Ze zijn er nog!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:
Ze zijn er nog!

Bericht door Hans » ma 24 feb 2014, 09:57

Hallo,

Ik ben hier nieuw, mijn naam is Hans en heb op dit moment twee bijenvolken.
Vier weken geleden gedruppeld en toen zaten beide volken op zeven straatjes
Zaterdag keek ik even door het folie en beide volken bezetten nu 9 straten en de helft van de kast (kant van de vliegplank).
Ik ben in ieder geval blij dat ze het hebben overleefd en naar ik vermoed al een aardig broednest hebben.
De laatste jaren heb ik erg veel last van sterfte gehad en ik was best verrast dat beide volken het hebben gered tot zover.

Hier nog een foto van beide kasten, die is van september vorig jaar dus vandaar dat alles er zo groen uitziet.

Het leek me leuk de snelle voortgang van de volken even te melden, misschien hebben meer datzelfde bij hun volken waargenomen?

Afbeelding

Groeten,
Hans
Laatst gewijzigd door Hans op di 25 feb 2014, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Ze zijn er nog!

Bericht door johan » ma 24 feb 2014, 22:44

hoi,

ben ook nieuw op dit forum.
Vandaag inspectie gedaan van mijn 5 ingewinterde volkjes (2 productiekasten 2013 en 3 afleggers).
viel me dat even tegen:
- kast 1: koningin dood op rooster aangetroffen, een 100-tal bijtjes op beschimmelde ramen bleven achter. bij openen kast kwam me een zurige geur tegemoed.
- kasten 2 en 3: koningin leefde nog, bleef achter met 100-tal bijtjes
- kasten 4 en 5: koningin leefde nog, bijen op een 3-tal ramen. 1 van de 2 volken zit bijna door zijn voervoorraad heen. kan eventueel voerramen overhangen van kast 2 of 3.
in geen enkel volk is er gesloten broed, maar in kast 4 zit open broed, in kast 5 zitten eitjes.

wat nu? valt er nog iets te beginnen met de eerste 3 'volkjes'? kan ik nog verenigen, en zo ja, hoe?
dank voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Ze zijn er nog!

Bericht door semar » di 25 feb 2014, 08:30

johan,

je had er toch geen moerroosting in liggen in de winter??

je klunt de resten van volk 1,2,3, samen hangen op een warme maartdag.
in een 6ramer. mischien redden ze het nog samen na een extra behandeling.

zou ze niet met de andere volken samen voegen,
als de volken aan de varoa zijn bezweken zijn ze natuurlijk zwaar besmet?
of zijn ze aan iets anders bezweken?
gebrek aan voer, van het voer afgesneden?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Ze zijn er nog!

Bericht door johan » di 25 feb 2014, 09:08

Semar,

er lag geen moerrooster meer tussen de rompen. wel behandelde ik mijn volken pas in oktober met oxaalzuur. wellicht te laat. de mierenzuurbehandeling na het slingeren bleek niet effectief genoeg weest te zijn. na druppelen met oxaalzuur begin januari viel er nog een massa varroa, net bij de volken die nu zo goed als dood zijn. misschien omdat de behandeling bij de 2 overige volken in oktober toch effectiever geweest is?? daar viel in januari bijna geen varoa..
de 2 volkjes die nu op 3 ramen zitten, zou ik die ook niet beter verenigen? kunnen ze op zichzelf voldoende sterk worden om nog tot een volwaardig volk uit te groeien?

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ze zijn er nog!

Bericht door Hans » di 25 feb 2014, 09:09

Dag Johan,

Wat jammer dat te horen, ik heb het de afgelopen jaren ook veel meegemaakt dat rond deze tijd de volken dood waren terwijl ik ze goed had ingewinterd. Het viel me echt op hoe beide volken in omvang waren toegenomen in de afgelopen vier weken.

Afgezien van de sterfte denk ik dat het nu te vroeg is om je volken op broed te controleren, het is nog te koud en als er dan geen broed in alle stadia is kan dat riskant zijn voor de koningin (inballen), dus zou ik rond deze tijd me beperken tot het lichten van de dekplank.

Of je die volkjes kunt verenigen weet ik niet goed, je kunt het altijd proberen want zoals het er nu naar uitziet hebben ze niet veel overlevingskans.

Wel zou ik proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de situatie, of dat varroa is of voertekort, zodat je aankomend jaar daar extra rekening mee kunt houden.
Een extra voerraam inhangen kan bij dat ene volk, maar als het koud wordt dan kunnen ze van het voer afgesneden raken, ik zou een pak suikerdeeg gebruiken dat ik pal boven de tros zou hangen (op gat in dekplank) zodat ze altijd dichtbij het voer zijn.

Groeten,
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten