Roofbijen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jensvl
Berichten:4
Lid geworden op:zo 09 mar 2014, 18:03
Contacteer:
Roofbijen?

Bericht door jensvl » zo 09 mar 2014, 18:19

Dag allemaal,

Ik heb een vraagje over de toestand van onze bijenvolken.
Even kort de geschiedenis.
2 jaar geleden hebben we een zwerm gekregen van iemand. Deze zwerm werd dat jaar een sterk volk. De eerste winter zijn zonder problemen doorgekomen. Het volk is zeer sterk uit de winter gekomen, en heeft vorig jaar in het voorjaar 4 keer gezwermd, waarvan we de eerste 3 zwermen spijtig genoeg niet konden vangen. De 4de zwerm was vanzelfsprekend klein. Tegen de winter aan was het moedervolk nog steeds heel sterk. Beide volken hadden meer dan genoeg voedsel bij het ingaan van de winter. Het moedervolk had wel wat last van varroa-mijt, maar dat was niet problematisch.
Nu we echter de winter hopelijk zowat voorbij zijn, merkten we dat er geen bijen vlogen tot 8 maart. Dat wekte wat bezorgdheid waarop dat we begin maart de kast van het nieuwe, kleine volk hebben opengedaan. Die bijen waren allemaal dood, zonder aanwijsbare reden. Ze hadden geen last van varroa-mijt en hadden hun reserves bijna niet aangeraakt. Het moedervolk hebben we nog niet opengedaan, maar we dachten wel dat ze ook dood zijn. Op 8 maart rond de middag kwamen we thuis en zagen we echter tientallen bijen aan en af vliegen, dus we dachten eerst dat het allemaal toch in orde was met het moedervolk. Maar dan merkten we dat geen van de bijen stuifmeel binnenbracht, en dat er ook bijen vlogen op het hok met de dode bijen. Het hok met de dode bijen zijn dus roofbijen, en nu denken we dat het hok waar het moedervolk in zit, mss ook wel roofbijen zijn en geen eigen bijen.
Even een schets van hoe het er aan toe gaat:
80-90% van de bijen vliegt weg in dezelfde richting. De meeste bijen vliegen binnen bij het moederhok, maar enkelen dus ook bij het hok van het dode volk. Er zijn geen bijen gezien die van de kast met de dode bijen naar de kast van het moedervolk vliegen. Ze vliegen allemaal wel rechtstreeks binnen alsof ze er al een hele tijd op vliegen en vertrouwt zijn met de kast. Verder zien we geen bijen bij ons op de bloemen.

Wat denken jullie, Zou het moedervolk nog in leven zijn, of hebben we te maken met de roofbijen van een ander volk?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Roofbijen?

Bericht door petro » zo 09 mar 2014, 19:05

Ik kan je niet vertellen of je "moedervolk"nog leeft,die zou je moeten inzien.
De bijen die op het dode volk vliegen en daar (zeer waarschijnlijk)het voer weghalen,zijn geen roofbijen maar haalsters.
Bijen die een voedselplek vinden waar ze niet worden weggejaagd,"vertellen"elkaar waar het te vinden en gaan het dan halen.
Je kan pas van roofbijen spreken als bijen een volk aanvallen en daar de voorraad weghalen!
Petro

jensvl
Berichten:4
Lid geworden op:zo 09 mar 2014, 18:03
Contacteer:

Re: Roofbijen?

Bericht door jensvl » zo 09 mar 2014, 20:10

Bedankt voor de info.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Roofbijen?

Bericht door beethere » zo 09 mar 2014, 20:26

petro schreef:Ik kan je niet vertellen of je "moedervolk"nog leeft,die zou je moeten inzien.
De bijen die op het dode volk vliegen en daar (zeer waarschijnlijk)het voer weghalen,zijn geen roofbijen maar haalsters.
Bijen die een voedselplek vinden waar ze niet worden weggejaagd,"vertellen"elkaar waar het te vinden en gaan het dan halen.
Je kan pas van roofbijen spreken als bijen een volk aanvallen en daar de voorraad weghalen!
Petro
Ik had een paar jaar geleden op een afgelegen stand na de winter een dood volkje.
Er stonden 4 volken op een rijtje; ik had in het begin het idee dat alle volken gewoon vlogen.
Na een paar dagen zag ik echter dat ze de kast aan het leeghalen waren(had ook een stand met buckfastbijen 300 meter verderop), en dat mijn bijen van de andere stand bezig waren om de andere 3 volken op de stand ook binnen te dringen.
Toen heb ik de vlieggaten schielijk verkleind, anders weet ik zeker dat de andere 3 ook door de buckfasten over het randje geduwd zouden zijn.

mvg,
Johan

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Roofbijen?

Bericht door petro » zo 09 mar 2014, 23:56

Hoi Johan,
Ik begrijp je antwoord niet helemaal.Hetgeen je schrijft is hetzelfde wat ik schreef alleen in een andere vorm?
Petro

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Roofbijen?

Bericht door beethere » ma 10 mar 2014, 05:18

Hallo Petro....
wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat de zogenaamde "haalbijen"bij mij in roofbijen veranderden omdat ze zich niet beperkten tot de kast die dood was.
Ik denk dat er met de bijendans een onzekerheidsfactor in zit, hij is niet zo zuiver als wij weleens plegen te beweren. bijen die de kast aan het leeghalen waren namen, namen en passant ook de volken naast het dode volk onder handen.


Johan

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Roofbijen?

Bericht door semar » ma 10 mar 2014, 16:03

vlakbij de stand gebruiken ze de rondedans en niet de kwispeldans.
de rondedans geeft geen richting aan.
kwispeldans wordt voor drachten op grotere afstand gebruikt.

het is ook niet ongewoon dat een kast laten leeghalen tot roverij leid,
is de onbevokte kast leeg gaan ze gegarandeerd hun zwakke buurvolken úitproberen'
zit daar een zwake broeder tussen de heb je de popen aan het dansen. :wink:
mareh een gezond sterk volk wordt daardoor niet over het randje geduwd,
maar wordt daar wel shagerijnig van :x


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten