Wie weet de naam

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Wie weet de naam

Bericht door Jaap v.Popering » do 01 aug 2013, 22:14

Ik kom meer en meer dit insect tegen op de bloemenvelden in onze regio , wie kan mij zijn/haar naam vertellen .??


imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Wie weet de naam

Bericht door imker Marinus » do 01 aug 2013, 22:40

Zo te zien is het een heidelibel. Daar zijn meerdere soorten van, maar welke soort dit is kan ik niet zo goed beoordelen. Vermoedelijk is het een vrouwtje. De bloedrode heidelibel valt af omdat er geel in de pootjes zit. Blijven de bruinrode en steenrode heidelibel over. Maar er is een meer gedetailleerde foto nodig van het achterlijf om te bepalen welke soort het is (aan het uiteinde zit het geslachtsorgaan). Wanneer er blauw in de ogen zit zou het ook nog een vrouwtje van de zwervende heidelibel kunnen zijn, maar ik kan de kleur van de ogen niet zo goed zien.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wie weet de naam

Bericht door Jaap v.Popering » vr 02 aug 2013, 07:20

Ik dacht ergens gelezen ,of gehoord te hebben dat alle libellen dood gegaan waren van het landbouw vergif in het oppervlaktewater ,dat blijkt dus niet waar te zijn . Ik heb er tenminste nog nooit zo veel gezien.

Jaap v P

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Wie weet de naam

Bericht door imker Marinus » vr 02 aug 2013, 10:06

Het gaat de laatste jaren wel redelijk goed met de libellen. Er zijn meer soorten die in aantal toenemen dan soorten die in aantal afnemen. Zie bijvoorbeeld http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=2-168 op de website van het compendium voor de leefomgeving. Libellen zijn soorten die horen bij het late voorjaar en de zomer, je ziet ze dus niet het hele jaar door, misschien dat ze je daarom nu opvallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten