Winter APK ?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Winter APK ?

Bericht door Kroese »

http://www.bijenhouders.nl/bijen-en-welzijn/winter-apk

Goed discussie onderwerp.

Is het wel zo goed om kleine volken bij elkaar te verenigen?
Je moet wel eerst zeker weten of dit geen "zieke volkjes" zijn.
Moet je b.v. een te klein volkje bij een groter volk op verenigen, of laat je liever de kleine doodgaan, en de grotere alleen overleven?

Wie vult aan?


Zo kun je hier een heleboel voors en tegens afwegen.

Hennie...
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door de vos roger »

Inderdaad Hennie, een goede vraag :doh:
We weten nog steeds véél te weinig over de gezondheidssituatie van onze bijen.
Varroa's en virussen zijn blijkbaar de grootste oorzaak van bijensterfte.
Eerst geloofde ik er ook niet in, maar onderzoeken wijzen uit dat dit wel zo is.
Nosema ceranae en Crithidia verzwakken momenteel heel wat bijenvolken.
Bij een onderzoek aan de universiteit in Gent op eitjes van verschillende geselecteerde koninginnen, werd vorig jaar vastgesteld dat 74 % daarvan reeds besmet was met virussen. Slechts 26 % was virusvrij.
Dus dat zegt al heel veel over de toestand van onze bijenvolken.
Eerlijk gezegd zou ik ook voor de winter géén twee zwakke volken samenvoegen, dat is verloren moeite, in de zomer kan je zo'n volkje altijd van een andere koningin voorzien,en soms helpt dat wel.
roger
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door Primus »

Hebben we niet allemaal geleerd dat men nooit twee zwakke volken samenvoegt? De 1ste vraag voor men een volk samenvoegt met een ander moet zijn: waarom is het volk zwak!!
2de vraag: is het omdat het te laat is opgezet dan kun je het nog samenvoegen met een sterk volk, maar nooit met een zwak volk.
en ten 3de: als het een zwak volk is om welke andere reden dan ook kun je het beter vernietigen en niet liggen prutsen om het de winter door te krijgen. Zo kweek je sterke volken die gezond de winter doorkomen en niet met allerlei trucjes om ze toch maar te behouden.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is natuurlijk hoe je het bekijkt .
Er zijn kleine gezonde wintervolkjes die de winter zeer goed kunnen overleven , en er zijn wat grotere zieke volken die de pijp aan maarten zullen geven , je zal foto's niet enkel van de volksgrootte maar ook van het dan nog aanwezige broed moeten maken .

Wel is een voordeel dat , wanneer alle imkers op 1 november hun volken open gaan maken zij kunnen constateren of zij te maken hebben gehad met de zo genaamde verdwijnziekte of niet , deze volken zijn namelijk dan al vrijwel verdwenen , zulke volkjes verenigen heeft geen enkele zin . De volken die later doodgaan dat zullen andere oorzaken hebben .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door Kroese »

Er zijn natuurlijk kleine volkjes die verhoudingsgewijs te veel Varoa hebben.
Als je die bij andere gaat verenigen, dan krijgt het verenigde geheel ook te veel varoa.
De bijen zijn vezwakt door de varoa's en al zeer kort levend.
Als je er niet zeker van bent dat "relatief schoon" zijn van Varoa, dan moet je dat zeker niet doen.

Wil je het wel doen, dan moet je dan het broed eruit halen, en de bijen voor het verenigen een MZ behandeling geven.
Misschien ook de moer van het slechtste volkje ook verwijderen?
Misschien heb je dan nog iets aan die bijen?
Ze kunnen ook een Nosema besmetting hebben of iets anders, Europees of Amerikaans vuilbroed?
Niet zichtbaar, in dat geval is het natuurlijk weer af te raden.
Maar hoe constateer je dat dat dan?
Zijn die paar bijen het risico dan waard?????
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door petro »

Hoi bee tree,
Wat ik wel eens heb gedaan(in zelfde geval) is;kleine volk omgeruild met sterk volk,zodat de vliegbijen van beidde volken afvliegen.Nou zit daar wel een MAAR aan!
Kleine volk moet "gezond"zijn.
,, ,, moet een nog leggende moer hebben
Beidde volken moeten goed ingewinterd zijn.
Grote volk mag geen "groot"broednest meer hebben.(liefst geen)
Eventueel kleine volk nog een kilootje voeren,maar alleen als er nog enkele "vliegdagen" in vooruitzicht zijn.(liefst 2 op 1)
En er moet nog een periode komen met redelijke vliegdagen.Dat het grote volk in uitstekende conditie moet zijn lijkt me duidelijk.
Wat er gebeurt:
Het grote volk raakt zijn vliegbijen kwijt,krijgt daar een klein aantal voor terug.Heeft geen groot aantal vliegbijen meer nodig aangezien ze in rust gaan.
Het kleine volk krijgt een groot aantal vliegbijen waardoor de moer geneigd is nog wat meer broed aan te zetten(winterbijen)ook nog wat voeren stimuleert dat,mits met beetjes tegelijk.(jampot rechtstreeks op de raat.)
Het luistert allemaal wat nauw,maar is zeker haalbaar.
Natuurlijk zitten er ook een heleboel kanten aan waarom veel mensen vinden dat je het niet moet doen.
Echter;het is toendertijd uitstekend gegaan!In het voorjaar had ik twee kleine volken met beidde een goede doorstart.
Petro
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door FerryB »

Ik heb mijzelf wel opgegeven voor de winter APK, omdat ik denk dat het zinnig is als er zoveel mogelijk gegevens worden verzameld.
Ik ben niet van plan om kleine/cq zwakke volkjes na 1 november nog te gaan verenigen.
Al mijn volken zijn heel sterk en groot ingewinterd, dus ben heel benieuwd hoe het er dan op 1 november voor staat.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door petro »

Ik heb hier gereageerd op een vraag van bee tree,maar zijn reaktie is verdwenen???!!!!

Vorig jaar om deze tijd was het bij mij al superslecht wat mijn volken betrof,dit jaar is dat wel anders.Vorige week werd er nog goed gevlogen en waren bij alle volken meer dan 6 ramen bezet. (1 zelfs 11 ramen)Wel even vermelden dat ik met dadant/blatt werk.
Heb er over nagedacht om me op te geven voor de "APK"maar vond het in mijn geval te bewerkelijk.
Petro
kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door kor »

Mijn reactie is ook gecensureerd. Een kwalijke gang van zaken en ik vraag hierbij om deze terug te plaatsen. Het geeft geen pas om kritische noten zomaar te verwijderen.

Dit is het enige forum op imker-gebied in Nederland en het dient een podium te bieden aan allerlei meningen en schrijfstijlen. Net zoals er in een goed team verschillende typen mensen horen te zitten om het goed te laten functioneren, geldt dat ook voor een forum. Ook al is het niet naar ieders smaak. De een blijft maar doorgaan over hoe geweldig neo-nicotinoiden zijn en de ander over hoe mistig het 's morgens is op zijn land en dat hij bijna verdronken is. Beide zijn off topic en beide horen gewoon hun gang te kunnen gaan.

Ik verzoek u dringend deze tekst niet te verwijderen.

Groet, kor
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Winter APK ?

Bericht door bee-tree »

Goede morgen , ik wil ook de uitslag melden van de winter A.P.K.
De volken zijn sterker dan vorige jaren. Ik laat ze nog op meer ruimte zitten dan normaal.
De Varroaval na behandeling is heel gering op één van de 20 na. I
Ik stop nu omdat ik wil controleren of mijn bericht geplaatst wordt.
Kor en Petro blijf maar kalm. Het komt wel goed. Zjef
P.S. Met het volkje dat een lijdensweg heeft afgelegd, hopenlijk ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten