Dikte van de honing tijdens het slingeren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » ma 12 mei 2014, 11:46

Moi Primus, moi is de groet vanuit het Goninger land, rijk aan veen, klei en zand.
Dan hoor je te weten dat de Groningers net als de Zeeuwen er zuinig mee omgaan, want het zijn beste gronden voor
veeteelt, tuin- en akkerbouw. Er zijn geen brede grachten in het boerenland, wel rond de wierdendorpjes en de 3 steden,
Groningen, Appingedam en Winschoten en de vestingen Boertange en Oude Schans en Nieuwe Schans (thans Bad Nieuwe Schans).
De meeste sloten in het boerenland hebben heel steile kanten (80 gr. dus bijna loodrecht)
en een smalle bedding van hooguit één meter.
Het waterpeil is 20 cm . Je kunt er niet in verdrinken behalve als je met de auto er op de kop in terecht komt,
wat mij vorig jaar bijna overkomen is.Het maaipad loopt er pal tegen aan.
Er zijn helaas al verscheidene waterschapswerkers en landbouwers met hun trekkers verongelukt omdat elke cm
landbouwgrond benut wordt.
Wil je kanoën, dan heb je daar de gelegenheid voor op de beken en de maren. De kanosport wordt de laatste jaren
flink gestimuleerd op de Aa's en Eé's en de Diepen en Maren . Misschien tot ziens :b10: :b10: :b10:

P.S. Dank je wel Primus voor jouw als grapje bedoelde reactie , zodat ik weer de gelegenheid te baat kon nemen
om wat zinnigs te zeggen richting jou en het honingminnend, maar te weinig de imker waarderend volk
en de schraperige(?) boerenstand en de in gebreke blijvende overheden, die het bijenhouden niet subventioneren, enz.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » wo 14 mei 2014, 01:36

Primus schreef:Door de enorme regen van de afgelopen dagen en komende dagen zijn mijn volken op de klei niet met de auto
te bereiken. Ze staan te ver van de verharde weg af, Er loopt alleen een 3 meter brede grasberm naar toe naast een
diepe afwateringssloot. De enige manier die ik kan bedenken om een volle honingkamer naar de auto te vervoeren
is een slee. Maar die heb ik niet meer sinds...........enz. Weet iemand van jullie 'n andere manier ?

Beste Bee-Tree

Ik zou ze misschien gaan halen per kano of bootje?? als er toch een diepe gracht langs ligt.
Hallo Primus, bij nader inzien zou het kunnen zijn dat jouw idee serieus bedoeld was. Tot nu toe ben jij de enige die
nagedacht heeft. Jouw idee past goed bij imkers in het nattere deel van Nederland met zijn vele vaarten.
Waar blijven andere ideeën ?
Gode zij dank , dat ik bijna even intelligent ben als de Hunebedbouwers die de zware zwerfstenen voor hun
grafmonumenten verplaatsten op huiden van rundvee, enz.
Ik kreeg gistermorgen een lumineuze inval :idea: dankzij Radio 4 met z'n klassieke goddelijke melodieën .
M'n blik gericht op het aanrecht, zag ik in de deksel van een 4-pits gasstel 'n SLEE. In de loop der jaren heb ik 4 van zulke
deksels verzameld voor verschillende doeleinden. Eén gebruik ik om de slingertrommel op te plaatsen als ik die
van het honingvat met zeef afhaal. Het is een combihoningslinger, dus er zit een vat met zeef onder de trommel met slinger.
Gauw vond ik de tweede deksel en bevestigde een stevig touw er aan. Er zaten al twee gaatjes in de opstaande rand.
Gisternamiddag heb ik deze ge-emailleerde, spiegelgladde, slee in gebruik genomen. Beladen met twee volle honingkamers
trok ik ze achter me aan over het maaipad . Ik had de houding van 'n scheepsjager, dus behoorlijk vooroverhangend,
want slee en honing tesamen wogen minstens 30 kilo. De afstand tot de weg was 200 meter.
Een Nordic-Walker zag alles, maar durfde niks te vragen. Er ging van het beeld waarschijnlijk een of andere dreiging uit. B3

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » wo 14 mei 2014, 02:08

Alex Mönch schreef:Dit voorjaar was en is een uitzonderlijk jaar wat betreft de drachten.
Nog nooit zolang zo zacht geweest en nog nooit zoveel verschillende drachten op het zelfde moment gehad.
Eigenlijk vanaf de wilg constant dracht en met uitzondering van een paar wat mindere dagen,bijna elke dag nam het gewicht van de kasten toe.
Welnu,de honing die ik er in de eerste slingerbeurt vanaf haalde was vooral gehaald in april.
Het is erg licht van kleur en nou komt het....het is veel dikker dan anders.
Zelfs direct na het uit de kast halen en slingeren kwam het maar moeilijk uit de raten....zelfs bij volgas slingeren duurde het geruime tijd voordat de ramen leeg geslingerd waren.
Heeft iemand enig idee welke honing verantwoordelijk is hiervoor ?
Wel makkelijk om een boterhammetje te smeren,het loopt namelijk niet meteen van het mes af.
Alex, sorry dat we het zicht dreigen te verliezen op jouw vraagstelling. Daarom nu weer iets over dikke stroperige honing.
De helft van de koolzaadhoning die ik gister van 'n volk heb afgehaald kreeg ik 'n uur geleden met moeite uit de raten.
Er ging maar heel weinig door de fijne zeef. Ik heb 5 keer de slingertrommel moeten optillen om met een
houten pollepel te roeren. De raten waren al wat afgekoeld. De andere helft staat nu op de verwarming om morgenvroeg
geslingerd te worden. Van koolzaadhoning is bekend dat hij in de raten al kan kristalliseren. Gelukkig was dat nog niet het geval.
Ik schrijf het toe aan het droge weer van april. Hoe het precies werkt, weet ik niet. Ik ga snel de koolzaadhoning van de volken
afhalen. Ze staan er nu 4 weken bij. De bloei gaat hard achter uit. Dus ook Koolzaadhoning is dikker dan normaal in 4 weken dracht.
P.S. Ik heb al bij jouw onderwerp de suikeresdoorn genoemd; Acer saccharum Marsh.. Er is nog een tweede soort zoete Esdoorn, de Noorse Esdoorn; Acer platanoïdes L. Veel glucoe en sachharose in honing vergroten de stroperigheid.
Ze staan veel langs wegen en in parken. B3

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door alfa vulgaris » wo 14 mei 2014, 02:46

Vandaag voor het eerst geslingerd dit jaar.
Zo op het eerste oog viel het toch wat tegen wat er in de simplex honingkamer zat.

Ik had al eens een zware raat gewogen en kwam toen op 2 en een half pond.
Vandaag pakte ik één van de dikste die niet eens geheel gevuld was en die woog maar liefst 1423 gram.

Uiteindelijk kwam de honing op 17,5% maar voor m'n gevoel moet net die ene raat veel droger zijn geweest.

Toen ik de 3 dikste raten in de slinger had draaide ik een poosje en ik hoorde niks tegen het vat slaan.
Ik had even een OH OH momentje...heb ik dan niet gezien dat het gekristaliseerd was?
Duurde even en toen kwam het toch nog.

De raten drupten nauwelijks tijdens onnzegelen.
Ja...dikke honing.

Als ik dit jaar voor de 4e keer zomerhoning slinger zal het me vast weer opvallen dat deze dunner is dan de voorjaarshoning.

De sleutel is vast dat het temperatuursverschil in kast/buiten kast groter is dan zomers en dan hebben de bijen het makkelijker.

Voorjaar groter verschil in absolute vochtigheid om het op dezelfde relatieve vochtigheid te krijgen,
Er kan dus meer water worden opgenomen door dezelfde hoeveelheid lucht die door de kast stroomt.
En dat water wil echt in die lucht dan!

Op één of andere manier vind ik altijd zelf dat ik zoeits wel snap maar niet goed kan uitleggen.
Succes ermee.

Oh ja..wat me ook is opgevallen dat de kantramen vaak meer vocht bevatten.
Is volgensmij ook logisch want die vullen ze ook later. Zitten ook nog eens bij die dampe wand.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door alfa vulgaris » wo 14 mei 2014, 02:55

Viel ook op deze drachtperiode.

DE volken brulden wel. (koker 90,6 cm simplex)
Haalden toch flink honing maar ik heb ze niet heel veel zien stertsilen,

Ik heb wel gezien dat als het echt warm was de gehele vliegplank gevuld was met stertsilende bijen de hele nacht door als ze die dag gehaald hadden. Zelfs eens een bij op m'n schouder die ging mee stertsilen. :lol:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » wo 14 mei 2014, 08:24

Moi Alfa op de 53ste Noorderbreedtegraad, net als ik. Heb jij óok maar 3 uurtjes het bed belegen ?
Tussen 6 en 7 was ik al aan het ochtendgymnastieken; niet vóór de T.V, nee, achter de honingslinger.
De tweede honingkamer, met 10 sneeuwwit (voor 90 %) verzegelde raten vereisten zwaar spierwerk.
De raten heb ik 6 keer omgekeerd en nog bleef er veel in ze achter, ondanks dat ze vannacht bij 18 C verwarmd zijn
op 'n gaskachel. De weegschaal gaf te kennen dat 5 kilo van de 15 in de cellen is achter gebleven.
Wat zullen de bijen vanavond kunnen smikkelen als ze de raten terug krijgen. Daar geniet ik van. Ik maak me
altijd ongerust;..... vraag me af of m'n klanten met respect en dankbaarheid spreken over de bijen op het moment dat de honing
hun gehemelte streelt. Dus ik ben blij dat ik door de gedeeltelijke honingoogst de bijen éénderde mag terug geven.
Hoe is het gezegde ook al weer: "Gedeelde vreugd is............. "

Ik heb even gekeken in de slinger. Net als bij de niet opgewarmde honing, staat nu de 10 cm hoge honingzeefrand nog halfvol.
Ik zal wel weer moeten roeren. Gelukkig zorgde even na 7 het tweede pianoconcert van Johannes Sebastiaan Bach
tijdens het ontbijt, dat ik niet erg opzie tegen het geknoei met stroperige honing. De melodie speelt nog lang door
m'n hoofd. Misschien schiet me dan ook het mooie synoniem van stroperig te binnen, waar ik al dagen naar zoek. Help me.
Ik vind dat stroperig associaties opwekt met slijmerig. Je weet toch dat 'n slijmerd iemand stroop om de mond smeert. :be11: :be11: :be11: P.S.Alfa, dat nachtelijk stertselen van jouw bijen bedoel je daar het waaieren met de vleugels mee
terwijl ze hun kontje de lucht in steken om hun Nassernovse klier beter te laten werken. Zijn bij jou dan 's nachts bijen onderweg ?

vdiesveld

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door vdiesveld » wo 14 mei 2014, 10:40

Bij mij geen dikke honing. Mooi amberkleurig, slingerde goed uit de raten. Ik sta tussen het fruit in het oosten van t land.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Primus » wo 14 mei 2014, 16:58

Beste Bee-Tree,


Natuurlijk was mijn opmerking voor een kano te gebruiken goed bedoeld. Je zou zelf niet in de kano moeten plaatsnemen, maar je volgeladen honingbakken en ik zou er een koord aan gedaan hebben om de kano verder te slepen. Een kan kano heeft maar 10 cm water nodig om 50 kg te vervoeren dus... het idee was niet zomaar verzonnen.
Maar natuurlijk een slee van deksels van gasvuren is ook creatief en waarom dan geen gewone slee?? :be8:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 15 mei 2014, 08:30

Ik heb gisteren 1 HK geslingers van mijn andere volk. Deze honing was duidelijk dunner, lichter van kleur en anders van smaak dan de honing die ik vorige week geslingerd heb. De volken staan naast elkaar en toch dit verschil! Ik heb het idee dan in de honing van gisteren meer blauwe bes zit

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Ewout » ma 26 mei 2014, 23:11

Om even onze resultaten aan de statistieken toe te voegen: bij ons viel het wel mee met de dikte van de voorjaarshoning tijdens het slingeren van de oogst een paar weken geleden. Vochtgehalte vandaag bepaald en het meeste zat rond de 17% vocht (=81,2% suiker op de Brix schaal), maar ook 16,5% en 18%. Ik heb geen significant verschil gemeten tussen honing uit verzegelde en niet verzegelde ramen (die we dus wel apart hebben getapt).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten