Uw stelling getest

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Uw stelling getest

Bericht door Franschman » do 24 mei 2012, 21:48

Beste Beeleevers,
Wellicht is dit een aanrader voor de kritische imker. Het idee komt van de NRC next.
U formuleert een/stelling cq. bewering en wij ( forumdeelnemers) bepalen, is die bewering:
0 Waar
0 Grotendeels waar
0 Half waar
0 Grotendeels onwaar
0 Onwaar

Bijvoorbeeld;- Zonder imkers zullen in Nederland honingbijen verdwijnen.
Als U commentaar geeft dan graag met argumenten voor uw keuze!

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door jomme » do 24 mei 2012, 22:34

Geef maar de aanzet Franchman

Ik zou zeggen onwaar omdat de Belgische en Duitse zwermen zich niet aan de landsgrenzen zullen houden hehe...

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door wilgenroosje » do 24 mei 2012, 22:40

Ik denk 'grotendeels waar'. We zijn helaas in een situatie dat wilde volken bijna niet meer langjarig kunnen overleven. Hier en daar zal er nog wel een volkje zijn dat het enige tijd redt en mogelijk komen er al en toe inderdaad volkjes van over de grens, maar het zal allemaal helaas niet veel meer zijn vrees ik.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door Arnold » do 24 mei 2012, 22:43

*** ik zie persoonlijk het nut van dit onderwerp niet in.. ***
als NRC dit wil weten zullen ze er wel onderzoek naar doen lijkt mij...
ook is je beginpost niet helemaal duidelijk bij mij :oops:

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door jomme » do 24 mei 2012, 22:49

Soms kan men toch dingen doen voor de lol zonder dat ze nut hebben? Veel zaken die nut moeten hebben hebben dit ook niet :be9: :be9:

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door LWPisa » do 24 mei 2012, 23:07

Het hangt er van af hoe Nederland zich als habitat ontwikkelt. Op het moment zou ik zeggen dat wilde honingbijen zonder imker heel zeldzaam zouden zijn, er zijn niet genoeg holtes en/of bruikbare flora. Er moet een flinke populatie kunnen zijn voor natuurlijke selectie en die moet genoeg ruimte en de juiste voeding. Als Nederland in de loop van de tijd in een soort post-apocalyptische spookstad met heel veel holtes verandert, zonder mensen en met een verwilderde flora, dan zou ik gokken dat je ze veel gaat zien. Zeker als het klimaat goed opwarmt.

Lennard

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Uw stelling getest

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 mei 2012, 01:52

Waar.

Ben het met de argumentatie van pisa eens.

Dode holle bomen zijn in ons landschap niet meer te vinden.
Deze worden door de moderne mens onmiddelijk opgeruimd.
Alleen de imker geeft de bijen een beschutte plaats om de elementen te overleven.

Doordat de modernen mens het landschap zo inricht zodat hijzelf wil en niet aan de bijen denkt heeft de bij mijns inziens de mens ook nodig om van die percelen suikerbiet suiker te maken en ze dit te voeren.
Ik woon in de groene woestijn (veeteeldgebied) en heb dit aan den lijve ondervonden.

Ook heeft de moderne mens,behalve dan de imker,een hekel aan insecten en moeten deze onmiddelijk worden verdelgd.
Nuttige beesten of niet,weg ermee!

Blijft dus geen honingbij over.

Ja,post apocalyptisch dat zou de honingbij goed helpen denk ik.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door jossmits » vr 25 mei 2012, 07:46

Ik sluit me bij Lenard en Alfa aan
Jos

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door Franschman » zo 27 mei 2012, 12:44

Dank mensen voor Uw reactie.
Mijn insteek was in de meest gevolgde richting. De stelling is mijnsinziens waar en ik pleit er dan ook voor dat imkers en de opleiding tot imkers meer gestimuleerd zouden moeten worden ook door een financiële input. In Frankrijk is dat al het geval voor medicatie tegen Varroa en subsidie op bijvoorbeeld kastonderdelen ( bodems) en kunstraat. Zoals er een "wijngrens" bestaat zo bestaat er ook zoiets als een 'bijengrens' die door natuurlijke-( klimaat etc) maar vooral door menselijk toedoen verder zuidelijk in Europa is opgeschoven.
Ook op lager administratief niveau( gemeente) zouden imkers wat meer in de watten moeten worden gelegd ( Bijentuinen bijenvriendelijke gemeentelijke beplanting). Imkers vormen immers de rotsen in de branding van natuurbehoud en zorgen voor behoud van biodiversiteit !! :clap:

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Uw stelling getest

Bericht door Franschman » zo 27 mei 2012, 12:51

Nu een stelling/ bewering van U ! :doh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten