gerechtelijke uitspraak genhoning

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door jossmits » zo 25 sep 2011, 21:29

Jeroen,
Er is onderzoek uit 1982 van Kirk Visscher van de Cornell universiteit waarin de vliegafstand van bijen is uitgezocht. Dit onderzoek is aangegeven in het boek van Thomas Seeley: "The wisdom of the hive". op blz 49/50. De belangrijkste conclusies: Bijen vliegen naar bloemen (velden) op een afstand van gemiddeld 2,2 km. De maximale afstand is 10,9 km. 50% van de vluchten vindt plaats op een afstand van minder dan 1,5 km. 95% van de vluchten op een afstand van minder dan 6 km. (ze bezoeken dus een oppervlak van meer dan 100 vierkante km!!), en 5 % van de vluchten vindt altijd nog plaats op een afstand van meer dan 6 km van de kast!. Dit is onder normale omstandigheden, dus niets geen hongervluchten.
Dit onderzoek is door andere onderzoeken bevestigd.(zie Seeley).

10 km aanhouden is, gezien dit onderzoek, dus niet overdreven.

Groeten,
Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 sep 2011, 22:31

jossmits schreef:Jeroen,
. De maximale afstand is 10,9 km.

10 km aanhouden is, gezien dit onderzoek, dus niet overdreven.

Groeten,
Jos
Dit betekend dus concreet dat in Nederland Bijenvolken verplaatsen binnen de 21,8 Km Bijenverlies betekent ??

Jaap v P

Imker MIJM
Berichten:14
Lid geworden op:wo 27 jul 2011, 17:12
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door Imker MIJM » ma 26 sep 2011, 01:10

Hallo Jos,
is er ook iets bekend, beschrijft dat boek er iets over, over de vliegsnelheid van de bijen?
Als ze over deze afstanden honing moeten verzamelen moeten ze wel een forse snelheid vliegen om een beetje efficient te zijn.
Een retour vlucht is dan 20 km!
Groet,
Imker MIJM.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door semar » ma 26 sep 2011, 09:14

jossmits schreef: 10 km aanhouden is, gezien dit onderzoek, dus niet overdreven.

Groeten,
Jos

denk dat de afstand die wordt gevlogen wel degelijk met voedselaanbod te maken heeft.
Ik verplaats regelmatig volken over mijn 2 standen en die ligen hemelsbreed 800 METER uit elkaar.
zonder terugvliegers.
mijn conclusie = als ze dichter bij huis kunnen shopen gaan ze niet verder.
het drachtgebied waar je staat heeft een aanmerkelijke invloed op hoe ver bijen vliegen.
Als de bijen zó ver moeten vliegen is er naar mijn gevoel wel sprake van een slecht drachtgebied!
Honger kun je het niet noemen, (ze shopen wel) maar verliezen waanzing veel energie aan de afstand.
Dit onderzoek toont alleen aan hoe taai bijen kunnen zijn.
Onderzoeken hebben alleen waarde als de omstandigheden vergelijkbaar zijn, en helaas is dat met bijenhouden vaak niet het geval.
In de praktijk is aanhouden van 10 km afstand dan ook ver overdreven.

Vriendelijke groet
SemarDominique

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door Albert Stoter » ma 26 sep 2011, 09:49

Op de Imperpedia-pagina actieradius van de haalbij heb ik getracht een samenvatting van de verschillende omstandigheden te maken waarin verder of minder ver wordt gevlogen dan de vaak genoemde 3 kilometer.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door jossmits » ma 26 sep 2011, 21:42

De vraag was hoe ver moeten bijen van genplanten afstaan om er zeker van te zijn dat geen gen honing wordt gehaald. Als ze volgens onderzoek dan soms meer dan 10 km vliegen dan moet m.i. die afstand tenminste 10 km zijn.
De vliegsnelheid van bijen is 25 km per uur.
Het onderzoek is uitgevoerd in Arnot forest. Dat is een gebied met tenminste zoveel dracht dat er (voor de varroa) wilde volken voorkwamen en inmideels volgens recent onderzoek van Seeley opnieuw wilde volken voorkomen.
Als Visscher dit onderzoek midden in een 100 ha zonnebloemveld had uitgevoerd zou er waarschijnlijk iets heel anders uitgekomen zijn. Maar wetenschappelijk niet erg interessant. Dit onderzoek is interessant omdat het aangeeft wat het foragegebied van bijen onder normale omstandigheden is. Om de invloed van grote of kleine dracht uit te sluiten is het onderzoek ook over vier perioden van negen dagen uitgevoerd.
Overigens kan ik het boek van Seeley van harte aanbevelen voor iedereen die geinteresseerd is hoe een complexe gemeenschap als een bijenvolk functioneert.

Jos

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door J.Evers » zo 02 okt 2011, 22:48

Hoi Jos,

Inmiddels ben ik weer terug in NL en bijna klaar met mijn jetlag!

Dank voor je reactie, zo zie ik ze graag hier op het forum en ik ga ook zeker eens in de literatuur kijken die je genoemd hebt.

Even een vervolg vraag, wanneer iedereen in de omgeving van Grebbedijk 14 wageningen nu met zijn bijen 10 km uit de buurt van die GMO plot gaat blijven, zou die teler dan niet onder zware druk van zijn collega's komen te staan om deze om te zagen??

Grt.
Jeroen
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door J.Evers » zo 02 okt 2011, 23:06

Ik heb even google earth erop nageslagen maar de hele Neder Betuwe en de hele Overbetuwe vallen in die straal van 10 kilometer.

Gezien de hoeveelheid fruitteelt in dit gebied en het belang van bestuiving door bijen in dit gebied zou je toch denken dat we hier een statement zouden moeten kunnen maken?

Voor de duidelijkheid, iedere imker die met zijn bijen binnen dit gebied staat en zijn honing wil verkopen heeft een paar opties;

1. Op het etiket van zijn honing vermelden dat deze mogelijk / vermoedelijk GMO sporen bevat
2. Zijn honing voor veel geld te laten testen op deze GMO sporen en bij contaminatie weg te gooien
3. De honing zo wie zo weg te gooien en genoegen te nemen met het bestuivingsgeld. Let er wel op de je in dit geval niet na het fruit wel naar de linden kan gaan en dan kan denken dat je volk GMO vrij zal zijn, die honing daar kun je dan dus ook niets mee.

Er leven voor zover ik weet geen weldenkende mensen in NL die WEL GMO voedsel willen eten. Zeker niet wanneer we kijken naar de trends ten aanzien van duurzaamheid enzo....

Grt.
Jeroen
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door maartenkleijne » ma 03 okt 2011, 03:13

Nuance: er bestaan ook burgers die menen dat GMO uit het oogpint van duurzaamheid principieel beter is.
gr,
m

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: gerechtelijke uitspraak genhoning

Bericht door Berend » ma 03 okt 2011, 09:10

J.Evers schreef:Er leven voor zover ik weet geen weldenkende mensen in NL die WEL GMO voedsel willen eten.
En de vraag is dan natuurlijk hoe groot de groep weldenkende mensen is in de totale populatie...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten