Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
ellefaye
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 21:21
Contacteer:

Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door ellefaye »

Besten,

Ik heb een probleem. Ik heb sinds 2 weken bijen op mijn dakterras. Ze zitten in mijn muur en gisteren zat er 1 in huis. Vreemd. Want ik heb een erg goed geisoleerd huis en nergens gaten of spleten waar ze doorheen kunnen komen.

Ik heb een verschrikkelijke fobie voor wespen en bijen. Ooit als klein kind 12 keer in de nek gestoken doordat er 1 in mijn haren vast zat (wesp). Ik kreeg ook een allergische reactie en sindsdien ben ik echt (voor jullie misschien onbegrijpelijk) echt bang. Ook heb ik twee jonge katten en als die er 1 in de mond nemen, kan het hun dood betekenen. Ik durf mijn dakterras niet meer op en kan maar 1 raam met hor opendoen. Geef mij slangen, kikkers, muizen en wilde paarden... voor viervoeters geen enkele angst. Maar hoor ik gezoem verander ik in een rondgillende over volle terras springende mafkees. :oops:

Het zijn 'slome' bruine bijen. Lijken op een bromvlieg maar dan met haar en hele lichte strepen. Ik ken ze niet. Ik ken alleen de bekende zwart/gele harige.
Mijn vriend heeft gekeken (want ik ben chicken) en ze vliegen in kleine gaatjes in de muur en onder onze dakrand van de uitbouw (hout). Ik heb geen idee of het solitaire bijen zijn die als groep een eigen nestje hebben of dat er nu honing wordt gekweekt door een zwerm in mijn spouw.

Eén ding is zeker: ze moeten echt weg. Want ik durf niet naar buiten. Durf geen ramen open te doen en ben als de dood dat 1 van mijn katten er 1tje pakt en gestoken wordt. Eén van mijn katten heeft astma en is zeer gevoelig en wellicht net als ik allergisch.

Wat is jullie advies? Wie kan mij helpen? Hoe kom ik van ze af?

Grt,
Ellen
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door maartenkleijne »

Eerste deze geruststelling: ze steken absoluut niet!
gr,
m
ellefaye
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 21:21
Contacteer:

Re: Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door ellefaye »

:-) Dank je wel.
Schijnbaar dus een ras te logeren die geen angel hebben?
Zag wel een punt aan de kont (niet dat ik erg dichtbij kon kijken trouwens).

Als ik ze vergelijk met de wat bekendere: http://www.heerevelden.nl/upload/images/5613.jpg
Deze zijn dikker en meer bruin. En sloom. Ze vliegen niet van je weg, ook al zwaai je met armen en benen (in paniek LOL).
Meer haar. Echte dikkerds. Maar niet zo groot als hommels (die ik gek genoeg minder eng vindt omdat ze zo mooi zijn en drukker bezig met de bloemen dan je pesten, belachelijk he).

Ze zullen zo weer tevoorschijn komen, zal proberen foto te maken (*pakt dutch courage en zoom lens*).
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door wilde »

Zeer waarschijnlijk zijn het Rosse metselbijen (Osmia rufa). Die zijn nu actief. Het zijn solitaire bijen, die wel dicht bij elkaar kunnen nestelen als daar de gelegenheid voor is: veel gaatjes. Alle vrouwtjesbijen in onze omgeving hebben angels en kunnen dus steken. Dit soort bijen doen dat uiterst zelden. Ik doe veel moeite om er zo veel mogelijk op mijn erf in de buurt van mijn huis te hebben door ze nestgelegenheid in de vorm van pijpjes, boorgaatje in houtblokken e.d. aan te bieden. Je kunt er bloot onder liggen te zonnen. Ze steken echt niet. De meeste katten kunnen zeer goed tegen steken, dus ook daar is geen angst voor nodig. Ik had ooit een kat die het niet kon laten naar hommels te slaan met een poot, met de bedoeling ze te vangen. Hij had na verloop van tijd een flink dikke poot van de opgelopen steken, maar ging gewoon door. Daar dus zeker geen zorgen over maken.
Osmia rufa is alleen actief in het voorjaar. Nog een paar weken en dan zijn ze weer al weg (dood), want ze leven niet lang en er is maar 1 generatie per jaar.
Ze zullen wel op onderstaande bij lijken. De vrouwtjes van Osmia rufa hebben 2 hoorntjes op de kop tussen de ogen (onder de antennen). Dat uitsteeksel is hier aan de onderkant van het oog te zien.

Afbeelding
Albert de Wilde
ellefaye
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 21:21
Contacteer:

Re: Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door ellefaye »

Dank Albert,

Gerustelling dat ze uiteindelijk weg zullen gaan. Maar komen ze volgend jaar weer terug?
Ik heb er zelfs 1 leven in de deurpost, waar de dieven klauwen in vallen. Bizar gewoon.

Een kat kan tegen een steek. Maar als de bij in de mond of keel steekt, dan is dat levensgevaarlijk.
En mijn andere kat (een Ragdoll) heeft astma en andere klachten, zal me niet verbazen als hij daar ook allergisch voor is.

Maar buiten dat... het is enorm lastig als je echt bang bent. Ik spreek ook over een stuk of 8 bijen tegelijk op het dakterras en zeker 20 in de steeg bij mijn voordeur. Je mag ze van mij allemaal graag hebben ;-)

Hoe kan ik ze weren? Nu is het te laat. Maar hoe kan ik voorkomen dat ze volgend jaar weer terugkomen? Behalve (wat met dikke rode letters nu in mijn agenda voor januari 2012 staat) alle gaten dichten (en dat is voor een huis van 1928 een hele boel)... zijn er andere truucs? Of raden jullie mij zelfs af de gaten te dichten omdat er larven van de winter leven en als de gaten dicht zijn ze een andere uitweg IN mijn huis zoeken? Pfff lastig dit.

Grt,
Ellen
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door wilde »

Bizar gewoon.
Je biedt deze dieren ideale nestgelegenheid met de gaatjes in de muren. Het zijn niet de enige soorten die erin nestelen. Ook muurwespen, pottenbakkerswespen en diverse andere graafwespen en bijtjes zijn er te vinden bij de gaatjes in de loop van de zomer. Ik weet niet hoe lang je er al woont, maar dit is niet een verschijnsel van dit jaar. Ze zitten er al jaren. Er is dus niets bizars aan dat ze kiezen wat je ze aanbiedt. Wees er blij mee en geniet ervan, want zo draag je bij aan de biodiversiteit. De weerzin zit tussen je oren en je zult een andere manier moeten vinden om daarvan af te komen.
Ik heb vele honderden soltaire bijen en wespen rondom mijn huis en heb er nooit een steek van gehad; wel van de ongeveer 1 miljoen honingbijen die ook naast mijn huis staan. Dat zijn bastaarden die af en toe wat verdedigingsgedrag vertonen en dat is ze te vergeven, want dan heb ik ze eerder wat verstoord door ze open te maken, zoals gisteren toen ik honingkamers bijplaatste. Eén bij viel mij later aan toen ik in de tuin liep, maar een steek leverde het niet op. Mijn vrouw is allergisch voor bijengif en dan worden die honderduizenden honingbijen zo dichtbij mogelijk als een bedreiging gevoeld. In het deel van de tuin waar de bijenvolken staan blijft ze op afstand en dat gaat goed.

Het dichtmaken van de gaatjes zal je niet helpen als die doorlopen naar de binnenkant. Dan zullen de verpopte insecten langs de andere kant de nestholte verlaten. Niet doen dus, want het zal vergeefse moeite blijken te zijn. Veel mensen zijn ooit door een wesp gestoken en dat is niet aangenaam, maar de meesten hebben toch niet die paniek voor vredelievende andere angeldragers. De kans op de steek van een wesp is vele malen groter dan op die van een ander insect. Waarom zou je die andere dan tussen je oren veroordelen voor iets dat ze niet doen. De kans op een wespenplaag zal deze zomer met dit warme voorjaar erg groot zijn. Ik zie nu al diverse koninginnen nestmateriaal zoeken in mijn tuin, waaronder ook tot mijn voldoening enkele Franse veldwespen: werkelijk schitterende dieren, die niet agressief zijn in tegenstelling tot de Duitse en gewone wesp, die veel talrijker zijn. Die zie ik liever wat minder omdat ze ook lastig zijn voor mijn bijenvolken in het najaar. Deze wespen steken overigens alleen als ze in het nauw zitten of als je te dicht bij het nest komt.
Succes met je insectenparadijs.

http://www.ahw.me
Albert de Wilde
ellefaye
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 21:21
Contacteer:

Re: Fobie: graag hulp/advies - bijnen in muur

Bericht door ellefaye »

Ik vind het super dat je mij probeert van mijn angst af te helpen. En ook ik maak mij er schuldig aan mijn schoonmoeder van haar muizen angst af te helpen. Maar een echte fobie zit diep geworteld en krijg je van een enthousiast verhaal er niet uit. Natuurlijk is een angst tussen de oren. Als ik relativeer is het ook belachelijk... maar een lichamelijke paniek reactie kan je niet even uitzetten. En mijn jongste kat had er vorige week 1 in haar bek... en ik word zelfs liever 1000x gestoken (zal ik niet overleven maar bij wijze van spreken) dan dat mijn kat er 1 in de keel krijgt.

Ik woon er nu 3 jaar en dit is het eerste jaar dat we ze hebben. Tenminste... zo veel tegelijk.
Opvallend is dat mijn buren geen (metsel)bijen hebben. Vast wel maar niet zo veel als ik. Die hebben ook huis vol op het zuiden in de zon en zijn vergelijkbaar met mijn huis. Opvallend dus dat ons huis opeens favoriet is.

Met bizar doelde ik eigenlijk op de gaten die in de deurpost zitten en dus vaak dicht zijn. Eentje heeft dus een rare plek gekozen omdat de deur vaak dicht is. Zodra deze opengaat, komt ze terug en is ze druk in de weer.

Ik geef toe dat het facinerend is (vooral omdat ik me er nu in moet verdiepen). Maar liever zie ik ze op tv dan zoemend rond mijn hoofd. Want serieus ik krijg er de 'cold sweat' van.

Nogmaals dank dat je de moeite neemt en probeert te helpen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 52 gasten