'Onkruid met gif bestrijden is beter voor milieu'

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Re: 'Onkruid met gif bestrijden is beter voor milieu'

Bericht door jomme » wo 22 aug 2012, 18:52

Jaap v.Popering schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Eigenlijk kan het wel: als ik in de tuin bezig ben, met mooi weer, :whistle:
Maar wat wanneer je tuin 50 hectare groot is ?? en daar ook je boterham nog een keer op moet verdienen . :think: P
Ok dan mag je vergif spuiten zoveel je maar wilt, tis tenslotte je eigen grond en als je er maar rijk van wordt mag alles toch? :whistle:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 'Onkruid met gif bestrijden is beter voor milieu'

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 aug 2012, 21:00

jomme schreef:
Ok dan mag je vergif spuiten zoveel je maar wilt, tis tenslotte je eigen grond en als je er maar rijk van wordt mag alles toch?
Denk je dat echt ?? Dan zou ik mij beter voor laten lichten. Daar hebben wij een toelatingsbeleid voor ,en bij een overtreding worden er boetes van duizenden euro's opgelegd en vervolgens is daar nog nooit één agrariër rijk van geworden .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Onkruid met gif bestrijden is beter voor milieu'

Bericht door Ewout » do 23 aug 2012, 11:17

Voor de volledigheid: het rapport is hier te vinden: LCA-quickscan vergelijking onkruidbestrijdingsmethoden. Er is naar veel meer gekeken dan energiebalans:

Klimaatverandering, humane gezondheid
Klimaatverandering, ecosystemen
Ozonlaagaantasting
Verzuring, bodem
Vermesting, zoetwater
Humane toxiciteit
Smogvorming
Fijnstof vorming
Ecotoxiciteit, bodem
Ecotoxiciteit, zoetwater
Ecotoxiciteit, zoutwater
Ioniserende straling
Landgebruik, agrarisch Land
Landgebruik, urbaan Land
Landtransformatie
Uitputting, mineralen/metalen
Uitputting, fossiel

Het gif dat wordt gebruikt in de studie is Glyfosaat ("Roundup") in verschillende concentraties (9% of 50%) en verschillende manieren. Glyfosaat schijnt voor bijen onschadelijk te zijn.

Belangrijk is dat de conclusie een (gewogen) optelsom is van de scores op alle punten ("ReCiPe"), je kunt voor jezelf een andere weegfactor nemen als je bepaalde dingen belangrijker vindt... Hier een citaat uit de conclusie:
De resultaten laten zien dat wat betreft zoet- en zoutwater ecotoxiciteit en eutrofiëring de chemische
methodes de hoogste impact hebben. Op humane toxiciteit, landgebruik en minerale uitputting scoren de
borstelmethodes het hoogst. Bij fijnstofvorming wordt de hoogste impact gevonden bij de heet water
methode. In de impactcategorieën klimaatverandering en fossiele uitputting heeft branden de hoogste
impact en scoren ook hete lucht en hete lucht/heet water/IR hoog.
Wanneer de impactcategorieën apart worden beschouwd is er dus niet één scenario dat altijd als beste of
als slechtste scoort.

Wanneer de impactcategorieën volgens de ReCiPe methode worden opgeteld tot een totaalscore, is te zien
dat klimaatverandering, fossiele uitputting en fijnstof vorming de grootste bijdrage leveren aan de
totaalscore.
De scenario’s met chemische bestrijding hebben een aanzienlijk lagere totale impact dan de andere
scenario’s. De borstelmethode scoort iets hoger, waarbij te zien is dat de mate van extra slijtage van de
tegels een grote invloed op het resultaat heeft. Het branden, het hete lucht en het hete lucht/heet
water/IR scenario scoren het hoogst in de totaalscores.
Als je het echt interessant vindt en hierover wilt discussieren, raad ik je aan het rapport te lezen ('t is ook weer geen compleet boekwerk)! Ik vond het zelf erg interessant en je kunt er dan ook fatsoenlijke argumenten bij gebruiken (no offense). Uiteindelijk komt het neer op het wegen van alle impact, en daar valt waarschijnlijk zelfs met de onderzoekers nog te twisten :be5:
Overigens zal dat krabbertje van Santu ook niet slecht scoren, maar ik denk niet dat een gemeente dat als optie ziet. Voor de volledigheid hadden ze het wel mee kunnen nemen...

oscarvrij
Berichten:3
Lid geworden op:do 03 dec 2009, 23:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 'Onkruid met gif bestrijden is beter voor milieu'

Bericht door oscarvrij » vr 24 aug 2012, 20:05

Interessant om de bestrijding met gif en handmatig bestrijden te vergelijken. Maar nog interessanter om te overwegen minder 'onkruid' te verwijderen. Waar in mijn buurt onkruid op de stoep groeit, is dat omdat er zo weinig gelopen wordt, dat je je kan afvragen waarom er tegels liggen. En je kan je afvragen waarom, als er toch zo weinig mensen overheen lopen, er bestreden moet worden.

Juist als gemeenten flink moeten bezuinigen ligt het voor de hand om het spaarzame natuurlijk opgeschoten groen eens met rust te laten of eens wat langer de kans te geven. Voor de kalevoegenmaffia en de zwarte aardebrigade: ga zelf maar voor je eigen deur schoffelen maar laten we stoppen onze belastingcenten aan het onnodig bestrijden van groen uit te geven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten