bijensterfte 2013

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: bijensterfte 2013

Bericht door petro » do 02 jan 2014, 11:40

Ik meen dat ik het al eens iets wat dit betreft gepost te hebben.
Ben het totaal met Jaap en Ferry eens,het heeft geen enkele waarde om paniek te zaaien!
Ja,voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.Het is echter zo dat een ieder daar een eigen draai aan geeft(zeker imkers :D ).
Belangrijk is de manier waarop je,je eigen manier brengt; Lerend of "dwingend".
Petro

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door Dylan Elen » do 02 jan 2014, 16:43

Jaap v.Popering schreef:Ik bezit vele kasten en volken en de afgelopen 50 jaar heb ik nog geen enkele kast met enig middel ontsmet , en maar één keer bijensterfte ( het jaar van de resistentie ) in al deze jaren ( dat wil ook weer niet zeggen dat ik nooit een dood bijenvolk heb ). Hoe groot denk jij dan dat de risico's zijn ???? En moet ik dan nu gaan ontsmetten tegen ????? een onbekende ziekte ???? omdat de tijdgeest dit wil ???
Persoonlijk laat het mij koud hoe groot de risico's zijn. Ik wil ze gewoon niet nemen en maak dan ook met plezier tijd vrij om mijn materiaal te ontsmetten. Kwaad zal het zeker nooit kunnen.
Jaap v.Popering schreef:Ik raad je aan om eerst ziektes en doodsoorzaken van bijenvolken te leren herkennen , en dan adviseren om de voor de opgetreden ziekte de gepaste maatregelen te nemen ...
Als een volk een specifieke ziekte heeft, vereist dat uiteraard specifieke maatregelen; maar daar ging het hier niet om: de kast was gewoon leeg. Wat ik hierboven beschreven heb is dan ook een -voor mij- standaardontsmetting. Ik dacht dat dat al duidelijk was.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 jan 2014, 18:43

Dylan Elen schreef:
: de kast was gewoon leeg.

Groeten,
Dylan
Dan duid dit op gewoon verdwijnziekte en deze is niet besmettelijk .

En dan mag je van mij zelf , zelfs al je materiaal vernietigen :think: Maar daar is geen enkele noodzaak voor aan te dragen ,of om dit aan iemand anders te adviseren ...

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 jan 2014, 18:47

Dan nu weer waar deze topic eigenlijk over gaat ..

Ik heb vandaag bij al mijn volken de dekplank even gelicht :whistle: :whistle: en alle volken leven nog :banana-guitar: :clap: :clap: :whistle: :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door apiario » do 02 jan 2014, 18:48

Ik heb al veertig jaar bijen . Nog nooit ontsmet
Dat doen bijen zelf met propulus. Ben het met Jaap eens.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door Dylan Elen » do 02 jan 2014, 19:17

Jaap v.Popering schreef:En dan mag je van mij zelf , zelfs al je materiaal vernietigen :think: Maar daar is geen enkele noodzaak voor aan te dragen ,of om dit aan iemand anders te adviseren ...
Materiaal vernietigen is nu ook weer niet nodig, ik spreek maar van ontsmetten eh. Maar goed Jaap, ik zal in het vervolg bij mijn adviezen er in het vet "ik persoonlijk zou" bij zetten zodat niemand nog verkeerdelijk zou denken dat ik bv. iemand tot een actie dwing; ik ga er echter steeds van uit dat als iemand iets post dat automatisch vanuit een persoonlijke visie is en dat iemand anders die visie niet zomaar dient te copy-pasten ook al lijkt de aard van de post "dwingend". Desalniettemin zal zo'n standaardontsmetting de bijen zeker geen kwaad doen.

Verder om op het oorspronkelijke thema terug te komen, ik heb mijn winterbehandeling gedaan en heb daarbij eveneens opgemerkt dat alle volken nog in leven waren; 2014 is dus goed ingezet! Ondanks de warmere temperaturen zaten de bijen toch zeer dicht in tros wat af te leiden viel uit de enkele druppels oxaalzuuroplossing op de varroalade achteraf; moesten ze meer uiteen gezeten hebben, zouden er meer druppels door de straten heen op de varroalade gevallen zijn.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door felix » wo 08 jan 2014, 01:14

heb zojuist even de honing geproefd van 1 van mijn 'verdwenen' volken deze was zeer zuur.. iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? ik ga de honing dus maar wegsmijten! al dit werk voor niks, ocharme die bijtjes..

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 jan 2014, 22:33

Heb je op de borage gestaan? Die geef honing wat zurig smaakt. Het heeft een hoog watergehalte waardoor het snel een gistachtige smaak krijgt.
Heb me altijd verbaast over dit fenomeen. Dacht dat bijen hun honing pas verzegelde als de verhouding tachtig - twintig zou zijn.

Ja en hoe nu je kasten zonder bijen zijn gekomen? hier wordt op dit forum al jaren meningen hierover rond gestrooid.

Als je recht boven het woord "zoeken" ziet staan vul dan het woord "bijensterfte" dan kun je een menig vormen.......... hoewel? :be2:
!Hans.

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door felix » do 09 jan 2014, 00:15

geen idee of ze op borage hebben gevlogen :s wat voor plant is dit? ze staan gewoon in mijn tuin dus mss hebben de buren deze planten wel staan.. Dus het kan geen kwaad dan? hoe ben ik zeker dat het borage is? 1antw en weer zoveel vragen die erbij komen :) haha

groeten

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: bijensterfte 2013

Bericht door alfa vulgaris » do 09 jan 2014, 00:40

smaakt het ook naar azijn misschien?

ALs je honing vegist wordt het alcohol wat op zijn beurt om kan zetten in azijnzuur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten