Bijenmakelaar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Bijenmakelaar

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 nov 2013, 12:06

jossmits schreef:Jaap,

Hoe deskundig is Jacobs eigenlijk.

Jos
Ga er maar van uit dat hij zeer deskundig is gelijk aan prof ; Job van Praagh. Wanneer je hem zelf er naar zou kunnen vragen zou je zeer zeker een afdoend antwoordt krijger .

Ik lees bij voorbeeld , ik citeer even ; De cerana in bijvoorbeeld Japan (deApis cerana japonica) heeft andere fysiologische eigenschappen en ook andere gedrag dan de cerana in bijvoorbeeld het westen van Indonesië (deApis cerana javana)

Dit uit onderstaand artikel op pagina 17 . De heel lange voorgeschiedenis van de varroa is mij ook niet bekend maar misschien is daar wel in het verleden een keer onderzoek naar geweest .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8011,d.d2k

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » do 21 nov 2013, 15:37

Jaap,ik zal je vraag aan Romée voorleggen. Het is al de derde keer dat ik haar genuanceerde visie op de
bijensterfte wil horen in de hoop dat we weer goede en nieuwe adviezen krijgen.
De eerste keer woonde ik een symposium bij in de 'Toren van Babel', het GasUnie-gebouw in Groningen-stad.
Het was georganiseerd door de Milieufederatie Groningen. Uitgenodigd waren: imkers, gemeenteambtenaren van de
Plantsoenendienst en afdeling wegen, en nog anderen die betrokken zijn bij openbaar groen.
Het ging vooral over de voedselschaarste en gebrek aan voedseldiversiteit voor alle bijen. Er was ook een onderzoeker die
gegevens had over insectenbezoek vóór en na verbetering en aanleg van 'drachtplekken'.
De tweede keer was Romée uitgenodigd door de Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen waar zo'n 100 boeren
lid van zijn en ook een tiental imkers. Daar ging het vooral over de meerledige goede functies van akkerranden en
bloempercelen, maar ook heel voorzichtig over verdachte neonics. Vanavond zal ze waarschijnlijk het breed spectrum
van mogelijk samenwerkende lethale factoren interactief belichten. Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » do 21 nov 2013, 15:58

Ik ben het P.S. vergeten. Vanavond gaat het T.V.programma Zembla voornamelijk over
luchtverontreiniging door gassen uit het autoverkeer, de industrie en de landbouw.

Het begint om 21 uur.
Iedereen, zowel mens als dier en plant, krijgt ze binnen; de een meer dan de ander.

Bijna iedereen zal een veeg uit de pan krijgen !; dus een verwijt. (Ook de rokers ?)

Wie weet hoe deze uitdrukking ontstaan is ?
K. ter Laan schreef in 1950 vanuit Wassenaar : Eerst kregen de 'braven' het eten uit de pan en pas daarna
kreeg de 'boosdoener' een veegje of likje ( als een net verwijt ). P.S. Ik heb het gezegde vrij bewerkt.
Ik heb het idee dat de betekenis die er tegenwoordig aan gegeven wordt, anders is; agressiever ; een trap of klap om de oren.
Bee3 (mooi bedacht Alfa)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Bijenmakelaar

Bericht door alfa vulgaris » do 21 nov 2013, 17:29

bee-tree schreef:Bee3 (mooi bedacht Alfa)
Mijn ged88 laten gaan en bed8: "B3" kan ook.

Jammer we hebben het allang niet meer over de bijenmakelaar.
Die zou ook best eens in de 2e hands kasten en korven gaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Hans van der Post. » do 21 nov 2013, 20:18

Ja ik heb een kast, tweede hans :D


ja de niet doende reacties weghalen en een nieuwe topic maken, mee eens!
Wat zeker in deze topic past is ; Hoe-herken-je-betrouwbaar-onderzoek:

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... aar%20onde
!Hans.

kor
Berichten:61
Lid geworden op:vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door kor » do 21 nov 2013, 22:26

Ze zijn per ongeluk nog een puntje vergeten te noemen: “Wie financiert het onderzoek?”

kor
Berichten:61
Lid geworden op:vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door kor » do 21 nov 2013, 23:06

Ik zie het ook in het origineel nergens staan. Misschien wel indirect, maar niet als apart item waarin het duidelijk benoemd wordt, terwijl het een zeer actuele vraag is.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » vr 22 nov 2013, 07:45

Foei Hans van der Post, ik geef jou een veeg uit de pan.
Als er een is die bij dit onderwerp 'de bijenmakelaar' hoort, dan is het Romée.
Mag ik van jou geen antwoord geven op de vraag van Jaap die ik Romée moest voorleggen. ?
Lees en herlees de BIJdragen, ook die van jezelf. Daar komen er ook van in aanmerking om
geschrapt te worden. Speel alsjeblieft niet te veel schoolmeester......Zjef, zeg ik tegen mezelf en jou en......

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 nov 2013, 10:26

Even overnieuw, voordat je echt gaat slaan. schoolmeester :?: ja dat kan :wink:
Wat voor tegenstrijdigs heb ik geschreven? :be2:
Ja het is jammer dat Romee niet meer op het forum schrijft.

Doe van mij, Romee vanavond de groeten uit Oegstgeest.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » za 23 nov 2013, 12:35

Beste Hans, nog niemand heeft geschreven hoe de uitdrukking is ontstaan. Ik houd het er voorlopig op,
dat een veeg uit de pan de betekenis heeft die K. van der Laan er aan geeft, namelijk een likje
of restantje als een klein verwijt dat je vindt, dat ik van het onderwerp afwijk.
Waarschijnlijk berusten mijn bijdragen op een misverstand. Ik vermoed dat er met bijenmakelaar iets
anders bedoeld wordt dan waar ik van uit ben gegaan. Gisteravond kon ik je niet vragen om uit te leggen waarom
mijn twee bijdragen niet bij het onderwerp 'de bijenmakelaar' passen. Ik heb ze met de beste bedoelingen
geschreven. Dat ik jou en mezelf 'een likje uit de pan' heb gegeven , is waarschijnlijk ook te wijten
aan het feit dat ik de avond met Roméé enigszins frusterend heb gevonden.. Er schijnt een milieufactor
te zijn, waar we geen vat op hebben, namelijk het zomerweer dat de laatste 7 jaar geen echt zomerweer was,
waardoor het ontstaan van veel winterbijen ver onder de maat bleef, met als gevolg uitgedunde en op sterven na
miserabele volkjes. Ik wil een samenvatting van de 'lezing' geven als daar behoefte aan is.
Kun jij me zeggen waar ik dat het beste op het imkerforum kan plaatsen ?
P.S. Mijn excuses voor de 'uitval' Bee3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten