2014, langste bijenseizoen ooit

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

2014, langste bijenseizoen ooit

Bericht door Bart de Coo »

Ik denk dat we nog nooit zó lang de bijen actief hebben gezien als in 2014.

Ik deed dit jaar de voorjaarsinspectie op 9 maart. Dat was al een record, maar daar kwam nog eens bij dat de bijen al flink nectar haalden: de ramen waren kletsnat die dag.

Mijn bijen blijven maar stuifmeel halen en broeden. Gisteren, 1 november en 20 graden, heb ik één kast geopend om te weten of er nog gebroed werd. Positief. Ik vond veel net gelegde eitjes. Ik heb het bij die ene kast gelaten. Er zat heel veel vers klimopstuifmeel in. Toen ik een paar jaar geleden op een prachtige dag in november een kast opende, was die volkomen broedloos.

Groet,

Bart
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: 2014, langste bijenseizoen ooit

Bericht door jjmvaningen »

Ook hier wordt nog steeds stuifmeel gehaald (en is er broed aanwezig).
Zowel gisteren als vandaag een gele citroenvlinder zien vliegen.
En ook nog de gehakkelde aurelia.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 2014, langste bijenseizoen ooit

Bericht door bee-tree »

Hier op de 53ste breedte- en zesde oosterlengtegraad krek zo. En ook nog 5 Vanessa Atalanta's en 10 Hoornaars,
welke laatste Schotman HORZELS noemt. Beide soorten nemen wel langzamerhand af in aantal.
Twee weken geleden zag ik 10 Atalanta's, ook wel nummervlinders genoemd , tegelijk op 'n fruitschaal,
zich te goed doen aan het sap van appelschillen van de Zoete Groninger Kroon.
Gister, Allerzielen, werd het geen 20 graden zoals op de dag ervoor, 1 november, Allerheiligen,
toen het windstil was en zoel. Gister was het winderig en de stroming westerlijker. Dat was te merken aan
de stuifmeeldracht. Hier en daar zag ik nog maar :character-ariel: 'n enkele bij met het gele "goudje", maar.........
wel zelfs nog 'n balsemienbij met het stempel op de rug, maar nu ......roestbruin ! Zou dat van 'n andere soort plant
kunnen zijn ? (Twijfel is de observatiemotor; dus in de loop van de ochtend bij huis effe kijken en vanmiddag
in Winschoten op "Adrillen" tussen de bloemenhandelaren in Winterhei en Bolchrysanthen en andere herfst- en winterbloeiers.) Zj.

P.S. De nummervlinder wordt zo genoemd omdat je op de ene vleugel aan de onderkant het cijfer 18 kunt onderscheiden.
en bij de andere vleugel 81.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 2014, langste bijenseizoen ooit

Bericht door Bart de Coo »

Op ongeveer twee kilometer van mijn stand bloeit een groot veld met een of andere groenbemester. Het is geel en kruisbloemig. Zal wel koolzaad zijn of zo. Dat veld wordt vandaag fanatiek bezocht door bijen. Zouden dat mijn bijen kunnen zijn, op twee kliometer? In elk geval vliegen en halen mijn bijen vandaag nog steeds prima. In mijn volken moeten vrachten aan stuifmeel zitten.

Bart
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: 2014, langste bijenseizoen ooit

Bericht door p.zwartepoorte »

Zal wel geen koolzaad zijn maar gele mosterd die nu nog bloeit
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten