eerste honing

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
vdiesveld
Re: eerste honing

Bericht door vdiesveld » vr 15 jun 2012, 09:14

Ik heb nog een honing gehad dit jaar, maar ze zijn wel bezig het mondjesmaat op te slaan. Stel dat het nog erg goed gaat binnenkort, weet iemand hoe het dan zit met varroabestrijding. Ik weet dat je geen mierenzuur kunt verdampen met nog een honingkamer er bovenop. Maar hoe zit dat met thymovar bv? Kan ik thymol producten gebruiken terwijl ik nog honing moet slingeren daarna?

Groet, Vincent

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 15 jun 2012, 10:04

Dat moet je niet doen. De Thymovar zal een doordringende thymlucht aan de honing geven. Dan kun je beter de honingkamer een paar dagen afnemen en bestrijden met mierenzuur, maar beter is toch om te wachten tot na de honingoogst.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door TubaLeoVoet » vr 15 jun 2012, 12:04

Paul67 schreef:
Natuurlijk moet je voeren zonder honingbak erop. Ik zou alleen geen suikerdeeg nemen: dat gaat te langzaam. Suikerdeeg kun je mooi gebruiken voor volken die voorlopig nog geen productievolk zijn. Maar ik hou er eigenlijk rekening mee dat de komende dagen de zomerdracht gaat losbarsten. En dus heb ik gisteravond het laatste beetje voer op de volken gegooid. Van het weekend gaan de honingbakken erop, waarna ik vele plengoffers zal gaan brengen aan de weergoden.
Wat voor een voer moet je dan wél geven?
En eigenlijk is de betere vraag: is er voer dat geschikt is gedurende welk moment dan ook in het jaar? Merknaam? Hoe precies voeren?
Nutella ?
:whistle:

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Paul67 » vr 15 jun 2012, 12:55

Nutella ?
Erg leuk...

Dus nu weer serieus:
Welke voeding is geschikt voor bijvoeren gedurende elke periode in het jaar dat dat nodig zou kunnen zijn?
Wat is de bijbehorende merknaam en hoe moet je het precies voeren?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door jasper-k » vr 15 jun 2012, 17:30

1 op 1 suiker en water samenvoegen en laten oplossen, et voliá suikerwater :clap:
zijn ze dol op!

bakje op de dekplank met gat, lege honingkamer omheen zetten deksel erop en klaar...
Half litertje per keer geven, zo veel dat ze het meteen gebruiken en niet gaan opslaan/verzegelen. Weerbericht en hoeveelheid voer in de kast goed in de gaten houden en op tijd stoppen want als het weer beter wordt kan met de huidige lindebloei, de honing en masse binnen komen, vocht genoeg in de grond, nu alleen nog warmte en zon...

succes met voeren
Met vriendelijke groet, Jasper

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door henkwim » za 23 jun 2012, 22:00

Paul67 schreef:Welke voeding is geschikt voor bijvoeren gedurende elke periode in het jaar dat dat nodig zou kunnen zijn?
Wat is de bijbehorende merknaam en hoe moet je het precies voeren?
Je kan een volk een raam droge suiker mee geven als je tweifelt of er voldoende dracht is en je geen tijd hebt om af en toe een oogje in het zeil te houden. Droge suiker kan je geven in een broedkamer die je aan beide zijden dicht maakt met een plaatje spaanplaat of zo. Een kleine rand aan de bovenzijde open laten voor de bijen en om te vullen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten