Op zoek naar actief imker regio Amsterdam

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
T.Bekker
Berichten:7
Lid geworden op:wo 24 nov 2010, 14:22
Contacteer:
Op zoek naar actief imker regio Amsterdam

Bericht door T.Bekker » do 24 okt 2013, 21:23

Beste leden,

Ik heb de afgelopen 2 jaar een soort "groen" project gehad samen met een woningbouwcoorperatie. 4 kasten werden geplaatst op een kantoorgebouw een paar honderd meter afstand van het trein station Sloterdijk. Toen ik er mee begon woonde ik in Castricum, en was het afstand nog redelijk te doen. Maar al gouw verhuisde ik naar Noord-Brabant. Ik heb het project een tijdje volgehouden, elke week 100+ KM enkel rit naar de bijen gegaan. Ik ben net vader geworden en het was tijd om me daar op te concentreren, dus ik heb het project afgezegd. Mijn contact binnen het bedrijf vond dit echter heel jammer dus ik heb haar beloofd dat ik mijn best zou doen om een ander imker te vinden.

Het project is begonnen bij een gebouw waar er een op maat gemaakte "frame" van verzinkt staal was geplaatst. Het frame is gemaakt om 4 Nicot bodems op to schroeven. Wij waren bezig om standplaatsen te crëeren op 2 andere gebouwen waar trappen special geplaatst werden om op dak te komen voor de bijen. Ook de frames zouden gemaakt en geplaatst worden. Bij het bedrijf zelf is er helaas maar een stevige vlisotrap, maar het was prima te doen).

Ik had een financieel regeling met het bedrijf waar mijn kilometers vergoed werden, en huur van de bijen (dit kwam op 2 x bestuivings kosten, 5 jaar kast afschrijving, 1 jaar volk afschrijving). Ik moest er voor zorgen dat er een volk in zat en dat ik zelf de varroa bestrijding betaalde en ook het suiker voor inwinteren. Het honing winst was wel voor mij. Daar heb ik voor gekozen om aan de medewerkers van het bedrijf aan te bieden (er zijn ongeveer 300 mensen die er werken). Ook ging ik elk kwartaal heen tijdens hun lunch pauze om honing, snoep, koek etc. (bijengerelateerde artikelen) te verkopen. Op hun mega scherm plaatsten we ook een filmpje van het plaatsen van de bijn of fotos van de bijen op het dak.

Mijn bijen hebben daar 1 winter meegemaakt. Ze staan redelijk bloot op het dak, dus ik had ze met noppefolie ingepakt en 4cm piepschuim tussen de dekplank en deksel geplaatst. Alle 4 volken hadden de winter gehaald. Dit jaar heb ik er ongeveer 80KG Amsterdamse stad honing geoogst. Ook is het mogenlijk om er stuifmeel te oogsten, ze halen erg veel daar.

Ergens vind ik het jammer dat ik er mee moet stoppen, het is een leuke project (met tijden ook even zwaar met tillen). Je moet ook alert zijn dat alles goed vast zit en dat er niks rond slingerd wat van het dak kan vallen.

Mijn vraag dus.................heeft iemand intresse om deze project verder te ontwikkelen?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Thomas Bekker
Imkerij De Beehive

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Op zoek naar actief imker regio Amsterdam

Bericht door Cor Van Pelt » vr 25 okt 2013, 03:09

Imker vriend,

Dat is een mooie standplaats.
Kunt U mij zeggen welk merk kast dat is? En wat zijn de raam maten?

Een keer in de week,een retourtje Calgary-Amsterdam,misschien kunnen we wel iets regelen. Let wel op,ik reis uitsluitend KLM eerster klas!!

Groeten uit Alberta.

T.Bekker
Berichten:7
Lid geworden op:wo 24 nov 2010, 14:22
Contacteer:

Re: Op zoek naar actief imker regio Amsterdam

Bericht door T.Bekker » vr 25 okt 2013, 12:27

Bedankt!

Het zijn Langstroth kasten die ik zelf heb gemaakt.

Het is een tijdje geleden dat ik de kasten heb gemaakt, ik denk dat de raam maat ongeveer 480mm x 230mm is met hoffman zijlatten.

Deze kasten zijn een typisch Nieuw Zeelandse uitvoering (waar ik beroeps imker was). Het zijn 10 raams kasten maar in 1 bak hangt een voerbak van ongeveer 3,5KG inhoud in plaats van 2 ramen (dus 8 ramen naast de voerbak).

Als het bedrijf je vliegtickets wil betalen....dan zou dat leuk zijn :D Ik heb zomar het gevoel dat ze daar het geld niet voor over hebben!

Wordt er in Canada ook niet met Langstroth kasten geimkerd? Ik weet dat er veel volken jaarlijks vannuit Nieuw Zeeland naar Canada geexporteerd wordt om het wintersterfte te dekken. Daar word voornamelijk met Lingustica gewerkt.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Op zoek naar actief imker regio Amsterdam

Bericht door Erik Konijn » za 26 okt 2013, 08:58

Wat voor rand heb je ertussen zitten bij de eerste twee kasten van links bekeken? separator of bodem met vliegopening naar andere kant? :think:

T.Bekker
Berichten:7
Lid geworden op:wo 24 nov 2010, 14:22
Contacteer:

Re: Op zoek naar actief imker regio Amsterdam

Bericht door T.Bekker » zo 27 okt 2013, 08:39

Dat zijn dekplanken. Ik gebruik dekplanken die onder en boven een opstaande rand hebben, aan een kant 9mm en de andere kant 18mm. Mijn bovenlatten zijn gelijk met de bovenkant van de (broed)kamer en er zit "bee space" tussen de onderlat en onderkant van de kamer. Met de dekplant heb je met de 9mm opstaande rand ook "bee space" boven de ramen, en wanneer ik Feedbee (of iets in die trand) voer, of een behandling Apiguard of een plak suikerdeeg, dan draai ik de dekplank en heb ik 18mm ruimte (dit is alleen voor vroeg in het voorjaar of in het najaar wanneer de bijen niet zo snel raat er tussen bouwt).

De twee volken met dekplank op de eerste broedkamer waren nog niet aan een tweede bak toe, maar omdat alles goed vast moet zitten op het dak hield ik alles op de zelfde hoogte voor het gemak. De andere twee volken hebben een moerrooster er tussen, en de bovenste kamer is voor honing.

Groeten,

Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten