Stand kwijt :-(

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:
Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Paul67 » vr 06 jul 2012, 22:36

Jammer dat het zo gelopen is Santtu...
Veel succes gewenst met doorstarten of opnieuw beginnen in elk geval!

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door p.zwartepoorte » vr 06 jul 2012, 22:45

dat is wel balen dat je niet meer terug mag komen ze zullen dan ook minder vruchten hebben
maar ik zal gewoon andere zuivere buckfast moeren in voeren dan heb je voor de winter goed volk dat ga ik ook doen
met 1 volk
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 08 jul 2012, 10:07

Gisteravond ben ik langs wat mogelijke standplaatsen geweest en heb contact met wat mensen gezocht. Ik heb waarschijnlijk toestemming om ze een bosperceel te zetten. :be8: Morgen fiets ik ook nog even langs iemand met een leuk stukje grond. Hij was gisteren niet thuis, maar volgens zijn schoonzoon een enorm natuurmens, dus dat geeft ook hoop. Beide plaatsen zijn op steenworp afstand van een blauwe bessenkwekerij, ongeveer 1,5km van de bebouwde kom van Ermelo en Putten en heel dicht bij de Groevenbeekse heide. Lijkt mij een goede plaats. Ik heb goede hoop dat het goed gaat komen.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Paul67 » zo 08 jul 2012, 10:46

Nogmaals succes Santtu! :be8:

Groet, Paul

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 10 jul 2012, 10:24

JOEPIE!!!! Ik heb een nieuwe plek gevonden waar mijn bijen mogen staan! Ik mag geen stal met dak bouwen, maar wel een stellage waar de kasten op kunnen staan. Iets minder goed voor de kasten, maar dat zie ik dan de komende tijd wel weer. Het plekje is op aan de rand een bosperceel, met uitvliegmogelijkheid een weiland in. In de buurt staan wilgen, blauwe bessen en is een heidegebied. De bebouwde kom op minder dan 1,5 km, dus het lijkt me wel een goede plek. En ik kreeg al de mogelijkheid aangeboden om de bijen in het heideseizoen op de heide zelf te zetten. :dance: :be9:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door semar » di 10 jul 2012, 10:38

Ik raad je aan ivm de houdbaarheid van je kasten én het ontbreken van een dak,

maak je stand vlakbij de hoofdstam van een groote oude bladverliezende boom staan (wel kijken of het een robuust exemplaar is).

je heb dan in het voorjaar dat de zon je kasten kan bereiken (geen blad) en in de zomer staan de kasten lekker koel en redelijk droog,
dat scheeld echt in het behoud van de kasten ik heb nog kastddelen van 35 jaar oud in gebruik.
heb slecht een keer een stand ópen´stand gehad en dat beviel me duidelijk minder.
sukses man!

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 10 jul 2012, 10:52

semar schreef:Ik raad je aan ivm de houdbaarheid van je kasten én het ontbreken van een dak,

maak je stand vlakbij de hoofdstam van een groote oude bladverliezende boom staan (wel kijken of het een robuust exemplaar is).

je heb dan in het voorjaar dat de zon je kasten kan bereiken (geen blad) en in de zomer staan de kasten lekker koel en redelijk droog,
dat scheeld echt in het behoud van de kasten ik heb nog kastddelen van 35 jaar oud in gebruik.
heb slecht een keer een stand ópen´stand gehad en dat beviel me duidelijk minder.
sukses man!

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bedankt voor de tip, ik ga kijken wat ik op die plek kan doen. Er staan daar eiken en beuken. Ik heb nog losse dakdelen, die kan ik natuurlijk wel met een steen op het dak leggen. Scheelt allicht iets. In ieder geval ben ik blij dat ik door kan imkeren :-)

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Freek » za 04 aug 2012, 16:19

Hoi Santu

Gefeliciteerd met de nieuwe plek.
Ik gebruik Carnica bijen deze zijn toch wel een flink stuk rustiger dan bastaarden.
Ik heb hier een klein drieraams volkje die kan ik zo doorbladeren in korte broek zonder laarzen handschoenen kap of pijp (of het verstandig is, weet ik niet maar ik doe het zo wel eens, misschien is dit volkje extra lief omdat ik ze elke dag suiker voer met de jampot) :D.
Inderdaad alleen de P volken (=F0) en de F1 gebruiken, P volken, raszuivere carnica zijn het meest rustigst echter de F1 halen indien het goede moeren zijn twee keer meer honing vanwege het heterosiseffect van carnica een keer terugkruisen met de bastaardbij, echt enorme platen broed kunnen ze maken.
Indien rasbijen gewenst,'t is een kwestie van de huidige bijen ombouwen naar carnica of buckfast, daarvoor is het handig een zo'n volkje te kopen dit mag een F1 zijn daarvan kun je, als ze hopeloos moerloos zijn eitjes inhangen in je bastaarden. Je krijgt dan F2 volken, dat is alles, in een klap naar F1 door P eitjes in te hangen schijnt een te grote stap te zijn naar wat ik gehoord heb.
Die kun je bijv het jaar daarop weer omturnen naar F1 door eitjes van een P volk in te hangen. Een P volk krijg je het goedkoopst door een raszuivere koningin te kopen en die in te voeren in een drie ramer met F1 bijen (dit is denk ik het moeilijkste van het imkeren met rasbijen toch het is te doen).

Groet,

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 04 aug 2012, 20:40

Vorige maand heb ik op de bijenmarkt in Uddel een Buckfast volk met F1-moer gekocht. Met een "zachtaardigheidsgarantie". Wat een verschil met mijn bastaarden zeg! Ze staan op dezelfde stand, dus in korte broek lukt niet (zoals ik onlangs duidelijk te voelen kreeg...). Als ik het Buckfastvolk bekijk trekt eigenlijk geen enkele b zich iets van mij aan, als ik met de andere volken bezig ben vliegen er regelmatig bijen tegen mijn kap aan om me te laten weten dat ik niet gewenst ben... Volgend jaar gaan de andere twee volken ( een moer heeft gepaard met een F-16, i.p.v. een bij), om naar Buckfast. Ik wil toch graag zonder bescherming even bij mijn stand kunnen kijken zonder direct gestoken te worden.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Stand kwijt :-(

Bericht door p.zwartepoorte » za 04 aug 2012, 21:52

Als je straks alleen maar goede buckfast volken hebt dan wil je niks anders meer :D
Ik gebruik geen kap of rook voor me buckfast volken
Is gewoon een genot om met zulk bijen te werken En als je van die F16's gewent bent dan over gaat over buckfast dan is het dag en nacht verschil
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 65 gasten