Dikte van de honing tijdens het slingeren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door FerryB » ma 05 mei 2014, 18:47

alfa vulgaris schreef:Ik weet bijna wel zeker dat die refractometer géén temperatuur corrigeerd Ferry....leg hem maar eens in de koelkast en kijk dan nog maar eens.

Er zitten in het voorjaar in verhouding ook véél meer jonge bijen in de volken volgensmij.
Dat kan er ook wel eens voor zorgen dat de nectar meer wordt afgetuigd (ingedikt)

De heidehoning is immers ook veel vochtiger normaalgesproken en mag volgens de wet zelfs meer vocht bevatten.

Ja,interessante vraag.
Alfa hij corrigeerd ook geen temperatuur maar de verschillen. Dus hoef je hem niet bij elke temperatuurs wisseling opnieuw te ijken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Alex Mönch » ma 05 mei 2014, 18:50

Wat de precieze oorzaak ook moge zijn,erg vreemd dat andere jaren de honing veel dunner is en ook donkerder van kleur.....ben benieuwd wanneer ik eind mei weer ga slingeren of de dikte nog steeds het zelfde is en of de kleur donkerder geworden is.

Refractometer is besteld.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 05 mei 2014, 21:52

Gisteren geslingerd, 83% suikers, ook bij mij dikker dan andere jaren en erg zoet. Een lichte fruitsmaak en geen spoor van paardenbloem. Heb overigens nog nimmer zo vroeg in het jaar geslingerd. De paardenkastanje staat hier nog volop in bloei maar ben bang dat er daarna een grote drachtstop gaat komen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door A.A. Staals » di 06 mei 2014, 07:02

Els Kleijnendorst schreef:Gisteren geslingerd, 83% suikers, ook bij mij dikker dan andere jaren en erg zoet. Een lichte fruitsmaak en geen spoor van paardenbloem. Heb overigens nog nimmer zo vroeg in het jaar geslingerd. De paardenkastanje staat hier nog volop in bloei maar ben bang dat er daarna een grote drachtstop gaat komen.
Dracht stop? En de acacia dan? Paardekastanje hier nog niet uitgebloeid en acacia al volop open.
ad staals

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 06 mei 2014, 08:18

Ik heb gisteren een bijenuitlaat tussen de bovenste en onderste honingkamer gelegd. De bovenste zitten vol, onder nog niet helemaal. De blauwe bes staat hier nog volop in bloei, dus deze week slingeren en de honingkamers weer terug erop.
Kastanjes staan ook nog volop in bloei

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Els Kleijnendorst » di 06 mei 2014, 22:00

Ad,

hier aan de kust staan heel weinig pseudoacacia's en zijn de weersomstandigheden slechts zelden optimaal voor deze dracht. Ook dit jaar zullen de bijen in de regio Den Haag weer niet op de acacia vliegen, nu is het weer te droog. Ook al zou het een paar dagen gaan plenzen, dan heft dat het tekort aan water niet op.
Nooit gedacht dat ik nog eens verlangend naar die dondere dreigende wolken zou kijken, maar ze drijven allemaal over. Heb al een aantal malen m'n tuin moeten besproeien.

Groet, Els

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door buzzer » do 08 mei 2014, 15:08

Gisteren teruggekomen vanuit z-frankrijk en me zitten vergapen aan de kilometers lange rijen acacia's langs de snelwegen. Een bijenparadijs!!! Waarom zou een potje acaciahoning daar € 11,40 kosten is de super? Zeker om het bijen-chateau te bekostigen......
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » do 08 mei 2014, 15:22

Vorige week moest ik noodgedwongen de bovenste honingkamer van 'n volk verwijderen omdat
de boer er met de 15 meter brede spuitboom niet over heen kon. Geluk bij 'n ongeluk ? Want.....
tot mijn grote verbazing waren de raten geheel en enkele voor tweederde verzegeld. Dit volk had pas 'n week
op het koolzaad gevlogen. Toen dit volk bij het koolzaad werd geplaatst was het al 'loodzwaar'. Het heeft thuis
geprofiteerd van de aanhoudende wilgendracht en.............van de Acer saccharumbomen, de Suikerahorns, meestal
suikeresdoorns genoemd. Die Esdoorn zal niet voor niets de wetenschappelijke soortsnaam SACCHARUM gekregen hebben.
Wijst dat saccharum op HET AANDEEL SACCHAROSE ofwel de disacchariden riet- en bietsuiker in de nectar ?

Zou dat niet de verklaring kunnen zijn voor het 20 % hogere suikergehalte en de stroperigheid ?

Oók mijn raten waren nog relatief zwaar na het slingeren van de nog niet afgekoelde honing. Dat merkte ik pas goed
toen de uitgeslingerde raten in de bak waren teruggeplaatst en ik de bak wegdroeg. Eigenlijk had ik hem moeten wegen
nu ik jullie ervaringen tot me laat doordringen. Meestal redeneer ik: het slingeren had eerder moeten gebeuren,
en ik wil de raten niet te veel beschadigen met de afdrukken van de grove mazen van de trommel.
Bovendien; de bijen kun je geen groter plezier doen , dan ze raten te geven die niet tot de laatste druppel zijn uitgeslingerd,
gedachtig het Bijbelboek Ruth dat de maaiers van Moab korenaren moeten laten liggen voor de (arme hardwerkende)
korenschovenbindsters en arenlezers achter de maaiers.
P.S. Kan iemand het saccharosegehalte alsnog bepalen ? Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » do 08 mei 2014, 15:41

buzzer schreef:Gisteren teruggekomen vanuit z-frankrijk en me zitten vergapen aan de kilometers lange rijen acacia's langs de snelwegen. Een bijenparadijs!!! Waarom zou een potje acaciahoning daar € 11,40 kosten is de super? Zeker om het bijen-chateau te bekostigen......
Moi Enri, gelukkig ben je met ..(?) weer veilig geland. Ik heb je al 'n poos gemist met je gevatte bijdragen. Je eerste nieuwe,
die van het bijenchateau vind ik geslaagd.
Nu we dit jaar lijken te gaan bulken van de honing, kunnen we het bijenhuis minstens 5 % van onze potjes laten ophalen
om ze in de winkel van het bijenhuis voor 6 euro te koop aan te bieden als bouwstenen voor ons te faceliften bijenchateau. :clap: :roll: :naughty:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Jaap v.Popering » do 08 mei 2014, 16:20

bee-tree schreef: Nu we dit jaar lijken te gaan bulken van de honing,
:clap: :roll: :naughty:
Ik zou de huid van de beer niet verkopen voordat je die geschoten hebt :think: :whistle: :whistle:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten