Nu voerramen omhangen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Nu voerramen omhangen.

Bericht door FerryB » zo 26 jan 2014, 23:02

Ik heb vrijdag nog 3 volken oxaal gedruppeld en bij twee grote volken zaten de bijen aan 1 kant, op volgens mij behoorlijk lege voerramen.
Nou wil ik eigenlijk deze week nog wat voeramen omhangen naar de andere kant van het broednest zodat ze weer midden in het voer zitten.
Zou dat nu al kunnen of verstoor ik ze dan te veel en kan ik er beter Apifonda op leggen.
IMG-20140124-WA0008.jpg
Ik wil hier aan de linkerkant een paar volle voerramen hangen
IMG-20140124-WA0010.jpg
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nu voerramen omhangen.

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 27 jan 2014, 08:29

Zelf ga ik nu echt niet in de volken rommelen. Ik heb wel alle 3 de volken een pak Apifonda gegeven. Door het rare weer ben ik niet aan oxaalzuur toegekomen. 1 volk had in een week tijd 1 mijt op de lade, het andere volk (groter) 7 mijten. Alle volken hebben zo te voelen broed, dus oxaal heeft nu niet veel nut meer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu voerramen omhangen.

Bericht door Hans van der Post. » di 28 jan 2014, 13:47

Citaat Ferry: Ik heb vrijdag nog 3 volken oxaal gedruppeld en bij twee grote volken zaten de bijen aan 1 kant, op volgens mij behoorlijk lege voerramen.
Nou wil ik eigenlijk deze week nog wat voeramen omhangen naar de andere kant van het broednest zodat ze weer midden in het voer zitten.
Zou dat nu al kunnen of verstoor ik ze dan te veel en kan ik er beter Apifonda op leggen.

Ik begrijp iets niet. Na het afvoeren( rond 10 september) kijk ik hoe een volk in de kast zit.
Zit het volk scheef dan verplaats ik dit zodat het in het midden zit.
Soms zie je dit al bij het begin van de inwintering (10 augustus) dat het broednest al te veel naar rechts of links zit.
Ook dan kun je het een of twee ramen opschuiven.
Ik vind dat je bijenvolken in de winter - op druppelen/verdampen na met rust moet laten. :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu voerramen omhangen.

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 jan 2014, 21:38

Ferry nog wat voor je gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=JD-dwW7ryAA suikercake "bakken".
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nu voerramen omhangen.

Bericht door FerryB » wo 29 jan 2014, 22:35

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb toch even gekeken de ramen aan de zijkanten zitten nog helemaal vol maar die in het midden zijn echt leeg.
Dus vandaag kwamen er twee dozen Apifonda binnen, dus ga ik inderdaad pakken voer op de ramen leggen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Josr
Berichten:24
Lid geworden op:zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds:2005
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Esbeek
Contacteer:

Re: Nu voerramen omhangen.

Bericht door Josr » vr 31 jan 2014, 11:20

De winter van 2014 is tot nu toe zacht geweest. De vraag is wat verbruiken onze volken. Voor het inschatten van het voerverbruik in de komende weken kunnen je gebruik maken van de gegevens van het Lehrbienenzentrum Hohenheim. Daar staat een bijenkast op een weegschaal waarvan de gegevens dagelijks op internet verschijnen (incl temperatuur, luchtvochtigheid en neerslag). Tussen 23 december en 19 januari is de kast 1.5 kg lichter geworden. Dat is gemiddeld 50 gr per dag. Volgens Liebig duidt dat op een kleine broedomvang. Volken die veel broeden gebruiken volgens hem per dag meer dan 100 gr voer.
De gegevens zijn te vinden onder http://www.kiv-en.de/lehrbienenzentrum- ... 3-11-54-10

Groeten
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten