Verwaarloosde bijen in De Liereman

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door agastache »

de legendarische nederlandse bemoeizucht kent inderdaad geen grenzen
Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door wilgenroosje »

Voor hen die zich afvragen "hoe Jelte het in zijn hersens krijgt" of die vinden dat er sprake is van grenzeloze bemoeizucht; volgens mij heeft Jelte nog niets anders gedaan dan iets constateren, vervolgens vragen wie er iets van weet en het voornemen te hebben om contact op te nemen met de imkerbond of mensen van het bezoekerscentrum.

Ik neem aan dat Jelte verstandig genoeg is om niet zomaar zelfstandig kasten te gaan verwijderen en dergelijke dus laten we nu niet meteen allemaal met het opgeheven vingertje aankomen.

Jelte, ik sluit mij aan bij Bart .... hou ons op de hoogte .... Ik vind het een intrigerend verhaal en ben benieuwd om ooit te horen hoe het zo is gekomen en hoop dat je er achter komt.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door A.A. Staals »

Sommige lezen niet goed. Jelte doet niets vraagt zich alleen iets af. Maar het gaat om het voorstel van Bart.

ad staals
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Jelte Pieter krijt hielendal neat yn syn harsens....mar folget kreas it juste paad sa as it heart.

Natuurlijk zou ik nooit de volken daar weg halen zonder overleg. Dat is niet juist en zou ongehoord zijn.
Niettemin een dergelijke verwaarlozing van de bijen(kasten) is ook ongehoord.
Vanmiddag contact gehad met de beheerder/verantwoordelijke van het gebied. Ik uitleggen aan een leek waarom een verwaarloosde stand ongeoorloofd is (besmetting van vuilbroed en noem maar op). In eerst instantie dacht hij dat het om de bijenstal in het gebied ging, maar de imker van deze bijenstal heeft alles keurig op orde!

De verwaarloosde stand behoort tot een oude man toe en is privee eigedom (zoals heel veel natuur/bosterreintjes in Belgie dat is). Hij heeft de oude man al heel lang niet meer gezien. Hij erkende dat het een rommeltje was. Hij zou gaan informeren en er achteraan gaan. Ik heb 'geeist' dat er wel met mij teruggekoppeld wordt (al was het maar om: ... 'want we hebben meer zulke imkers en ik wil graag weten hoe we hier in de toekomst mee om moeten gaan').

De site wordt geinspecteerd, de imker wordt opgespoord en er wordt met mij teruggekoppeld. Het verhaal wordt dus vervolgd...

gr
JP
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door Bart de Coo »

Als je tijd en zin hebt, gooi het op het forum. Leuk!

Ik heb wel eens vaker van dit soort verhalen gehoord. Ik meen mij iets te herinneren uit de omgeving van Arnhem. Imker al jaren geleden verdwenen, wellicht overleden, stal al jarenlang verwaarloosd en toch een hoop actieve kasten. Iemand ontdekt dat. Stallen liggen vaak zeer afgelegen en verscholen! Imker erbij gehaald. Ik had zo'n imker dolgraag willen zijn. Ik vind dit soort dingen echt door en door romantisch. Er maakt zich een onbeschrijflijke weemoed meester van mij.

Zo heb ik een aantal maanden geleden een stal staan opruimen van een overleden imker. Hij was lid bij ons, maar wegens omstandigheden nu niet meer. Er waren helaas geen levende bijenvolken meer op de stal, maar wel een prachtig mierennest in een van de kasten en allerlei spullen waar verhalen omheen zweefden. Prachtig. Ik ga aanstaand voorjaar maar eens wat volken overhangen in zijn kasten.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door alfa vulgaris »

Ik hie it ris wat lèzen en it kaam op my oer as wiedest by dy minsken op it hiem west.
Ik wit wol,de measte Friezen doche dèr net min om,mar wit dat it ûnder it Keninkryk fan Hollân strafber is om samar op ien oar syn hiem ta weazen.Net ferstânnig soe ik sa sizze.

Haha,it sil skylk wol sa komme dast do sels it soatsje himmelje kist.

Butter,brea en grien sjippe wa't dat net sizze kin hat in hazze..... :lol:

Oant sjen,

Alfa.
Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door Bas1974 »

pakkend topic,
Mijn hulp is eens via via ingeroepen voor een zwaar bejaarde man die in een verpleeghuis zat en niet meer in staat was zijn bijen te onderhouden. Bij de eerste kennismaking tesamen naar de stal gegaan, en wat ik daar aantrof was voor mijn imkersblik.......... :o
De bijen zonder voer, droge suiker op de dekplank om te voeren, ik kan alles opnoemen, maar daar schiet ik niks mee op.
het is het verhaal wat erachter zat.
De man in kwestie had zijn hele leven bijen gehouden, en de passie die de man had voor de beestjes was te benijden zo groot. Evenals de kennis. De man was enkel niet meer in staat om ze te onderhouden, en het achterstallig onderhoud was niet meer te fixen, thans, ik zag geen manier.
ik heb nog voorstellen gedaan enkele volken te verhuizen naar mijn stal die makkelijk bereikbaar is, er een zorguitje van maken, contact gehad met famillie etc.
De hele handel na enkele bezoeken losgelaten, de man wist als geen ander wat hij deed, maar had de kracht en puf niet meer, en het introduceren van al die nieuwe imkertechnieken...tja.......
het laatste wat ik heb gedaan is de volken die nog redelijk waren een jerrycan invert gegeven, eind augustus/september was dat denk ik, bij inspectie alle ramen leeg zonder voer, vermoeden van flinke varroadruk ook.
het was vorig jaar en denk dat geen van de volken de winter doorgekomen is......of misschien wel. het verwaarlozen van de bijen had in deze zaak te maken met de verbondenheid van de man aan de bijen, het laatste stukje zon in zijn leven in een verpleeghuis, waar dhr dagelijks nog even kon kijken naar iets wat zijn leven lang zijn passie en toeverlaat is geweest, het niet meer kunnen bijhouden, en misschien, wat heroisch gezegd, als we gaan, dan gaan we met zijn allen. Andere generatie, eigengereidheid van de imkerpersoonlijkheid, maar in deze kwestie zeker geen onwil. meer verdriet.
of je dat nu moet melden........

enfin, my 2 cents
bassie
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door semar »

alfa vulgaris schreef:Ik hie it ris wat lèzen en it kaam op my oer as wiedest by dy minsken op it hiem west.
Ik wit wol,de measte Friezen doche dèr net min om,mar wit dat it ûnder it Keninkryk fan Hollân strafber is om samar op ien oar syn hiem ta weazen.Net ferstânnig soe ik sa sizze.

Haha,it sil skylk wol sa komme dast do sels it soatsje himmelje kist.

Butter,brea en grien sjippe wa't dat net sizze kin hat in hazze..... :lol:

Oant sjen,

Alfa.
vertaling graag

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hier ligt een taak voor alfa:).

gr
JP
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Verwaarloosde bijen in De Liereman

Bericht door petro »

Het zou toch wel handig zijn als er algemeen beschaafd nedelands werd geschreven,dan hebben we er allemaal (als het goed is)wat aan.
Petro
alfa vulgaris schreef:Ik hie it ris wat lèzen en it kaam op my oer as wiedest by dy minsken op it hiem west.
Ik wit wol,de measte Friezen doche dèr net min om,mar wit dat it ûnder it Keninkryk fan Hollân strafber is om samar op ien oar syn hiem ta weazen.Net ferstânnig soe ik sa sizze.

Haha,it sil skylk wol sa komme dast do sels it soatsje himmelje kist.

Butter,brea en grien sjippe wa't dat net sizze kin hat in hazze..... :lol:

Oant sjen,

Alfa.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten