Hoe vul je potten af?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door FerryB » za 10 jan 2015, 19:46

Jaap bedankt,
zo is het duidelijk dat is dus precies onder het schroefdraad.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Cor Van Pelt » zo 11 jan 2015, 02:49

Imker vrienden, Het plaatsen van foto's naast elkaar kan ik ook niet doen. De thermometers!!
Cor.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Freek » zo 11 jan 2015, 19:25

Ferry,

Ik heb potjes van "De Werkbij" en bij die 450 grams potjes kun je het lasnaadje, alhoewel klein, duidelijk zien, ik heb er wel de bril voor nodig maar zie hem dan toch (ik denk dat Paul Zwartepoorte ook deze potjes gebruikt.)
Het lasnaadje zit net onder de schroefdraad, dus in de hoek waar het schuine deel van de pot over gaat in de hals met de schoefdraad, zelfde plek als Jaap ook aangeeft hoor...
Vul je 'm tot daar af, voldoet ie aan de honingkeuring eisen van wat ik vernomen heb, en dan kun je net "over de honing heen kijken" wanner die in het potje zit, en het deksel erop zit, schijnt zo te horen,(zal bij ons nooit voorkomen nette imkers als wij zijn, maar je verbergt zo in elk geval niet dat er nog rommel op die honing drijft).
Ik heb eentje gewogen en daaruit bleek dat er dan 480 gram in het potje zit (dus ongeveer zelfde resultaat als bij Jaap.).
Ik verkoop zo'n pot als 450 honing gram netto, krijg ik in elk geval nooit gezeur!
Er zit dan in elk geval ruim voldoende in en de pot zit dan in elk geval ook niet te vol (met risico dat de schroefdraad bevuild raakt voor het dichtdraaien en dat je er na verloop van tijd zwarte gistende honing restjes op krijgt (erg onsmakelijk, kans dat zo'n klant niet weer komt dus moet ik niet hebben!)

Ow ja, wat ik dan bij die werkbij potjes ook nog doe, is dat ik het etiket vrij hoog maak, de pot heeft onder en boven een iets bol gedeelte, is bijna niks hoor maar bij goed kijken zie je het..., daar tussen in is ie een millimeter of zo smaller en cylindrisch. Ik maak het etiket zo hoog dat ie op dat rechte deel past en probeer 'm daar mooi tussen die twee bollingen onder en boven in te plakken...

Freek

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door jjmvaningen » zo 11 jan 2015, 21:39

Freek schreef:Ferry,Ik heb potjes van "De Werkbij" en bij die 450 grams potjes kun je het lasnaadje, alhoewel klein, duidelijk zien, ik heb er wel de bril voor nodig maar zie hem dan toch (ik denk dat Paul Zwartepoorte ook deze potjes gebruikt.)
Het lasnaadje zit net onder de schroefdraad, dus in de hoek waar het schuine deel van de pot over gaat in de hals met de schoefdraad, zelfde plek als Jaap ook aangeeft hoor
correct, het lasnaadje dat wordt bij de honingkeuring ook gebruikt als (minimale) richtvulling.
groet, jacques

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 11 jan 2015, 23:57

Zie dat de lasnaad van glazen bokalen abusievelijk als vulnaad worden aangezien.
In het keuringsreglement bij punt 6.1 sub 6 staat:

Bij glazen potten mag de honing maximaal 4 mm onder de lasnaad/gietnaad van de pot komen. Bedraagt de afstand van de lasnaad/gietnaad meer, dan volgt uitsluiting van keuring. De lasnaad/gietnaad dient als hulpmiddel, van ca 465 gram honing. Alle drie de potten moeten tot hetzelfde niveau gevuld zijn.

Deze lasnaad kan bij verschillende bokalen een andere hoogte hebben en is het gevolg van op welke hoogte een fabrikant de bovenste glasring op de onderste 2 helften plakt (last).

Ook bij punt 5.3 wordt nog iets over de gewichtsaanduiding gezegd:

5.3 De gewichtsaanduiding in grammen.
De inhoud moet op het etiket in grammen vermeld worden. Elk gewicht mag, mits het vermelde gewicht ook minstens in de pot aanwezig is. De inhoud . . . enz.


"Op de letter" is dit eigenlijk in strijd met hetgeen bij 6.1.6 wordt gezegd aangezien hier nergens over de lasnaad wordt gesproken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Hans van der Post. » ma 12 jan 2015, 00:38

En hoeveel zit er dan in de pot? :o
!Hans.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Bok » ma 12 jan 2015, 10:57

Hans van der Post. schreef:En hoeveel zit er dan in de pot? :o
En dan is het cirkeltje rond. Wegen. :lol:

Volgens mij is het hoog tijd voor het voorjaar. We zitten we ons allemaal een beetje te vervelen :think:
groet,

Peter

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 jan 2015, 11:21

Toen ik wat jaren geleden mee deed aan een landelijke honingkeuring , ben ik gediskwalificeerd omdat mijn potten iets minder dan de lasnaad gevuld waren .

Ik vind het te betreuren dat in ons kleine landje er zo,n verschil in voorschriften gemaakt gaat worden .
Lees ik de N.B.V. is blijkbaar onlangs aangepast heeft els gelijk .
Lees ik de Nederlandse commissie voor bijenproducten .

http://www.imkersnederland.nl/upl/fls/k ... t_2011.pdf

Zie onderstaande foto.
vulrand.jpg
Wanneer ik dan de geschiedenis induik hadden wij heel lang geleden een Honingbokaal welke wel op het te vullen gewicht gemaakt was .
Een x aantal jaren geleden is geprobeerd om weer een Honingpot te laten maken en in gebruik te nemen welke ook de goede inhoud had , maar is ook door een bepaalde stroming geblokkeerd en bleek te duur voor een te kleine oplage .Hier een afbeelding van deze bokaal .
bokaal1.jpg
bokaal2.jpg

Te betreuren dat er door een stroming zo een onduidelijke richtlijn van ...... :think: ....4. mm onder de lasnaad . :shhh: af wil geven

Erg jammer dat men er voor kiest om op deze wijze verwarring te zaaien :shhh:

Jaap v P

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 12 jan 2015, 12:38

Jaap,

ik ben je zeer erkentelijk voor jouw bericht.

Heb zojuist jouw verwijzing naar een op latere datum uitgebracht honngkeuringsreglement snel ingezien. Aan de hand hiervan ben ik BOOS en VERDRIETIG. Het toont duidelijk aan dat het een rotzooi (ja, ander woord is er niet) is sinds de Commissie Honing is opgeheven door de NBV (en ja, zonder kennisgevng aan de honingkeurmeesters). Zelfs het doorgeven van een nieuw reglement werd niet van belang gevonden.

Al jaren keur ik volgens het in 2006 uitgegeven reglement EN DAARIN BEN IK NIET DE ENIGE !!!!!!! Kortom schandelig. Ook bij de forumbeheerders was dit duidelijk niet bekend, gezien het feit dat bij de downloads ook dit oude reglement nog staat.

Heb nu geen tijd om er verder op in te gaan. Vanavond zal ik eea nader bekijken.

Groet, Els

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Freek » ma 12 jan 2015, 19:33

Afgelopen weekend wat potten afgevuld.
Ik heb ze afgevuld tot op die lasnaad.
Het kan waarschijnlijk nog wel beter deze hoefden niet naar een keuring, maar ik vind dat ze dan veel beter uit dan wanneer ze tot op 4 mm onder de lasnaad worden gevuld vind ik, want dan lijkt het alsof de pot niet vol zit.

Freek
Bijlagen
honing.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten