en mogelijkheden ziet om een ploegje bijeen te brengen.

Voor wat betreft opleidingsmogelijkheden bij grote imkers in Oostenrijk, daar ben ik helaas niet van op de hoogte. Misschien kun je contacten leggen via een Oostenrijks forum o.i.d.

Veel succes,
Met vriendelijke groeten,
Leon

stefke
Berichten:15
Lid geworden op:vr 26 mar 2010, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Jonge imkers gezocht voor Imkertreffen Oostenrijk 2011

Bericht door stefke » di 22 mar 2011, 21:04

Sorry Leon,

ik denk niet dat dit me gaat lukken,ben zelf maar juist terug bezig van deze week
met imkeren na er even vantussen te zijn! :be9:
Ik wou gewoon even weten of die kans erin zat,ik denk dat je op zo'n manier
veel kan bijleren,toch bedankt voor de reactie,

Stef :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten