Stop maar imkers !! Imker alert !!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ad,

ik maak een enorme domme fout!. Dit moet natuurlijk zijn Thymovar, een op thymol gebaseerd product. Heb het al aangepast in de tekst. Ik schrok me een hoedje. Amitraz in mijn was!
Ik ga Thymovar nog wel een keer testen bij afleggers in de nazomer, maar ik heb het idee dat het toch niet heel efficient is. Heb weinig mijten gezien in vergelijking met oxaalzuur. Na het druppelen van oxaalzuur vielen er toch nog heel wat mijten.
Jelte wie heeft dit getest ( betrijdingsmiddelen wel uitvoerig getest door onderzoekinstituten.)
Die het verkoopt zeker.
Bijv. mierenzuur en oxaalzuur zijn behoorlijk goed getest door universiteiten. Ik weet wel ook die hebben een belang, maar toch hecht ik aan dat onderzoek wel enige waarde.

gr.
JP
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hey Jaap (en Ad misschien ook wel) nog ff dan,

Jaap in je laatste bijdrage schrijf je:
Omdat jij nu deze vraag gaat stellen aan meerdere Imkers die weinig verdwijnziekte hebben , ben je veranderd van gedachten ????
Kun jij mij even vertellen welke gedachten bij mij veranderd zouden zijn???

Even verder:
Ga jij nu denken dat de zo genaamde verdwijnziekte niet te wijten is aan het gebruik van Neonicotinoide
Ga jij dan aan mij vertellen waar ik dit beweerd heb? Dat deze neonics een slechte zaak voor het milieu zijn, kan ik niet ontkennen. Die neonics maken immers van elke plant een gifplant.

In dezelfde zin:
maar aan het niet gebruiken van Apivar . dan heb je het weer mis.
Dit is een interessant deel van de zin alleen begrijp ik hem niet zo goed. Kun je daar iets meer over vertellen en dan aangeven wat je precies bedoeld? Ik denk dat alle deelnemers op het forum hier mogelijk wat van kunnen opsteken.

In de laatste zin:
Omdat in Nederland maar twee middelen toegelaten zijn
En je vergeet even dat er in Nederland nog twee gedoogd worden die je zonder moeilijk te doen zo kunt gebruiken! Bijen@WUR geeft hier in elke folder die zij uitgeven voorlichting over. Maar hierover hebben we al eens eerder gediscussieerd.

En je maakt die laatste zin af met:
en al het andere wat gebruikt wordt niet heb ik nooit geschreven over wat ik dan zou gebruiken ,en dit hou ik zo .
Tussen de regels door Jaap, lees ik dat jij varroabestrijdingsmiddelen gebruikt die niet toegelaten zijn! Leg anders even uit waarom jij en Ad zo geheimzinnig moeten doen over de varroabestrijdingsmiddelen die jullie gebruiken.
Deze niet toegelaten middelen hebben we overigens ook helemaal niet nodig! Hennie Kroese en Hennie Oude Essink zijn hier het levende bewijs van. Zij hebben elk jaar ook extreem lage wintersterfte!!!

Ik wacht je antwoorden op mijn vragen in spanning af :whistle:

Groeten

Gerard
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Kroese »

Gerard Boswinkel schreef: Deze niet toegelaten middelen hebben we overigens ook helemaal niet nodig! Hennie Kroese en Hennie Oude Essink zijn hier het levende bewijs van. Zij hebben elk jaar ook extreem lage wintersterfte!!!
Groeten

Gerard
Hey Gerard,
Ik ben daar niet het levende bewijs van.......
Ik heb een aantal jaren geleden ook winter sterfte gehad.
De jaren daarna ben ik consequenter gaan bestrijden, en voor mijn BF bijen broedloze periodes gaan maken.
Ik doe dit nu enkele jaren door na de Linde de pleegvolken te gaan separeren.
Nu heb ik tijdens de oxaal behandeling gezien dat ik erg sterke volken heb.
Ik heb tot nu toe geen sterfte, als ik 1 reserve Kieler niet meereken dan.

Van mijn separeer methode om de varoa te pakken, heb ik een nieuwe lezing gemaakt. (in combinatie met mijn K.teelt)
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door alfa vulgaris »

Ik ga niet beweren dat voarroa's niet de oorzaak zijn van heel veel bijensterfte,maar ga ook niet beweren dan neonics onschadelijk zijn.

M'n eerste volk heb ik gekocht bij een imker die er openlijk voor uitkwam amitraz te gebruiken.
Hij zei dat hij al 50 jaar bijen hield. In 2009 ofzo had hij alle volken dood.
Amitraz gebruiken is dus niet DE oplossing en de mijt dus niet de enige oorzaak van bijensterfte lijkt me.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Hans van der Post. »

alfa vulgaris schreef:Ik ga niet beweren dat voarroa's niet de oorzaak zijn van heel veel bijensterfte,maar ga ook niet beweren dan neonics onschadelijk zijn.
[........................]
[.......................] en de mijt dus niet de enige oorzaak van bijensterfte lijkt me.
Varroa bestrijden op de juiste tijd in het bijenjaar is de enige oplossing om de "verdwijn ziekte" te voorkomen.
En dit ben ik met Hennie Kroese heel erg eens!
!Hans.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jaap v.Popering »

Gerard

Ik heb inderdaad sommige uitspraken in mijn gedachten verwisseld met die van Gerard B.W.Vos

Over tussen de regels door te lezen , zie onderstaande link ; in beginsel handelend over de Bijensterfte , daarna de opmerking van jou en die is duidelijk niet bedoeld om een chemisch middel via Dhr Bleeker tegen de varroamijt toegelaten te krijgen .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 53#p142753

volgende punt
Hiermee wil ik vertellen dat het terugdringen van de zogenaamde verdwijnziekte niet afhankelijk is van het gebruik van bepaalde middelen . In het verleden heb ik wel eens geschreven ; Ik geef er niet om waarmee je die mijten bestrijd , wat mij betreft mag je die met een pincet verwijderen , maar zij moeten er wel uit . Er leiden vele wegen naar Rome , en er zijn ook meerdere mogelijkheden om deze mijt te lijf te gaan , maar doe dat dan ook doeltreffend .

Over middelen die zo genaamd gedoogd worden hoeven wij het ook niet meer te hebben , ik weet op dit moment niet of deze ( kapstokwet ) nog wettelijk op Europees niveau gebruikt mag worden ,en zelfs van deze middelen zijn er die in het buitenland ook weer niet toegestaan zijn .

Het meest ben ik gefrustreerd over alle verdachtmakingen die gedaan zijn ik noem er enkele ; Mobile straling , Hygiënisch Imkeren , Nosema ceranae , Neonicotinoiden , :think: en de instanties ( verenigingen ) die deze verdachtmakingen oogluikend toegestaan hebben ,en geen enkel tegengas gegeven , terwijl zij beter wisten.

Het wordt hoog tijd dat er ook voor de bijenteelt één Europese regelgeving komt

Ik heb al vanaf 2007 er op gehamerd dat de hoofdoorzaak van de zo genaamde verdwijnziekte in de aanwezigheid van de varroa gezocht diende te worden , en om die reden wordt verondersteld dat ik voor het gebruik van zulke middelen een geweldige voorstander ben , ook dit is niet waar . Ik heb altijd verdedigd dat de zo genaamde verdwijnziekte niet door het gebruik van deze middelen veroorzaakt kan worden , niets meer en niets minder .
Over het geheimzinnig doen over niet officieel toegelaten middelen heb ik maar een enkel antwoord , Ga eens een jaar of tien in het bedrijfsleven met deze materie en je zult nog wel een keer aan mij terug denken .


Jaap v P
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door jomme »

Jaap v.Popering schreef: Ga eens een jaar of tien in het bedrijfsleven met deze materie en je zult nog wel een keer aan mij terug denken .Jaap v P
Hopelijk duurt het gebruik van dat spul zo lang niet meer :be9:
Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Egbert »

Jaap v.Popering schreef: Ik geef er niet om waarmee je die mijten bestrijd , wat mij betreft mag je die met een pincet verwijderen , maar zij moeten er wel uit .

Jaap v P
Best wel een tijdrovende klus om met en pincet de varroa te bestrijden.
Om de varroa te bestrijden dient een snel werkend middel gebruikt te worden zodat de varroa zich niet er op kan aanpassen. Met snellwerkend bedoel ik een middel dat binnen een week, liefst sneller, effect heeft op de varroa. Ook is een broedloze periode een optie.

Wanneer de varroa niet bestreden wordt, zal het volk misschien de eerstkomende winter overleven. Het volk zal de winter daarop niet overleven, dit is met grote zekerheid te zeggen. Omdat de bijen in het wild niet meer kunnen overleven door de varroa is behandelen noodzakelijk.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door HeHo »

Egbert, pas ingeschreven en nu al wijze woorden. :clap:

groetjes Henk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 66 gasten