advies gevraagd uit Spanje

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Paul Jacobs
Berichten:2
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 00:30
Contacteer:
advies gevraagd uit Spanje

Bericht door Paul Jacobs » za 27 apr 2013, 00:56

Hallo allemaal,
De enige link die ik tot nu toe heb gehad met honingbijen is dat ik de was en de honing gebruik om een medium te maken om wasmotten te kweken voor mijn (voedseldieren)bedrijf.
Ik woon en werk al 15 jaar in Spanje en heb vorige maand een 12 tal lege bijenkasten kado gekregen van een goede kennis. Ooit wilde ik meer over bijen weten en kocht ik het boek "bijen houden" . Dat was dan een mooie gelegenheid om het weer eens op te zoeken en door te lezen . Wie weet begin ik er ooit nog eens aan. Ik heb een finca van plm 30.000 m2 midden in agrarisch gebied tussen de olijf, amandel, sinaasappelbomen,dus mogelijkheden zat.
IK heb ze achter de kweekhal neer gezet en wilde later beslissen of ik ze wel of niet zou gebruiken.

Dinsdag, 4 dagen geleden, liep ik er langs en zag dat er bij een kast een aantal bijen rondvlogen. Ik zag dat deze kast wat beschadigd was en het bovenste gedeelte niet helemaal aansloot. Nu wilde ik voorzichtig het geheel op een andere kast zetten om het goed te kunnen bekijken. Het kastje verloor wat stukjes bodem en binnen enkel seconden had ik gezelschap van een paar honderd bijenvrienden (nou ja vrienden)
De kast rustig, doch met enige haast neer gezet op een andere en maar snel op een afstandje bekeken wat er zoal aan de hand was. Volgens mij is dit kastje "gekraakt" door een volk en nu weet ik niet hoe ik ze er uit kan krijgen of het goed neer te zetten zonder nog meer angels te moeten verwijderen (ik ben maar 1 keer gestoken)
Wat kan ik het beste doen? ik wil ze niet allemaal naar een andere wereld helpen dus het liefst verplaats ik het geheel naar een plek op een veilige afstand van mijn huis.
Het boek over bijen houden heb ik helaas nog niet kunnen vinden vandaar dat ik advies vraag via deze weg.
bedankt alvast.
Bijlagen
bijenkast.JPG
dit staat dus achter op mijn terrein.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door beethere » za 27 apr 2013, 05:20

Gefeliciteerd!
U bent eigenaar geworden van een zwermp(je) bijen.
Wat dat verplaatsen betreft: in de avond als alle bijen binnen zitten(of in de vroege morgen), naar een plaats minstens 6 kilometer verderop(anders vliegen de bijen terug naar de plaats waar de kast stond). de andere bijenkasten die u hebt verplaatsen naar de plaats waar u eventueel bijen zou willen gaan houden, en die voor u uit de looproute ligt, anders is het wachten op de volgende zwerm bijen die in 1 van de volgende kasten trekt.
Na een paar weken kunt u de kast met de zwerm weer terughalen en dan op de definitieve plaats zetten, ze zullen zich dan op de nieuwe plaats gaan oriënteren.
Misschien handig om een bijenkap aan te schaffen.
Wel uiteraard de kast goed afsluiten zodat er geen bijen naar buiten kunnen komen gedurende het transport.
Zoek een plaatselijke imker op die u het één en ander wil uitleggen(misschien die kennis die u de bijenkasten kado deed???)

suc6,
Johan

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door jjmvaningen » za 27 apr 2013, 08:38

gezien de (onderhouds)staat van de kast, zal deze niet bijdicht afsluitbaar zijn.
dat vermoeilijkt wel het verplaatsen.
wellicht help een strook tape om/over de opening heen het vrijkomen.
verplaatsen het best bij avond of ochtend als een ieder nog binnenzit.
wel handig om beschermend materiaal te lenen, de soort bij kan assertief zijn.

succes. jacques

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 apr 2013, 09:23

Zo te zien is dat een oude ( dubbelwandige ) simplexkast en is het goed mogelijk dat de binnenbak niet goed meer op de bodem staat . Zoals al geschreven niet zonder beschermende kleding hier aan zitten .
Als het mogelijk is zou ik iemand vragen die er wat meer van weet om te helpen. Ik zie dat er nog meer kasten staan ,wanneer dan blijkt dat deze niet meer af te sluiten is ( maar ik denk van wel ) is het misschien mogelijk ( wanneer er tenminste ook oude raampjes in zitten ) het volkje in een andere kast over te hangen , en daarna te verplaatsen .

Jaap v P

Paul Jacobs
Berichten:2
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 00:30
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door Paul Jacobs » zo 28 apr 2013, 13:24

Bedankt voor de nuttige tips. Ik denk dat ik de bodem met behulp van een plankje of karton met tape af te dichten.
Goede tip om het interieur over te hevelen in een andere kast.Inmiddels al weer op zoek naar mensen die zich met bijen bezig houden. Over een paar dagen ga ik naar een bedrijf dat accesoires verkoopt en honing/was in en verkoopt dus daar kan ik wat beschermende kleding aanschaffen. Het heeft me altijd al geinteresseerd en nu kan ik die een beetje uitwerken in deze lente/zomer.
Alle andere kasten zijn afgesloten dus kunnen er geen dieren in.
Ik wil ze eerst goed schoonmaken en opknappen waar nodig voor ik ze ga gebruiken.
nogmaals bedankt en ik houd kontakt

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 apr 2013, 14:29

Paul Jacobs schreef:. Ik denk dat ik de bodem met behulp van een plankje of karton met tape af te dichten.
Let er op dat deze dubbelwandig is . Het is mogelijk om de buitenringen te verwijderen en zo de binnenbak op zijn plaats te zetten of beter af te dichten . Wanneer je enkel de buitenring afdicht kunnen er bij het vervoeren nog problemen ontstaan .

Jaap v P

Manpad
Berichten:20
Lid geworden op:zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door Manpad » do 02 mei 2013, 19:13

Paul Jacobs schreef:De enige link die ik tot nu toe heb gehad met honingbijen is dat ik de was en de honing gebruik om een medium te maken om wasmotten te kweken voor mijn (voedseldieren)bedrijf.
Vertel daar eens wat meer over? Wat is dat voor een (voedseldieren)bedrijf?
Elke keer als ik een oude kast openmaak, blijk ik ook wasmotten te kweken, maar ik heb geen (voedseldieren)bedrijf..... pollitos de un día?

wilvanholland
Berichten:15
Lid geworden op:do 15 nov 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: advies gevraagd uit Spanje

Bericht door wilvanholland » vr 14 jun 2013, 12:45

HALLO
Welk deel van Spanje zit je.
wij komen in de winter naar andalusie is dat in de buurt de plaats is almunecar.
gr Wil
W.j van holland
http://www.beeprom.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten